|

تیم ملی بسکتبال شروع ضعیفی در جام جهانی داشت

چیزی شبیه فاجعه

نوزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی بسکتبال در حالی این روزها به میزبانی سه کشور آسیایی در حال برگزاری است که تیم ملی ایران روز گذشته نخستین دیدارش در این تورنمنت را انجام داد و با نتیجه‌ای بسیار سنگین مغلوب برزیل، یکی از تیم‌های همیشه حاضر در این جام شد.

چیزی شبیه فاجعه

نوزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی بسکتبال در حالی این روزها به میزبانی سه کشور آسیایی در حال برگزاری است که تیم ملی ایران روز گذشته نخستین دیدارش در این تورنمنت را انجام داد و با نتیجه‌ای بسیار سنگین مغلوب برزیل، یکی از تیم‌های همیشه حاضر در این جام شد. 

ایران در این بازی نتیجه را با امتیاز 100 بر 59 واگذار کرد تا سنگین‌ترین شکست تاریخش در ادوار جام جهانی را تجربه کند. شکست با اختلاف 41 امتیازی در حالی به دست آمد که در سه دوره گذشته که تیم ملی فرصت حضور در جام جهانی را به دست آورده بود، با چنین نتیجه سنگینی بازی را به رقیب واگذار نکرده بود. ایران در این بازی نمایش ضعیفی داشت و در هر چهار کوارتر قافیه را به رقیب اهل آمریکای جنوبی‌اش واگذار کرد. در کوارتر نخست، برزیلی‌ها جایی برای حرف و حدیث نگذاشتند و توانستند 33 بر 12 پیشی بگیرند. در ادامه مسیر آنها کوارترهای بعدی را هم به سود خاتمه دادند؛ هرچند دیگر خبری از آن اختلاف اولیه نشد. 24 بر 13، 25 بر 21 و 18 بر 13 نتیجه سایر کوارترها شد تا ایران شروعش در جام جهانی را با یک شکست سنگین سپری کند. رقابت‌های جام جهانی 2023 بسکتبال در شرایطی در حال برگزاری است که ایران امیدوار است سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس را به دست بیاورد.

 این سهمیه برای ایران در حالی به دست می‌آید که آنها بهترین تیم آسیایی این تورنمنت شوند؛ امری که با نتیجه به‌دست‌آمده برابر برزیل نشان داد خوش‌خیالی است. ایران که به‌سختی و با اما و اگر به جام جهانی رسیده، در گروهش به غیر از برزیل، رقیب گردن‌کلفتی به اسم اسپانیا هم دارد که با توجه به قدرت رقیب اروپایی باید منتظر یک شکست دیگر هم باشد. اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی است و بعید است در مرحله گروهی، کار را بر رقیبی ساده بگیرد. به‌جز اسپانیا، ایران ساحل عاج را هم دارد. 

برخلاف دو تیم دیگر، یعنی برزیل و اسپانیا که ایران مقابل هر دو پیش‌تر بازی کرده و شکست خورده، بازی با ساحل عاج که قرار است فردا برگزار شود، اولین دیدار رسمی بین دو تیم است. به همین دلیل گمانه‌زنی درباره نتیجه احتمالی دشوار است. اگرچه عنوان شده که ساحل عاج ساده‌ترین رقیب ایران در این گروه است، ولی با توجه به نمایش ضعیفی که بسکتبالیست‌های ایرانی برابر برزیل داشتند، هرچقدر هم که ساحل عاج تیم ضعیفی باشد، باز نمی‌توان برد راحتی را برای ایران متصور بود. فدراسیون بسکتبال ایران پیش از شروع جام جهانی با اعمال تغییر در کادر فنی، سعی کرد شانس ایران در جام جهانی را افزایش دهد‌ ولی عملا به کار گماردن هاکان دمیرِ ترک در رأس کادر فنی، کارایی خاصی نداشته است. اگرچه نباید در ورزش پیش‌بینی صورت بگیرد، ولی بعید است ایران دیگر بختی برای رسیدن به جمع 16 تیم برتر این دوره داشته باشد. 

از گروه‌های هشت‌گانه دو تیم اول و دوم در دو گروه چهار‌تیمی برای قرار‌گرفتن در رتبه‌های برتر تلاش می‌کنند و تیم‌های سوم و چهارم هر گروه هم باید برای قرار‌گرفتن در رتبه‌های 17 تا 32 جام جهانی مبارزه کنند. از آنجا که ایران باید یک بازی سخت مقابل اسپانیا داشته باشد، به احتمال فراوان از همین حالا باید خودش را مهیای مبارزه برای رتبه‌های هفدهم به بعد کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها