|

دومین سهمیه المپیک برای دختر تیراندازی ایران

مورد جالب شرمینه

رقابت‌های تیراندازی قهرمانی جهان در باکوی آذربایجان در شرایطی برگزار شد که ایران دو سهمیه المپیک 2024 پاریس را تا قبل از اتمام این مسابقات به دست آورد. اولین سهمیه را هانیه رستمیان، یکی از ورزشکاران مطرح ایران در این رشته در ماده 25 متر به نام خود زد‌ ولی در سومین روز و در تفنگ 10 متر زنان، اتفاق جالب دیگری رخ داد و این بار شرمینه چهل‌امیرانی، دومین سهمیه المپیک پاریس را هم برای ایران به ارمغان آورد.

مورد جالب شرمینه

رقابت‌های تیراندازی قهرمانی جهان در باکوی آذربایجان در شرایطی برگزار شد که ایران دو سهمیه المپیک 2024 پاریس را تا قبل از اتمام این مسابقات به دست آورد. اولین سهمیه را هانیه رستمیان، یکی از ورزشکاران مطرح ایران در این رشته در ماده 25 متر به نام خود زد‌ ولی در سومین روز و در تفنگ 10 متر زنان، اتفاق جالب دیگری رخ داد و این بار شرمینه چهل‌امیرانی، دومین سهمیه المپیک پاریس را هم برای ایران به ارمغان آورد. در این رقابت‌ها و در پایان دور مقدماتی شرمینه چهل‌امیرانی که نخستین حضور خود در مسابقات جهانی را تجربه می‌کرد، با امتیاز 632.5 در رده دوم ایستاد و راهی فینال شد. او با قرارگرفتن در جایگاه پنجم جهان، سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ را کسب کرد. نکته جالب درباره شرمینه اینکه او به‌طور حرفه‌ای قریب به دو سال است که این رشته را دنبال می‌کند و حالا در این زمان اندک نه‌تنها به تیم ملی رسیده‌ بلکه توانسته سهمیه بازی‌های المپیک پاریس را هم برای خودش مسجل کند. او که این روزها دانشجوی کارشناسی ارشد پلمیر در دانشگاه امیرکبیر است با داشتن 24 سال‌، یکی از پدیده‌های جدیدی است که به‌تازگی در ورزش ایران ظهور کرده است. شرمینه درباره شروع کارش در تیراندازی می‌گوید: «در کودکی در پانسیون‌های ورزشی که بودم تیراندازی را دیده بودم و تفریحی انجام می‌دادم، به همین دلیل کمی علاقه‌مند شده بودم اما هیچ‌گاه به‌صورت حرفه‌ای پیگیری نکردم. دو سال است حرفه‌ای این ورزش را ادامه دادم و از آبان 1400 تیراندازی را حرفه‌ای انجام دادم و کم‌کم تجهیزاتم را تکمیل کردم و فروردین 1402 به تیم ملی دعوت شدم». داستان بهبود رکورد او در تیراندازی و رسیدنش به رکورد لازم برای ورود به اردوی تیم ملی هم جالب است؛ داستانی که با یک لباس دست‌دوم شروع شد و بعد رفته‌رفته همه‌چیز برایش بهتر شد. «اوایل یک لباس دست‌دوم داشتم و رکوردهای من بالا نبود، چون لباس در تیراندازی اثر زیادی دارد. به محض اینکه با لباس جدید تمرین کردم در کمتر از دو، سه هفته رکورد من در مسابقات آزاد به 627 رسید و به اردو دعوت شدم. در اردو هم رکوردهای 632 و 630 و 634 را ثبت کردم. قطعا حضور در اردوها در پیشرفت تیراندازان مؤثر است، چراکه ساچمه باکیفیت در اختیار تیراندازان است و تمرین به‌صورت مجزا گران است. حضور در اردوها به پیشرفت رکوردهای من بسیار مؤثر بود». شرمینه در شرایطی به‌تازگی اسمش را در سطح حرفه‌ای ورزش ایران مطرح کرده که ظاهرا داستان خودباوری در زندگی شخصی او نقشی پررنگ دارد. «خانواده اول از همه به من اعتماد‌به‌نفس دادند و به من باور داشتند. بعد از آن اعتماد کادر فنی و مربیان بود که به من امید دادند. تمرینات مستمر و تلاشم به من باور می‌داد که می‌توانم عملکردم را تکرار کنم و چیزی از حریفانم کم ندارم. اول از هر چیز باید باور داشته باشیم و بعد تلاش کنیم و به آن برسیم اگر نقطه اول باور پیدا نشود به جایی که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

وقتی رفتم توی خط بر این باور بودم که باید بهترین عملکرد را داشته باشم و این باور کمک کرد تا بهترین نتیجه را داشته باشم. ممنونم از فدراسیون که این شرایط را فراهم کرد تا در مسابقات شرکت کنم و امیدوارم در آینده هم بتوانم در مسابقات بیشتری شرکت کنم و تجربه کسب کنم». اعتمادبه‌نفس دختر 24ساله تیراندازی ایران حالا به حدی بالا رفته که می‌گوید از همین الان برای خودش لحظه ایستادن روی سکوی اهدای مدال بازی‌های المپیک 2024 پاریس را تصور می‌کند؛ هرچند او هم قبل از پاریس باید شایستگی‌هایش را در بازی‌های آسیایی هانگژو یک بار دیگر ثابت کند. «بعد از بازگشت چند روز استراحت داریم و دوباره تمرینات با جدیت شروع می‌شود. بازی‌های آسیای و قهرمانی آسیا را در پیش داریم و باید با جدیت و پشتکار بیشتری تلاش کنم. قبل از مسابقات وقتی آماده‌سازی‌های سکو را انجام می‌دادند و مکانی را برای برگزاری اهدای مدال آماده می‌کردند، من خود را روی سکو تصویرسازی کردم، الان هم خودم را روی سکوی المپیک پاریس می‌بینم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها