|

نعمت هم از میان ما رفت

سرانجام پیمانه عمر دکتر نعمت احمدی‌نسب، دوست دوران دانشکده‌ای من و وکیل مبرز و ژورنالیست حرفه‌ای، در 68‌سالگی پر شد. خصیصه بزرگ شخصیتی نعمت این بود که فردی متمایز و متفاوت بود؛ هم در میان ژورنالیست‌ها و هم در میان وکلا. و شاید این مزیتی برای او بود که هرگز هم‌رنگ جماعت نشد. خاطرمان هست که سال‌های سال نعمت درباره وقایع اتفاقیه جامعه و مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی فعالیت گسترده‌ای داشت و همواره درباره مسائل مهم جامعه اظهارنظر می‌کرد.

عبدالصمد خرمشاهی-وکیل:‌ سرانجام پیمانه عمر دکتر نعمت احمدی‌نسب، دوست دوران دانشکده‌ای من و وکیل مبرز و ژورنالیست حرفه‌ای، در 68‌سالگی پر شد. خصیصه بزرگ شخصیتی نعمت این بود که فردی متمایز و متفاوت بود؛ هم در میان ژورنالیست‌ها و هم در میان وکلا. و شاید این مزیتی برای او بود که هرگز هم‌رنگ جماعت نشد. خاطرمان هست که سال‌های سال نعمت درباره وقایع اتفاقیه جامعه و مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی فعالیت گسترده‌ای داشت و همواره درباره مسائل مهم جامعه اظهارنظر می‌کرد. در کتاب تاریخ شفاهی وکالت که با 10 نفر از معمران و پیش‌کسوتان وکالت مصاحبه شده و به زینت چاپ آراسته شده، نعمت احمدی بحق یکی از وکلایی بود که باید در این کتاب اسمش آورده می‌شد. همان‌طور که می‌دانیم، از دکتر احمدی کتاب «آیین دادرسی مدنی» چاپ شده بود. در تاریخ شفاهی وکالت از ایشان می‌پرسند چرا شما بیشتر کتاب نمی‌نویسید و بیشتر مقاله می‌نویسید؟ ایشان با لبخند این مطلب را عنوان کرده بود که نهایتا اگر من در این زمینه‌ها کتاب بنویسیم، می‌شوم فلان استاد معروف دانشکده که کتاب‌های زیادی در مقوله آیین دادرسی مدنی نوشته است؛ اما وقتی من مقاله می‌نویسم، به‌روز است و همگان اطلاع پیدا می‌کنند که موضع و نظر من درباره مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و حقوقی چیست.

نعمت در کنار کار وکالت و ژورنالیست‌بودن به کار کشاورزی هم پرداخته بود و از این طریق خوشبختانه زندگی خوبی از لحاظ مالی داشت، اما همه اینها باعث نشده بود که دست از عالم وکالت بردارد یا درباره مطالب مهم جامعه اظهارنظر نکند. نعمت عضو هیچ حزب یا گروه و دسته سیاسی نبود، اما از خیلی از افرادی که وابسته به احزاب مختلف سیاسی بودند، دفاع کرد و در این زمینه بیشترین فعالیت را داشت. یکی از پرونده‌های جنجالی و معروفی که مرحوم دکتر احمدی به اتفاق دوست مرحومم غلامعلی ریاحی بر عهده گرفته بود، پرونده قتل‌های زنجیره‌ای کرمان بود. زنده‌یاد دکتر احمدی در دانشکده امام صادق زمانی تاریخ حقوق تدریس می‌کرد.

و آخر کلام اینکه اگرچه برای او در این ماه‌های اخیر مشکلاتی ایجاد کردند، اما مطمئن هستم نام او در عالم وکالت و در تاریخ شفاهی و مکتوب وکالت همیشه مضبوط خواهد ماند. خدایا عاقبت محمود گردان.

دکتر نعمت احمدی در کتاب تاریخ شفاهی وکالت همکاران را به رفتار درست، اخلاق و سلامت کار تشویق می‌کرد و خیلی صمیمانه می‌گفت بسیاری از همکاران‌مان بد عمل می‌کنند؛ در این حرفه باید خیلی مواظب خودت باشی چون اگر تخلفی کرده باشی، به‌سرعت بدنام می‌شوی و لگد می‌شوی.

به نظر نگارنده سطور، همان‌طور که بارها عنوان کرده‌ام، وکالت یک نوع فن و هنر است. کسی که وارد دنیای وکالت می‌شود، اگر صرفا با قوانین سروکار داشته باشد و به قول معروف یک‌بعدی باشد، قطعا راه به جایی نخواهد برد. نعمت احمدی ازجمله وکلایی بود که این هنر و فن را در وکالت به اندازه کافی در اختیار داشت. برای دوست و همکار تازه‌درگذشته که وکالت خیلی از پرونده‌های جنجالی را بر عهده داشت و ژورنالیستی حرفه‌ای نیز بود، از خداوند طلب آمرزش و مغفرت می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها