|

چرا ترویج علم را برگزیده‌ایم؟

در ستایش علم

راستی کجایند آنها که در برابر واکسن کووید ایستاده بودند و اعتقاد داشتند این واکسن‌ها را به منظور تزریق سموم، کارگذاشتن تراشه‌های مولکولی در بدن‌ یا تخریب ژنوم ما می‌سازند؟ آیا آنها هنوز بر این عقیده استوارند؟

راستی کجایند آنها که در برابر واکسن کووید ایستاده بودند و اعتقاد داشتند این واکسن‌ها را به منظور تزریق سموم، کارگذاشتن تراشه‌های مولکولی در بدن‌ یا تخریب ژنوم ما می‌سازند؟ آیا آنها هنوز بر این عقیده استوارند؟

به گمانم ترس از واکسن دلایلی داشت؛ از‌جمله ترس از عواقب ناخواسته واکسن‌ها، توهم توطئه که سرچشمه همگی آنها علم‌گریزی یا خرافه‌گرایی بود.

علم‌گرایی و علم‌ورزی اما همواره سرافراز و پابرجاست؛ چون راه علم راه پیروزی بر مشکلات طبیعت و آدمی است. علم همواره دانش ما را از جهان افزایش می‌دهد، شناخت ما را از طبیعت عمیق‌تر و جایگاه ما را در آن روشن‌تر می‌کند؛ در نتیجهً، چراغ راه بشریت است. می‌بینیم که پیشرفت‌ها و نوآوری‌های فناوری اطلاعات و مهندسی رایانه زندگی ما را متحول کرده و دنیایی مدرن را که زمانی غیرقابل‌تصور بود، برای ما فراهم کرده‌اند. این فناوری‌ها، ارتباطات‌ را تسهیل کرده‌اند، مراقبت‌های بهداشتی را بهبود بخشیده‌اند، دسترسی به آموزش را گسترش داده‌اند و سبب پیشرفت جامعه جهانی شده‌اند. از ماشین بخار تا اینترنت، از کاوش در فضا تا هوش مصنوعی همه محصولات علم‌ورزی‌اند. علم، طول عمر انسان را افزایش داده، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده، به درک پیچیدگی‌های بدن و ذهن انسان کمک کرده و ابزارهایی برای مبارزه با بیماری‌ها و کاهش درد در اختیار ما قرار داده است؛ از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها تا تولید واکسن‌ها، از پیشرفت‌های جراحی تا پزشکی شخصی‌سازی‌شده.

مهم‌تر از آن، علم فقط مجموعه‌ای از یافته‌ها نیست، بلکه نوعی روش اندیشیدن هم هست. علم، با تأکید بر شواهد تجربی، شکاکیت ذاتی، همکاری‌های جهانی و بررسی همتایان، عقلانیت و تفکر انتقادی را پرورش می‌دهد، ما را تشویق می‌کند تا مفروضات را زیر سؤال ببریم، برخی باورها را به چالش بکشیم و به دنبال شواهد باشیم. علم با ترویج ذهنیت مبتنی بر شواهد و استدلال، زمینه‌ای پایدار و گسترده برای بررسی چالش‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌ای فراهم می‌کند که به نفع کل بشریت‌ است. علم از مرزها و فرهنگ‌ها فراتر می‌رود و همکاری‌های جهانی و اشتراک دانش را تقویت می‌کند. دانشمندان مختلف را گرد‌هم می‌آورد تا به مسائل جهانی مانند تغییرات اقلیم، بیماری‌های همه‌گیر و امنیت غذایی رسیدگی کنند. باز‌بودن پژوهش‌های علمی امکان تبادل ایده‌ها و داده‌ها را فراهم می‌آورد و به مجموعه‌ای از دانش منجر می‌شود که برای پیشرفت بشریت سودمند است. به‌علاوه، علم تلاشی بین‌المللی است که بین مردم جهان پل می‌سازد و تفاهم و دوستی را بین ملت‌ها افزایش می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها