|

نگاهی به اولین نمایشگاه نقاشی ایرج طهماسب با نام هیجان خط و نقطه

نقاشی‌های آقای مجری

هنرمندان و افراد مشهور زیادی بوده‌اند که شاخه‌های دیگری را به‌جز آنچه در آن تخصص دارند، تجربه کرده و با تکیه بر اعتباری که از پیش داشته‌اند، این تجربه‌ها را در معرض قضاوت عموم قرار داده‌اند. برخی از این فعالیت‌های جانبی، در حد تجربه‌ای که از یک علاقه شخصی برمی‌آمدند باقی ماندند اما برخی از این فعالیت‌ها توانسته‌اند نگاه‌های جدی منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده و تأثیر ماندگاری بر جای بگذارند.

نقاشی‌های آقای مجری

رضا امیرزاده: هنرمندان و افراد مشهور زیادی بوده‌اند که شاخه‌های دیگری را به‌جز آنچه در آن تخصص دارند، تجربه کرده و با تکیه بر اعتباری که از پیش داشته‌اند، این تجربه‌ها را در معرض قضاوت عموم قرار داده‌اند. برخی از این فعالیت‌های جانبی، در حد تجربه‌ای که از یک علاقه شخصی برمی‌آمدند باقی ماندند اما برخی از این فعالیت‌ها توانسته‌اند نگاه‌های جدی منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده و تأثیر ماندگاری بر جای بگذارند.

در نگاه اول نمایشگاه «هیجان خط و نقطه» نیز از این دست تجربه‌ها به نظر می‌آید. ایرج طهماسب در میان مردم بیشتر با نام «آقای مجری» معروف است و همه او را با فیلم‌ها و برنامه‌های عروسکی‌اش به یاد می‌آورند اما این کارگردان سینما و برنامه‌های تلویزیونی، پیش از ورود به عرصه نمایش، فعالیت هنری خود را با نقاشی شروع کرده بود. این نمایشگاه نشان می‌دهد گرچه نام او خیل مخاطبان را به گالری کشاند، اما افراد از تسلط او در این عرصه هنری نیز به وجد آمدند. طهماسب در هنرستان دیپلم نقاشی گرفته و پس از آن در دانشکده هنرهای زیبا رشته تئاتر را ادامه داده است.

ایرج طهماسب در اصل نقاش بوده نه فیلم‌ساز

محمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، ضمن بازدید از این نمایشگاه عنوان می‌کند که این رویداد یک چهره جدید از ایرج طهماسب را به نمایش گذاشته و با وجود اینکه آثار او در حوزه کودک و سینما از ارزش بالایی برخوردار است اما نقاشی‌های طهماسب را قدمی جدی‌تر می‌یابد. بهشتی با اشاره به فضای شاد آثار ارائه‌شده در نمایشگاه، آن را به شخصیت خالق آثار شبیه می‌داند و باور دارد: «ایرج طهماسب در اصل نقاش بوده و نه فیلم‌ساز؛ مدتی از فضای این هنر دور مانده و در‌حال‌حاضر به آن برگشته است و این با ماجرای کسانی که فیلم‌ساز هستند و در کنارش گاهی نقاشی هم می‌کشند، تفاوت دارد».

این عضو فرهنگستان هنر از یادداشت ایرج طهماسب که بیانیه این نمایشگاه به‌شمار می‌آید، به‌عنوان متن خوبی برای آشنایی با این رویداد و دیدگاه‌های نقاش یاد کرده و در ادامه شعر «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش» را مصداق رابطه طهماسب و هنر نقاشی بیان می‌کند.

ایرج طهماسب در بیانیه «هیجان نقطه و خط» می‌گوید که قرن‌ها قبل از آنکه سبک امپرسیونیسم در اروپا شکل بگیرد، نقاشان ایرانی در «مینیاتور»، «پردازش» انجام می‌داده‌اند. او پردازش را گذاشتن نقطه‌های رنگی در کنار خطوط تعریف می‌کند که نقاشی را جذاب‌تر می‌کرده است. این کارگردان و مجری برنامه‌های عروسکی معتقد است: «اروپایی‌ها از لکه‌گذاری سریع رنگ برای ثبت یک لحظه نور استفاده می‌کردند اما ایرانی‌ها آن را آزاد و برای افزودن بر جذابیت نقاشی به کار می‌بردند». او همچنین قصد خود را یادآوری این موضوع عنوان می‌کند که اصل نقاشی ایرانی، بازی جذاب خط و نقطه بوده است. «آقای مجری» در این متن به سابقه خود در رشته نقاشی نیز اشاره می‌کند و از انگیزه برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: «در سال ۱۳۵۷ به کلی نقاشی را کنار گذاشتم. با اینکه دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا گرفته بودم و در دانشگاه باید آن رشته را ادامه می‌دادم، ناگهان از این‌همه سبک نقاشی خارجی بیزار شده بودم و نمی‌فهمیدم چرا من باید یک پیکاسوی تقلیدکارِ دیگر باشم! بعد از حدود 40 سال دوری، «خط و نقطه نقاشی ایرانی» سراغم آمد و این بار تلاش کردم از نقاشی لذت ببرم».

آقای طهماسب هنرمندی چند‌وجهی است

سینا جعفریه، مدیر گالری ثالث، با اشاره به شخصیت دوست‌داشتنی ایرج طهماسب در میان سه نسل کودک، نوجوان و بزرگسال، مطرح می‌کند که افراد بیشتر به‌ خاطر خود او به دیدن این نمایشگاه می‌آیند، اما وقتی می‌بینند آثار چه‌ اندازه حرفه‌ای است، توجه‌شان به سمت و سوی هنری نمایشگاه جلب می‌شود. او ایرج طهماسب را فردی چند‌وجهی می‌داند و به سابقه داستان‌نویسی او اشاره می‌کند. ایرج طهماسب علاوه بر کارگردانی و نویسندگی فیلم‌هایی مانند «کلاه‌قرمزی و پسرخاله»، «یکی بود یکی نبود»، «دختر شیرینی‌فروش»، «زیر درخت هلو» و‌... در سال ۹۵ مجموعه داستانی با عنوان «سه قصه» منتشر  کرده بود.

مدیر گالری ثالث تحصیلات ایرج طهماسب را به همراه تشویق خانواده و دوستان به‌عنوان عوامل برگزاری نمایشگاه هیجان خط و نقطه بیان می‌کند. او می‌گوید: «‌از نکات قابل توجه در مورد آثار نقاشی این هنرمند، دستیابی‌اش به سبک شخصی است. او توانست کارهایی را در این نمایشگاه ارائه کند که نشان‌دهنده حال‌و‌هوای درونی و هنری طهماسب بوده و شبیه به آثار دیگران نیست. در هر حال او هنرمندی چند‌وجهی است که در ادبیات با داستان‌نویسی و در عرصه هنر نمایشی و نقاشی نیز آثاری ماندگار دارد».

شایان ذکر است‌ نمایشگاه آثار نقاشی ایرج طهماسب با عنوان «هیجان نقطه و خط» از روز سوم شهریور در گالری ثالث آغاز شده و تا روز ۱۴ شهریور ادامه دارد. «آیدین آغداشلو»، «حمید جبلی»، «رضا کیانیان»، «حبیب رضایی»، «سهیل مستجابیان»، «محمد بهشتی»، «محمدرضا غفاری»، «قدرت‌الله عاقلی»، «عیسی جباری» و «یزدان سعدی» از‌جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای بودند که از این نمایشگاه  بازدید کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها