|

شکستی دیگر برای جنبش می‌تو؟

پس از آنکه دادگاه انگلیس رأی بر بی‌گناهی «کوین اسپیسی» صادر کرد، برخی رسانه‌ها این سؤال را مطرح کردند که آیا این نتیجه شکست دیگری را برای جنبش «می‌تو» رقم زده است؟

شکستی دیگر  برای جنبش می‌تو؟

پس از آنکه دادگاه انگلیس رأی بر بی‌گناهی «کوین اسپیسی» صادر کرد، برخی رسانه‌ها این سؤال را مطرح کردند که آیا این نتیجه شکست دیگری را برای جنبش «می‌تو» رقم زده است؟ این دومین بار است که ادعاها درباره آزار جنسی اثبات نمی‌شود. بار پیش امبر هرد بود که نتوانست اتهاماتش به جانی دپ را ثابت کند. به گزارش یورونیوز، هیئت‌منصفه پس از ۱۲ ساعت و ۲۶ دقیقه مشورت با اکثریت آرا این بازیگر آمریکایی برنده اسکار را از ۹ اتهامی که گفته می‌شد بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی مرتکب شده است، تبرئه کرد. در طول این محاکمه چهار‌هفته‌ای، دادستان‌ها این بازیگر را یک «قلدر جنسی» توصیف کرده بودند. او پیش از این در دادگاه نیویورک هم از اتهامات تبرئه شده بود.

*اعتبار بازمی‌گردد؟

کوین اسپیسی ۶۴‌ساله با نام کامل خود کوین اسپیسی فاولر محاکمه شد. او با یادآوری اولین اتهامش در سال 2017 گفت: «دنیا برایم تیره و تار شد. قبل از اینکه سؤالی از من پرسیده شود یا به این اتهامات پاسخ بدهم، شغل و شهرتم را از دست دادم». او با چهره‌ای اشک‌آلود از هیئت‌منصفه تشکر کرد. او در گفت‌وگویی به ظلم رسانه‌ها اشاره و از حمایت مردم تشکر کرد. او پیش از دادگاه لندن در گفت‌وگویی بیان کرد: «رسانه‌ها می‌خواستند من را هیولا نشان دهند اما از مردم جز محبت ندیدم». این بازیگر به نشریه «سایت» آلمان گفته بود: «زمانه‌ای است که بسیاری از مردم می‌ترسند از من حمایت کنند، شد؛ اما می‌دانم آدم‌هایی وجود دارند که به محض تبرئه‌شدنم در لندن حاضر هستند، من را استخدام کنند. به محض اینکه اتفاق افتاد، آماده فراموش‌کردن گذشته‌ می‌شویم». اسپیسی بازیگر مشهوری است که برای بازی در فیلم‌های مظنونین معمولی و زیبایی آمریکایی برنده جایزه اسکار شده است. او یک کارنامه طولانی دارد. از سال 2017 او به دلیل اتهام آزار جنسی از فیلم‌ها و سریال‌های هالیوود حذف شد و سؤال این است آیا او به سینما بازمی‌گردد؟ به نظر می‌رسد قرار نیست به این زودی‌ها «اسپیسی» به هالیوود بازگردد. به گزارش یاهونیوز چند مدیر استودیو اعلام کرده‌اند «بازگشت کوین اسپیسی به هالیوود محتمل نیست»؛ البته از نظر آنها دلیل این عدم خوشامدگویی مشکلات حقوقی او نیست. به نظر می‌رسد زمان زیادی لازم است تا هالیوود پذیرای افرادی باشد که شهرت خود را ازدست داده‌اند. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که در کشورهای اروپایی مسیر برای این بازیگران بازتر باشد.

*مقصر چه کسی است؟

نیویورک‌پست در مقاله‌ای شرایط «کوین اسپیسی» را بررسی کرده است. در این مقاله این سؤال را مطرح کرده است که اسپیسی چگونه می‌تواند شهرت خود را بازگرداند؟ معیار عدالت در گذشته این بود که همه افراد بی‌گناه هستند مگر ثابت شود؛ اما شش سال پیش اتفاقی افتاد که همه چیز را تغییر داد. نوبت به ادعاهایی در زمینه جنایات جنسی رسید. در اوج جنبش می‌تو، همگان گفتند که باید «زنان را باور کنید» و‌ «همه قربانیان را باور کنید». جوری رفتار می‌شد که انگار هیچ مرد و زنی دروغ نمی‌گوید. شاید دلیل این رفتار، اتهامات جدی علیه هاروی واینستین بود اما قرار نبود همه مردان قدرتمند و شناخته‌شده جنایتکار باشند. اکنون شش سال از زمانی که بازیگر آنتونی رپ یکی از جدی‌ترین اتهامات جنبش می‌تو را مطرح کرد، می‌گذرد. رپ با خبرنگار یک وبلاگ همکاری و ادعا کرد که بیش از 30 سال قبل، زمانی که او 14‌ساله بود، کوین اسپیسی با او بدرفتاری کرده است. از آنجایی که او یک قربانی در جنبش می‌تو محسوب می‌شد، بلافاصله مورد توجه قرار گرفت و اسپیسی از یک بازیگر محبوب هالیوود به یک فرد منحوس تبدیل شد. حتی بیانیه عذرخواهی او سبب شد تا سیل اتهامات دیگری به سوی او سرازیر شود. فیلم‌هایش همه بایگانی شد و از تئاتر نیز کنار گذاشته شد. او قرار بود یک غرامت 40 میلیون دلاری از اسپیسی بگیرد‌! به مدت پنج سال، همه تصور می‌کردند که رپ حقیقت را گفته است، ولی در دادگاه معلوم شد که جزئیات اولیه نادرست یا غیرممکن است. معلوم شد این یک توطئه با یک خبرنگار بوده است. اما واقعیت این است که چند نفر از کسانی که به‌‌راحتی اسپیسی را محکوم کردند از تبرئه‌شدن این بازیگر در دادگاه‌های آمریکا آگاه هستند؟ این اتفاق در لندن هم افتاد و یک بار دیگر هیئت‌منصفه متوجه شد که ادعاها ساختگی است. کسی دلیلش را نمی‌داند؛ شاید به خاطر پول یا شهرت یا انتقام؟ نویسنده مقاله پیشنهاد داده است چند سؤال از خودمان بپرسیم:

مثلا چرا ما آن‌قدر مشتاقیم که برای قضاوت عجله کنیم حتی وقتی که قرار است زندگی یک فرد ویران شود؟

چرا داستان‌هایی که برای تخریب اعتبار مردم است، محبوبیت بیشتری نسبت به داستان‌هایی درباره موفقیت دارد؟

چرا یک دروغ کینه‌توزانه بسیار مؤثرتر از یک حقیقت است؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها