|

ارتباط وقوع سیل و رعایت‌نکردن حقوق حیوانات

سیل از جمله بلایای طبیعی است که همیشه باعث ایجاد خسارات جانی و مالی برای جوامع انسانی شده است. تغییر اقلیم که ناشی از دخالت انسان در محیط‌ زیست است می‌تواند به تغییر الگوهای بارش و عدم پیش‌بینی شرایط جوی منجر شود و احتمال خسارت‌های ناشی از سیل را افزایش دهد. آنچه به تغییر اقلیم منجر می‌شود مجموعه‌ای از عوامل است که در این نوشته برخی از مهم‌ترین مواردی که همراه با بی‌توجهی و تعرض به حقوق حیوانات است برشمرده خواهد شد.

ارتباط  وقوع سیل و  رعایت‌نکردن  حقوق  حیوانات

سپهر سلیمی: سیل از جمله بلایای طبیعی است که همیشه باعث ایجاد خسارات جانی و مالی برای جوامع انسانی شده است. تغییر اقلیم که ناشی از دخالت انسان در محیط‌ زیست است می‌تواند به تغییر الگوهای بارش و عدم پیش‌بینی شرایط جوی منجر شود و احتمال خسارت‌های ناشی از سیل را افزایش دهد. آنچه به تغییر اقلیم منجر می‌شود مجموعه‌ای از عوامل است که در این نوشته برخی از مهم‌ترین مواردی که همراه با بی‌توجهی و تعرض به حقوق حیوانات است برشمرده خواهد شد.

نابودی جنگل‌ها و پوشش گیاهی مراتع از مهم‌ترین عوامل وقوع سیل است. فقدان پوشش گاهی باعث کاهش نفوذپذیری خاک و افزایش سرعت سیلاب می‌شود. همچنین این مسئله با افزایش میزان فرسایش خاک ارتباط مستقیمی دارد، ریشه گیاهان به پیوستگی سطوح خاک کمک می‌کند و در فقدان پوشش گیاهی، باران شدید باعث شسته‌شدن خاک و ایجاد سیل همراه با گل و لای می‌شود. وجود حجم بالای گل و لای در سیل‌های اخیر ناشی از افزایش تخریب پوشش گیاهی در سال‌های اخیر است. سیل گل‌آلود بسیار قدرتمند از سیلاب است و از این رو احتمال افزایش خسارت مادی و جانی را افزایش می‌دهد.

نابودی جنگل به شکل دیگری نیز باعث افزایش ایجاد سیل می‌شود. جنگل‌ها نقش مهمی در تولید اکسیژن و کاهش دمای محیط دارند و نابودی آنها می‌تواند به عاملی برای تغییرات اقلیم منجر شود. افزایش میانگین دمای جهان باعث تغییر الگوی بارش از برف به باران می‌شود و این مسئله احتمال وقوع سیل را در مقایسه با آب‌شدن تدریجی برف، افزایش می‌دهد. افزایش دما همچنین موجب بالارفتن احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و در نتیجه تخریب بیشتر جنگل و کاهش کیفیت خاک می‌شود. اما ارتباط بین نابودی جنگل، تخریب پوشش گیاهی، افزایش دمای زمین و آتش‌سوزی جنگل و عدم رعایت حقوق حیوانات را باید در دام‌پروری صنعتی جست‌وجو کرد. ایجاد مزارع تولید خوراک دام اصلی‌ترین عامل جنگل‌زدایی در مقیاس جهانی است. ۸۰ درصد جنگل‌زدایی صورت‌گرفته در آمازون برای ایجاد دامداری یا مزارع تولید خوراک دام انجام شده است. با وجود اینکه ۷۷ درصد کل زمین‌های کشاورزی جهان برای صنعت دام‌پروری استفاده می‌شوند، ولی کمتر از ۴۰ درصد پروتئین و حدود ۱۸ درصد کالری مورد استفاده بشر از خوردن محصولات حیوانی به دست می‌آید‌. ضمن اینکه صنعت دام‌پروری موجب انتشار ۱۶/۵ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان است. آتش‌سوزی عمدی جنگل برای ایجاد مرتع مورد نیاز دام از دیگر دلایل نابودی جنگل است.

چرای بی‌رویه دام در مراتع از مهم‌ترین عوامل نابودی پوشش گیاهی، انقراض تنوع زیستی گیاهی و فرسایش خاک است. این مسئله در کشور ما در شرایط بحرانی قرار دارد، به شکلی که گفته می‌شود حدود ۶۵ میلیون عدد گوسفند و بز موجود در مراتع تا هفت برابر بیش از ظرفیت مجاز است.

قطع درختان جنگلی برای تولید زغال که بیشترین کاربرد را در پختن کباب دارد، از دیگر موارد نابودی جنگل به ویژه در منطقه زاگرس است. شکار و قاچاق سنجاب ایرانی از دیگر موارد تجاوز به حقوق حیوانات است که به کاهش زادآوری و رویش بلوط در این منطقه منجر می‌شود.

صنعت ماهیگیری و به ویژه حذف کوسه‌ها از اقیانوس‌ها از دلایل مهم تغییر اکوسیستم اقیانوس‌هاست. بیش از ۵۰ درصد اکسیژن موجود در جو زمین توسط اقیانوس‌ها تولید می‌شود و این مهم نقش کلیدی در ثبات شرایط اقلیمی دارد. خالی‌شدن اقیانوس از ماهی مساوی است با مرگ این اکوسیستم و تشدید بحران‌های اقلیمی منجر به سیل و امثال آن.

شکار و قاچاق گونه‌های حیات‌ وحش از دیگر عوامل مؤثر بر تغییر اکوسیستم است که در نهایت به تغییرات اقلیمی و افزایش بحران‌های مرتبط با آن منجر خواهد شد. هر تغییری که فراتر از توان زیست‌بوم زمین باشد منجر به ایجاد تغییرات بزرگ و غیرقابل کنترل خواهد شد. بی‌توجهی به حقوق حیوانات و بهره‌کشی صنعتی از آنها اثرات ویرانگری در پی خواهد داشت. در زمان بروز بلایای طبیعی، حیوانات نیز بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند و کمترین توجهی به آنها نمی‌شود، ضمن اینکه تغییر اقلیم و اکوسیستم منجر به انقراض گسترده حیوانات شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها