|

توضیح وزارت اقتصاد به «شرق» درباره وضعیت بورس

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب ‌29 مرداد‌ روزنامه شرق با عنوان «طلسم فرسایشی بورس»، توضیح داد: در محاسبه ارزش بازار سرمایه با نرخ دلاری، لازم به یادآوری است که بورس بیشترین ارزش دلاری خود را در همان سه ماه ابتدایی پس از سقوط تاریخی تجربه کرد، به‌طوری‌که در آن زمان روزانه حدودا 2.5 میلیارد دلار از ارزش بورس کاسته می‌شد اما این رقم در ریزش اردیبهشت‌ماه بازار سرمایه با دلار 49 هزار تومانی، افت روزانه 895 هزار دلار از ارزش بازار سرمایه است.

توضیح وزارت اقتصاد به «شرق» درباره وضعیت بورس

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب ‌29 مرداد‌ روزنامه شرق با عنوان «طلسم فرسایشی بورس»، توضیح داد: در محاسبه ارزش بازار سرمایه با نرخ دلاری، لازم به یادآوری است که بورس بیشترین ارزش دلاری خود را در همان سه ماه ابتدایی پس از سقوط تاریخی تجربه کرد، به‌طوری‌که در آن زمان روزانه حدودا 2.5 میلیارد دلار از ارزش بورس کاسته می‌شد اما این رقم در ریزش اردیبهشت‌ماه بازار سرمایه با دلار 49 هزار تومانی، افت روزانه 895 هزار دلار از ارزش بازار سرمایه است. اما ذکر این نکته در زمینه بی‌اعتمادی مردم به بورس ضروری است که سقوط تاریخی بورس در 19 مرداد‌ماه سال 1399 با وعده‌های فریبنده دولت وقت برای ورود مردم به بازار سرمایه، چنان بی‌اعتمادی در جامعه و عموم مردم وارد کرد که حتی سیاست‌های مختلف دولت قبل و دولت سیزدهم برای بازگشت اعتماد مردم به بورس نتوانسته به‌طور ‌کامل کارساز باشد.

در همان زمان سقوط تاریخی بورس، شائبه فساد در ارکان مختلف بازار سرمایه مطرح شد و دولت سیزدهم با وجود اتخاذ سیاست‌های بسیار زیاد تشویقی برای سهامداران، هنوز نتوانسته به‌طور‌ کامل این بی‌اعتمادی را از بین ببرد؛ هرچند اقدامات دولت سیزدهم در پویایی بازار سرمایه تا حدودی توانسته است که مردم را بار دیگر به حضور در این بازار تشویق کند. به‌طور مثال، اگرچه بازار سهام در هفته‌های اخیر تحت تأثیر برخی اخبار و رویدادها نوساناتی داشت و اعمال تغییرات در نرخ انرژی و خوراک شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی‌ها و صنایع فلزاتی و سیمانی در کنار رکود قیمت‌های جهانی محصولات که قیمت‌های محصولات تولیدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث شد تا بازار با نااطمینانی بالایی روبه‌رو شود‌ اما دولت با ریشه‌یابی بسیاری از این نااطمینانی‌ها تلاش کرده است تا مسائل بازار سرمایه به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

در‌عین‌حال دولت قائل به حمایت‌ از بازار سرمایه تا قرار‌گرفتن در مسیر اصلی است؛ از‌جمله اقدامات انجام‌شده در این زمینه، مذاکرات صورت‌گرفته با صندوق توسعه ملی برای واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که در این راستا شاهد حمایت‌هایی از سوی صندوق توسعه ملی جهت تجهیز منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه بوده‌ایم.

همچنین ایجاد نهضت ملی تأمین مالی و اجرای پروژه‌های ملی از دیگر رویکردهای جدی دولت است که از این مسیر نیز ارتقای جایگاه بازار سرمایه از سوی دولت دنبال می‌شود. این موضوع علاوه بر آنکه در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌شود در کوتاه‌مدت نیز از سوی دولت پیگیری شده است.

بر همین اساس در سه‌ماهه نخست امسال سه اقدام مهم «عرضه اولیه»، «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» برای تحقق این هدف انجام ‌شده تا تأمین مالی تولید از بازار سرمایه به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تأمین مالی محقق شود. دولت در برنامه هفتم هم به دنبال ارتقای جایگاه بازار سرمایه برای تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها