|

تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان به دنبال کسب سهمیه جام جهانی 2022 سنگاپور نیکا بیک لیک لی:

تا همین شش روز پیش نمی‌دانستیم اعزام می‌شویم

شرق: تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان در تلاش است تا برای سومین بار حضور در رقابت‌های جام جهانی را تجربه کند. با وجود اینکه زمان زیادی از فعالیت رسمی بسکتبال بانوان ایران در میادین بین‌المللی نمی‌گذرد‌ اما این دختران توانستند تا به الان در دو دوره رویداد مهم جام جهانی شرکت کنند.

تا همین شش روز پیش نمی‌دانستیم اعزام می‌شویم

شرق: تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان در تلاش است تا برای سومین بار حضور در رقابت‌های جام جهانی را تجربه کند. با وجود اینکه زمان زیادی از فعالیت رسمی بسکتبال بانوان ایران در میادین بین‌المللی نمی‌گذرد‌ اما این دختران توانستند تا به الان در دو دوره رویداد مهم جام جهانی شرکت کنند. آنها پیش از این سال 2018، زمانی که فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) مجوز حجاب را برایشان صادر کرده بود، پا به این میدان (فیلیپین) گذاشتند. این اتفاق خوب، یک سال بعد (سال 2019) برای آنها تکرار شد و در جام جهانی هلند نیز حاضر شدند. 

آسمان‌خراش‌های ایرانی حالا به دنبال این هستند تا به جام جهانی 2022 سنگاپور اعزام شوند. آن‌هم در شرایطی که با وجود کرونا و محدودیت‌هایش روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند. موقعیت حضور تیم ملی بسکتبال سه‌نفره کشورمان در این دوره از جام جهانی قدری متفاوت و سخت است. آنها برای اینکه جواز صعود به این پیکارها را به دست آورند، باید ابتدا در رقابت‌های انتخابی قطر شرکت کنند. رقابت‌هایی که پنجم تا هفتم فرودین‌ماه سال آینده با حضور نمایندگان آسیا برگزار می‌شود و در‌واقع تکلیف سهمیه این قاره مشخص می‌شود.

نیکا بیک لیک لی، سرمربی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان، درباره جام جهانی 2022 به «شرق» می‌گوید: «ما در این دوره وضعیت‌مان قدری پیچیده و دشوار است. برای اینکه بخواهیم سهمیه حضور در جام جهانی را بگیریم، باید انتخابی بدهیم. در دو دوره قبلی اما این‌طور نبود. چون جزء 20 تیم اول رده‌بندی جهانی بودیم، طبق قوانین مستقیما جواز صعود را گرفتیم. متأسفانه به دلیل اینکه ما در دو سال اخیر نتوانستیم در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت کنیم و رنکینگ‌مان را ارتقا بدهیم، در رده‌بندی جهانی افت کردیم. الان رنکینگ‌مان بالای 30 است و در این شرایط باید انتخابی بدهیم. انتخابی هم به این صورت است که شش تیم از قاره آسیا که شرایط مشابهی دارند، در یک تورنمنت با هم مسابقه می‌دهند و در‌نهایت سهمیه جام جهانی به تیم برتر داده می‌شود».

تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان ایران در این انتخابی باید به مصاف تیم‌هایی برود که از بیشتر آنها شناخت کافی ندارد. در این شرایط است که خیلی نمی‌توان انتظار داشت نمایندگان کشورمان کاری از پیش ببرند. به‌خصوص اینکه برنامه تدارکاتی هم که برای آنها در نظر گرفته شده، کوتاه‌مدت بوده است. نیکا در پاسخ به این سؤال که تیم او چقدر شانس دارد سهمیه جام جهانی را در قطر کسب کند، ادامه می‌دهد: «همان‌طور که گفتم برنامه‌های ما در این ایام نامعلوم بود. به‌جز کرونا فدراسیون هم چند وقتی را به خاطر جابه‌جایی رئیس و برگزاری انتخابات جدید، وضعیتش معلق بود. ما تازه پنج، شش روز است که مطمئن شد‌ه‌ا‌یم اعزام‌مان به انتخابی قطر قطعی است. 

طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده ما در این فاصله اندک زمانی تنها توانستیم سه مرحله اردو برگزار کنیم که از فردا اردوی دوم برگزار می‌شود. البته باید از رئیس جدید فدراسیون بسکتبال نهایت تشکر را داشته باشیم که به محض ورود به فدراسیون ترتیبی دادند تا اردوها انجام شود و با توجه به شلوغی رقابت‌های لیگ، سالن آزادی را در اختیارمان قرار دهند که تمرینات‌مان را برگزار کنیم. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که شناخت کافی هم از تیم‌هایی که با آنها هم‌گروه هستیم، نداریم. در گروه ما نیوزیلند و قطر قرار دارند که با هیچ‌‌کدام تا‌به‌حال بازی نکردیم. البته چون نیوزیلند در کاپ‌های آسیایی زیاد بازی کرده، بهتر می‌توانیم آن را آنالیز کنیم. در گروه مقابل هم قزاقستان، سریلانکا و ترکمنستان هستند که با هیچ‌کدام سابقه رویارویی نداشته‌ایم؛ بنابراین در این موقعیت سخت است که بخواهم پیش‌بینی کنیم چه نتیجه‌ای می‌گیریم. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که بهترین خودمان باشیم».

دومین مرحله اردوی آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان ایران برای شرکت در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 سنگاپور از امروز در مجموعه ورزشی آزادی آغاز می‌شود و طبق اعلام کادر فنی، 10 نفر در تمرینات حاضر خواهند شد. سرمربی این تیم توضیح می‌دهد: «با توجه به دیدگاهی که کمیته فنی فدراسیون بسکتبال دارد، هدف این است که ما از نسل جوان این رشته رونمایی کنیم؛ بنابراین درصدد این هستیم که جوان‌گرایی را با همین مسابقات انتخابی قطر آغاز کنیم. 

در اردوی اول 20 نفر از برترین نفرات زیر 23 سال کشور را که گلچینی از بهترین‌های رقابت‌های لیگ بودند، انتخاب کردیم و به اردو دعوت شدند. مطمئنا ما استعدادهای زیادی در کشور داریم که شایسته حضور در اردوهای تیم ملی باشند؛ اما چون فرصت‌مان کم بود، بر‌اساس آمار مکتوبی که داشتیم، اردونشینان را انتخاب کردیم. تا به الان 10 نفر این بازیکنان ریزش داشتند و در پایان اردوی دوم هم چهار نفر خط می‌خورند تا ترکیب نهایی را که شش نفر است، مشخص کنیم».

از زمانی که فیبا اجازه فعالیت بین‌المللی را به بسکتبال زنان داده، تیم ملی بسکتبال سه‌نفره فرصت بیشتری نسبت به تیم پنج‌نفره داشته که در رقابت‌های برون‌مرزی شرکت کند. فدراسیون معتقد است تعداد رویدادهایی که در رشته سه‌نفره برگزار می‌شود، از پنج‌نفره بیشتر بوده، برای همین است که آنها در این سه، چهار سال اخیر میدان بیشتری دیده‌اند.

 آن‌طور‌که بیک لیک لی می‌گوید، تیم ملی سه‌نفره بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی را هم پیش‌رو دارد: «آن‌طور‌که به ما اطلاع داده‌اند، ستاد عالی بازی‌های آسیایی و المپیک با اعزام تیم ملی سه‌نفره به بازی‌های کشورهای اسلامی و بازی‌های آسیایی موافقت کرده است. 

خیلی خوشحالیم که بعد از مدت‌ها وقفه فرصتی فراهم شد تا این تیم بتواند در مسابقات شرکت کند. به‌هر‌حال بسکتبال زنان ایران تازه مجوز شرکت در مسابقات بین‌المللی را گرفته و نیاز دارد که بیشتر میدان ببیند تا جایگاهش را در رده‌بندی جهانی تثبیت کند. ما بیشتر از هر چیز به حمایت مسئولان نیاز داریم».

فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) اوایل سال 96 بود که با پوشش اسلامی زنان این رشته موافقت کرد و در اولین قدم شرایط برای حضور تیم ملی سه‌نفره در بازی‌های آسیایی داخل سالن ترکمنستان مهیا شد. 

بازی‌هایی که اگرچه سطح فنی آنها به‌مراتب از دیگر مسابقات آسیایی کمتر بود‌ اما اعتبار زیادی به بسکتبال بانوان ایران بخشید؛ چراکه نماینده کشورمان در اولین حضور بین‌المللی خود، توانست عنوان پنجمی این رقابت‌ها را به دست آورد و در رده‌بندی جهانی صاحب جایگاه شود. بیستمی ‌دنیا رتبه‌ای بود که این تیم در رده‌بندی جهانی کسب کرد تا جواز حضور در مسابقات جام جهانی فیلیپین را به دست آورد. بانوان بسکتبالیست ایرانی در این رقابت‌ها آندورا را بردند و به جایگاه هفتم رسیدند. در جام جهانی 2019 هلند نیز به یک پیروزی برابر مغولستان رسیدند و تیم چهاردهم

 مسابقات شدند.

رقابت‌های بسکتبال سه‌نفره جام جهانی 2022 زنان اردیبهشت‌ماه سال آینده در سنگاپور برگزار خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها