|

تحصیل گران شد

این روزها در آستانه آغاز مدارس، تب‌وتاب تهیه لباس و وسایل آموزشی افزایش یافته است. در هفته گذشته چندین و چند مسئول درباره میزان افزایش قیمت‌ها سخن گفته‌اند و رسانه‌های مختلف در این باره گزارش تهیه کرده‌اند با مرور کلی می‌توان دریافت که هزینه تحصیل در ایران حداقل 50 درصد افزایش یافته است . البته اگر افزایش شهریه مدارس را در نظر بگیریم، میزان افزایش بیشتر خواهد بود.

تحصیل گران شد

این روزها در آستانه آغاز مدارس، تب‌وتاب تهیه لباس و وسایل آموزشی افزایش یافته است. در هفته گذشته چندین و چند مسئول درباره میزان افزایش قیمت‌ها سخن گفته‌اند و رسانه‌های مختلف در این باره گزارش تهیه کرده‌اند با مرور کلی می‌توان دریافت که هزینه تحصیل در ایران حداقل 50 درصد افزایش یافته است . البته اگر افزایش شهریه مدارس را در نظر بگیریم، میزان افزایش بیشتر خواهد بود.

سرویس مدرسه

پنجم شهریور بود که در شورای شهر با افزایش 45درصدی قیمت سرویس مدارس موافقت شد. البته قول داده شد که مترو برای دانش‌آموزان رایگان باشد. تشکری‌هاشمی در شورای شهر تهران تأکید کرد: «با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی‌تواند بیشتر از نرخ تورم باشد. ما پیشنهاد افزایش نرخ را به ۴۵ درصد کاهش دادیم اما این مبلغ تابع مسافت، وضعیت ترافیک منطقه، شیب‌داربودن سطح منطقه و... است و دقت داشته باشید این نرخ‌بندی‌ها براساس منطقه‌بندی آموزش و پرورش انجام شده است. حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی پنج‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است. این مبلغ بر اساس ظرفیت خودرو است و راننده اجازه ندارد بیش از حد استاندارد مسافر سوار کند و در خودروهای سواری هم تعداد مسافران سه نفر خواهد بود و مواردی مانند مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس هم پیش‌بینی شده است».

البته نکته مهم و قابل توجه این است که شهرداری موظف به پرداخت تمام هزینه‌های سرویس مدارس استثنائی است. باید دید که واقعا این اتفاق خواهد افتاد.

افزایش  40  تا 50  درصدی  لباس

مسئله روپوش دانش‌آموزان و لباسی که باید تهیه شود نیز طبق آنچه اعلام شده افزایش 40 تا 50 درصدی داشته است. اکرم عیوض‌خانی عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به ایسنا گفته است که قیمت لباس مدارس نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته و وضعیت تأمین مواد اولیه از پارسال و بعد از کرونا بهتر است. سال پیش به علت افزایش تقاضا، تأمین‌کنندگان پارچه از تأمین بازار جا زدند و بیشتر تولیدکنندگان برای تأمین پارچه با مشکل مواجه بودند.

امسال حداقل قیمت روپوش و شلوار مدارس دوره دبستان برای پسران از ۵۵۰ هزار تومان و برای دختران از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. این قیمت برای ساده‌ترین طرح لباس مدارس است. لباس‌های لوکس مدارس که عموما کارهای سه تیکه، جین و... هستند، تا حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم قیمت دارند.

به‌هرحال لباس جزء نیازهای هر دانش‌آموز است؛ به‌خصوص برخی مدارس که هر سال طرح خود را تغییر می‌دهند . البته برخی دیگر از دانش‌آموزان هم به دلیل تغییر سایز، لباس جدید می‌خرند.

البته برخی دانش‌آموزان دبیرستانی پسر که نیاز به خرید روپوش ندارند، برای خرید لباس‌های معمول خود نیز با افزایش هزینه 40 تا 60 درصدی روبه‌رو شده‌اند. قیمت شلوار و پیراهن حتی مارک‌های ایرانی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

نوشت‌افزار

این روزها در خیابان حجاب نمایشگاهی برای نوشت‌افزار برپا شده که سعی شده است با قیمتی ارزان‌تر محصولات مشخص و مورد تأیید را ارائه کند اما حتی برای تهیه نوشت‌افزار از این نمایشگاه نیز باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کرد. اگر تعداد دفترها برای دانش‌آموزان دبیرستانی زیاد است و بیشتر هزینه صرف این دفترها می‌شود، برای دانش‌آموزان دبستانی وسایل کمک‌آموزشی و کاردستی مبلغی از هزینه را در بر می‌گیرد. قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از این رو نسبت افزایش قیمت نوشت‌افزار نسبت به پارسال بین 30 تا 40 درصد است، یک دفتر سیمی ساده 80 برگی در بهترین حالت 60 تومان عرضه می‌شود

کوله‌پشتی و کیف

هرچند بسیاری از دانش‌‌آموزان می‌گویند از داشته‌های سال قبل خود استفاده می‌کنند اما در مواردی نیاز به خرید کوله‌پشتی و کیف دارند. قیمت این وسیله از 250 هزارتومان تا یک میلیون و 500 هزارتومان در نوسان است. اما برای خرید آن چیزی که بتواند یک کودک دبستانی آن را داشته باشد و مشکلی برایش پیش نیاید، نیاز است بین 700 تا 900 هزارتومان هزینه شود.

با این شرایط تحصیل برای خانواده‌ها هزینه زیادی خواهد داشت و باید امیدوار بود که کمک‌هایی به افراد شود تا به حذف فرزندانشان از فرایند تحصیل مجبور نشوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها