|

گرامیداشت کارنامه حرفه‌ای «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» در دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

«شرق» پیشتاز جوایز روزنامه‌نگاری شد

صبح روز پنجشنبه دوم شهریور مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همراه با قدردانی ویژه از الهه محمدی و نیلوفر حامدی برگزار شد. همچنین در این مراسم، بزرگداشتی کوچک برای عباس عبدی و بهروز بهزادی برپا شد.

«شرق» پیشتاز جوایز  روزنامه‌نگاری شد

صبح روز پنجشنبه دوم شهریور مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همراه با قدردانی ویژه از الهه محمدی و نیلوفر حامدی برگزار شد. همچنین در این مراسم، بزرگداشتی کوچک برای عباس عبدی و بهروز بهزادی برپا شد.

سالی  سخت  برای  مطبوعات

در ابتدای برنامه، ایرج اسلامی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران یک نهاد نوپاست؛ در این جمله افسوسی وجود دارد؛ چراکه در کشوری با نزدیک به دو قرن سابقه روزنامه‌نگاری، نهاد صنفی روزنامه‌نگاری قدمت چند‌ساله دارد. در کنار افسوس و تأثر، امید هم وجود دارد».

اکبر منتجبی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز در این مراسم گفت: «سالی که گذشت، برای روزنامه‌نگاران ایران سال خوبی نبود و در واقع یکی از سخت‌ترین سال‌ها در 30 سال اخیر فعالیت مطبوعاتی بود. حجم بازداشت‌ها، احضارها، تنگناهای سیاسی برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران شرایطی را به وجود آورد که حال هیچ‌کدام از ما خوب نباشد. همچنین در کنار مردم با این شرایط اقتصادی، فکر نمی‌کنم شرایط خوبی برای هیچ‌یک از ما باشد. امیدوارم بتوانیم از این روزها بگذریم و به روزهای بهتری برسیم. آرزو می‌کنم روزنامه‌نگاران در بند؛ خانم‌ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی آزاد شوند و زودتر به جمع همکاران و خانواده‌های‌شان بازگردند».

منتجبی به تلاش‌هایی که در این مدت شده و بی‌جواب مانده، اشاره کرد و گفت: «بارها در یک سال گذشته درخواست کرده‌ایم تا روزنامه‌نگاران زندانی آزاد شوند؛ چراکه فکر می‌کنیم جای روزنامه‌نگار، زندان نیست و روزنامه‌نگاری شغلی نیست که با زندان سروکار داشته باشد. امیدواریم حکومت سعه صدر خود را افزایش دهد». در بخشی از مراسم آزاده محمدحسین، نماینده هیئت اجرائی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی، از توافقی که با اسکودا در زمینه برخی حمایت‌های قانونی شده، خبر داد.

‌آزادی  دختران  آفتاب

فریدون صدیقی، از روزنامه‌نگاران پیش‌کسوت کشورمان، در این مراسم گفت: «آرزو می‌کنم دختران آفتاب؛ نیلوفر و الهه هر‌چه زودتر به رستگاری و آزادی برسند و غم دیرین و پایدار ما را اندکی تخفیف دهند». در مراسم اهدای جوایز دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از عباس عبدی به پاس سال‌ها تلاش در امور روزنامه‌نگاری و صنفی قدردانی شد. هرچند عباس عبدی به این مسئله اعتراض کرد و گفت که نباید این اتفاق می‌افتاد؛ ولی به خواسته هیئت‌مدیره احترام گذاشت و کتاب «بینوایان» را که به‌عنوان هدیه در نظر گرفته شده بود، دریافت کرد.

داوران  و   روند  برگزاری  جشنواره

امین شول‌سیرجانی، دبیر دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز در ادامه با اشاره به روند داوری، اجرا و برگزاری جشنواره، به چند انتقاد مطرح‌شده اشاره کرد و گفت: «پرسشی که در ذهن بسیاری از روزنامه‌نگاران مطرح بود، این است که چرا قالب‌های دیگر روزنامه‌نگاری در این جایزه حضور ندارند و عمدتا نیز به جشنواره کلاسیک برگزارشده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره می‌کنند. ماهیت برگزاری جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از نظر رویکرد و سیاست‌گذاری و روش داوری کاملا متفاوت است». او خبر داد: «آیین‌نامه‌ای را برای بهبود کیفیت جایزه انجمن در دست تهیه دارد که این آیین‌نامه پس از تصویب در هیئت‌مدیره انجمن به‌عنوان آیین‌نامه شفاف و استاندارد ملاک برگزاری جایزه انجمن در سال‌های آینده قرار خواهد گرفت».

در این مراسم سعید ارکان‌زاده‌یزدی، رئیس هیئت داوران، بیانیه داوران را قرائت کرد: «هیئت داوران دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با ابراز خرسندی از کیفیت آثار تولید‌شده در سال گذشته که برایند آن در آثار رسیده به دبیرخانه مشهود بود، قدردان تلاش تمام روزنامه‌نگاران کشور است که در یک سال اخیر تحت انواع فشارهای شدید به کار خود ادامه دادند». در بخشی از بیانیه چند نکته و پیشنهاد مطرح شد و در پایان بیانیه نیز هیئت داوران ابراز امیدواری کردند: «روزنامه‌نگاری ایران که در یک سال اخیر جان تازه‌ای گرفته و اثرگذاری‌اش بر عرصه‌های گوناگون جامعه ایران، روشن شده است، بدون اینکه تحت فشارهای ناروا و بی‌دلیل قرار بگیرد، به راه خود ادامه دهد و روزنامه‌نگاران و رسانه‌های کشور بتوانند بدون دغدغه‌های حاشیه‌ای و غیرحرفه‌ای به کار خود مشغول باشند و بر تاریکی‌ها نور بتابانند و در مسیر منافع مردم قدم بردارند».

‌قدردانی   از   نیلوفر   حامدی   و   الهه محمدی

در بخشی از بیانیه هیئت داوران به قدردانی ویژه از عملکرد دو روزنامه‌نگار شناخته‌شده که از شهریور سال گذشته در زندان به سر می‌برند، پرداخته شد. این دو روزنامه‌نگار سال پیش به‌عنوان روزنامه‌نگاران برتر حوزه اجتماعی در دوره اول جایزه انجمن صنفی انتخاب شده بودند. در متن بیانیه هیئت داوران امسال آمده است: «هیئت داوران با قدردانی و گرامیداشت کارنامه حرفه‌ای دو عضو جامعه روزنامه‌نگاران ایران «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» تصمیم گرفت به منظور مراعات کامل معیارهای حرفه‌ای و فنی داوری آثار رسیده به دبیرخانه، گزارش‌های این دو روزنامه‌نگار گران‌قدر کشور را فارغ از فرایند داوری و به دلیل اثرگذار‌بودن آنها، شایسته قدردانی اعلام کند».

‌«شرق» پیشتاز  جوایز

فرهت فردنیا، بنفشه سام‌گیس، شهرام شریف، سرگی بارسقیان، مهدی میرمحمدی، نرگس جودکی و سعید ارکان‌زاده یزدی هیئت داوران دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بودند که برندگان را به شرح زیر انتخاب کرده بودند:

در بخش گزارش مکتوب از نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل گزارش‌های تأثیرگذار در سال گذشته (1401) تجلیل شد که محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی و الناز محمدی، خواهر الهه محمدی، در این بخش حضور داشتند. کلیپی از مراسم سال پیش که این دو روزنامه‌نگار برگزیده شده بودند نیز نشان داده شد.

در بخش گزارش مکتوب خبرنگاران هم‌میهن پیشتاز بودند، اثر «سرگردانی در دو سوی میله‌ها» الناز محمدی و زهرا جعفرزاده و «خطر سیاه‌رود» نوشته فرزانه طهرانی از روزنامه هم‌میهن شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین اثر «زخم بیماری یا جراحت طرد» نوشته نسترن فرخه از روزنامه «شرق» جزء تقدیرشدگان بود. اما اثر برگزیده از آنِ علیرضا غلامی و حسن همایون بود که به‌عنوان خبرنگار آزاد در روزنامه فرهیختگان منتشر کرده بودند. نام این اثر «بامداد خمار» بود که به اقتصاد زیرزمینی مشروبات الکلی می‌پردازد.

در بخش چندرسانه‌ای «شبکه شرق» پیشتاز بود. اثر «ما آب شدیم» ساخته هدی هاشمی از «شبکه شرق» به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و همچنین اثر «صدای مرگ مرا می‌شنوید؟» ساخته فرانک جواهری و ریحانه جولایی از «شبکه شرق» شایسته تقدیر شناخته شدند. «کارآفرینی که ۳۵۰ سال کار کرد» ساخته امیر داداشی از تجارت‌نیوز، «شن کف رودخانه زاینده‌رود را کجا می‌برید؟» ساخته فرزانه احمدی از عصر ایران و «جاده مرگ و انقراض یوزپلنگ ایرانی» ساخته علی رنجبران از روزنامه پیام ما دیگر آثاری بودند که شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش مصاحبه مکتوب روزنامه اعتماد پیشتاز بود. مصاحبه با محافظ خاتمی با عنوان «می‌خواستم خاتمی را با خودم منفجر کنم» که مهدی بیک‌اوغلی در روزنامه اعتماد انجام داده بود، به‌عنوان اثر برگزیده و مصاحبه با آصف بیات با عنوان «تحول پارادایمی عظیم در ذهنیت ایرانی» که محسن آزموده و مرتضی ویسی در روزنامه اعتماد انجام داده بودند، شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین گفت‌وگو با دست‌اندرکاران کمپین 800 زن با عنوان «مطالبه‌ای که سال‌ها مسکوت مانده بود» که فرشته حبیبی در مجله زنان امروز انجام داده بود و مصاحبه مستوره برادران‌نصیری با معصومه ابتکار با عنوان «دیگر کسی مرا نماینده حاکمیت نمی‌داند» در خبرآنلاین شایسته تقدیر شناخته شد. مستوره برادران‌نصیری در سخنانی به مسئله مهمی اشاره کرد و گفت چرا کسی از مهاجرت روزنامه‌نگاران چیزی نمی‌گوید و نمی‌نویسد.

‌تشکر  خانواده   الهه محمدی

در بخشی از مراسم سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، سخنانی کوتاه بیان کرد و گفت: «همه از وضعیت باخبر هستند، من از طرف الهه از همه روزنامه‌نگارانی که همراه ما بودید، اسمش را به زبان آوردید و از قاموس روزنامه‌نگاری دفاع کردید، تشکر می‌کنم. به امید روزی که مسئولان، وزارتخانه‌ها و دست‌اندرکاران باور کنند که روزنامه‌نگاری از ارکان اصلی دموکراسی است».

‌تقدیر   از   بهروز   بهزادی

همچنین فیاض زاهد، عضو هیئت‌مدیره انجمن، به این موضوع اشاره کرد که قرار است انجمن به پاس ۵۶ سال خدمت بهروز بهزادی به مطبوعات، مراسمی برگزار کند. بهزادی نیز در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد الهه محمدی و نیلوفر حامدی زودتر از زندان آزاد شوند.

هادی خانیکی، بهروز بهزادی، عباس عبدی، کامبیز نوروزی، فریدون صدیقی، جلال خوش‌چهره، صالح نیکبخت، مهدی فرقانی، علی ربیعی و مهدی رحمانیان، اعضای هیئت داوران دوره اول و دوم جایزه، اعضای هیئت‌مدیره انجمن در دوره‌های مختلف، تعدادی از اعضای انجمن و... از‌ جمله شخصیت‌های حاضر در دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بودند. این مراسم با گرفتن چند عکس یادگاری به پایان رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها