|

تداوم محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم

امیرعبداللهیان: سفیر جدید سوئد در ایران را نخواهیم پذیرفت سفیر دانمارک در تهران احضار شد

در ادامه هتک حرمت به کتاب مقدس قرآن در سوئد که با واکنش شدید مسلمانان جهان در محکومیت این اقدام همراه بود، روز جمعه ویدئویی از هتک حرمت به قرآن و پرچم عراق و آتش‌زدن آن در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ منتشر شد که خشم مسلمانان را به همراه داشت.

تداوم محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم

در ادامه هتک حرمت به کتاب مقدس قرآن در سوئد که با واکنش شدید مسلمانان جهان در محکومیت این اقدام همراه بود، روز جمعه ویدئویی از هتک حرمت به قرآن و پرچم عراق و آتش‌زدن آن در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ منتشر شد که خشم مسلمانان را به همراه داشت. خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد اعضای گروهی که خود را «دانسکه میهن‌پرست» (وطن‌پرستان دانمارکی) نامیده‌اند، با دردست‌داشتن بنرهای ضداسلامی شعارهای توهین‌آمیزی سر می‌دادند. هواداران این گروه به پرچم عراق و قرآن اهانت و همچنین اهانت به قرآن کریم را به‌صورت مستقیم از طریق حساب کاربری این گروه در پلتفرم «فیس‌بوک» پخش کردند. این گروه می‌گوید این اقدام موهن خود را در اعتراض به حمله به سفارت سوئد در بغداد انجام داده است. این گروه افراطی اقدام موهن خود را در میان تدابیر شدید امنیتی پلیس انجام داد. گروه مذکور پیش از این نیز به قرآن کریم و پرچم ترکیه در مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ اهانت کرده بود.

تأکید امیرعبداللهیان بر برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری  اسلامی

در همین رابطه و با ادامه هتک حرمت‌ها به قرآن مقدس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، شامگاه جمعه در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، درباره تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس تلفنی ضمن اظهار تأسف شدید و محکومیت اقدام موهن و تحریک‌کننده اخیر در سوئد پیشنهاد کرد در واکنش به این اقدام اهانت‌آمیز، نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در اولین فرصت ممکن برای رسیدگی به این موضوع مهم برگزار شود. امیرعبداللهیان گفت: اگر دولت سوئد به فوریت اقدام مؤثری انجام ندهد، باید کشورهای اسلامی به‌صورت منسجم پاسخ محکمی در اهانت به کتاب آسمانی قرآن کریم به سوئد بدهند. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن محکوم‌کردن این اقدام موهن و ارائه گزارشی از تماس‌ها و اقدامات انجام‌شده در این زمینه قول داد در این زمینه و در مشورت با کشورهای عضو، برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را در دستور کار قرار دهد. دو طرف همچنین بر اهمیت اقدام قاطع و هماهنگ کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات اهانت‌آمیزی تأکید کردند.

همچنین سفیر دانمارک ظهر دیروز در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

سفیر جدید سوئد در ایران را نخواهیم پذیرفت

همچنین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی با تشکر از مردم که به هتک حرمت مجدد قرآن در سوئد اعتراض کردند، گفت: «امروز بعدازظهر جلسه فوق‌العاده سیاسی شورای معاونین وزارت امور خارجه با حضور معاونین وزارت امور خارجه برای بررسی واکنش مناسب به هتک حرمت صورت‌گرفته، برگزار کردیم». او با بیان اینکه مدت مأموریت سفیر فعلی سوئد در تهران پایان یافته است، گفت: «برحسب دستور رئیس‌جمهور تا زمانی که دولت سوئد اقدام مؤثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید انجام ندهد و با فرد و جریاناتی که برای دومین بار در مدت اخیر اهانت به قرآن کرده‌اند برخورد جدی نکند، ما سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد تهران شود، نخواهیم پذیرفت و کماکان سفیر جدید ایران نیز به این کشور اعزام نخواهد شد». امیرعبداللهیان تصریح کرد: «این تصمیمی است که رئیس‌جمهور از من خواستند انجام شود و آن را به دولت سوئد اعلام کنیم». وزارت خارجه عراق هم در همین رابطه اعلام کرد که نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع اهانت به قرآن کریم برگزار خواهد شد.

اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک محکوم است

در همین راستا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک را شدیدا محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر ضرورت وحدت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و همه پیروان ادیان آسمانی برای مقابله مؤثر با هرگونه تعرض به ساحت قرآن کریم و مقدسات ادیان ابراهیمی در هر کجای جهان، اظهار کرد: با وجود نیات شوم طراحان پشت ‌پرده اهانت به مقدسات و ارزش‌های بیش از دو میلیارد مسلمان جهان، معتقدیم آزاداندیشان و حق‌طلبان جهان یک‌صدا در مقابل این فتنه شوم و اقدامات نفرت‌انگیز می‌ایستند و در سایه هشیاری، وحدت و انسجام، ناقضان واقعی حقوق بشر را رسوا و پشیمان خواهند کرد. کنعانی با اشاره به تلاش‌های در حال انجام در سطح جهان اسلام برای پاسخ‌گو‌کردن متعرضان به مقدسات اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با کشورهای اسلامی، به اقدامات و تلاش‌های خود برای مقابله با جهالت قرن بیست‌ویکم که در سایه آزادی بیان دروغین غربی، کرامت انسانی و آزادی بیان اصیل را هدف قرار داده است، ادامه خواهد  داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران، دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت‌کنندگان مسئول بوده و در این زمینه افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی دولت دانمارک است.

اقدام موهن قرآن‌سوزی توهین به عقاید دو میلیارد مسلمان است

در ادامه واکنش‌ها، سفارت ایران در جمهوری آذربایجان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام موهن قرآن‌سوزی توهین به عقاید دو میلیارد مسلمان، ترویج نفرت و خشونت مذهبی، به خطر انداختن صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بین‌المللی و سوءاستفاده عیان از آزادی بیان است. متن بیانیه سفارت ایران در جمهوری آذربایجان که در پی اهانت به قرآن کریم منتشر شده به این شرح است: همگام با تمامی مسلمانان و پیروان متمدن، آزاده و صلح‌جوی سایر ادیان الهی در سراسر جهان، هتک حرمت کتاب آسمانی حدود دو میلیارد مسلمان جهان در سوئد و دانمارک را به‌شدت محکوم و این‌اقدامات شنیع را ترویج نفرت و خشونت مذهبی، به خطر انداختن صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بین‌المللی و سوءاستفاده عیان از آزادی بیان می‌دانیم. این سفارت، ضمن تقدیر از بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در محکومیت شدید این عمل نفرت‌انگیز از سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی و غیر‌اسلامی در باکو می‌خواهد در پویشی هماهنگ و متحد نسبت به محکومیت فوری این‌گونه اقدامات موهن و خطرناک که با زمینه‌سازی و حمایت دولت و پلیس این کشورها تکرار شد، اقدام کنند.

این‌گونه اقدامات اسلام‌هراسانه موجب ایجاد نابردباری دینی می‌شود

وزیر امور خارجه پاکستان نیز درگفت‌وگو با همتای ایرانی خود اهانت به قرآن کریم در سوئد را محکوم و تأکید کرد که ایران و پاکستان در همکاری با یکدیگر در مبارزه با اسلام‌هراسی مصمم هستند. بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان در صفحه توییترش نوشت: امروز با برادرم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. هر دو، مشترکا، محکومیت شدید عمل شنیع بی‌حرمتی به کتاب مقدس قرآن در سوئد را ابراز کردیم. زرداری در ادامه نوشت: تأکید کردم که این‌گونه اقدامات اسلام‌هراسانه موجب ایجاد نابردباری دینی، نفرت و تهییج شده و با هیچ عذر و بهانه‌ای قابل توجیه نیست. وزیر امور خارجه پاکستان تأکید کرد: پاکستان و ایران برای همکاری با یکدیگر و دیگر کشورهای سازمان همکاری اسلامی در زمینه مقابله و مبارزه با تهدید اسلام‌هراسی مصمم هستند. ما همچنین درباره دیگر مسائل در حیطه منافع دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

مقامات سوئدی مسئول پیامدهای حمایت از هتک حرمت قرآن هستند

سفارت ایران در سوئیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات سوئدی با حمایت از تحرکات مربوط به هتک حرمت قرآن کریم نشان دادند بیش از هرکسی مسئول عواقب و پیامدهای غیرقابل‌جبران این‌گونه اعمال شنیع در نفرت‌پراکنی، تحریک خشونت، بیگانه‌هراسی و ایجاد اختلاف بین پیروان ادیان ابراهیمی بوده و باید پاسخ‌گوی نتایج مخرب مربوطه باشند. متن بیانیه سفارت ایران در سوئیس به شرح زیر است: اهانت به قران کریم جامعه جهانی را با اقدامی ضداندیشه و اخلاق و ناقض موازین اولیه و اساسی حقوق بشر تحت پوشش آزادی بیان مواجه کرد. این اقدام که یک جنایت فرهنگی و توهین آشکار به جمع مسلمانان بوده و تحت حمایت علنی دولت سوئد مجددا تکرار شد، خبر از برنامه‌ریزی پنهان جریان‌های ضد دین، هرج‌ومرج‌طلب و مخالف همزیستی مسالمت‌آمیز جوامع انسانی می‌دهد. توهین به گنجینه بی‌بدیل و انسان‌ساز قرآن کریم در کشورهای مدعی توسعه‌یافتگی، احترام به حقوق بشر و پیروان ادیان نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه رفیع این کتاب الهی در میان مردم جهان وارد کند. این‌گونه اقدامات غیرانسانی تنها چهره دروغین غرب و استانداردهای دوگانه آن را بیش از پیش در معرض نمایش قرار می‌دهد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن ضمن محکوم‌ساختن این اقدام موهن و تحریک‌آمیز معتقد است مقامات سوئدی با حمایت از تحرکات مزبور نشان دادند بیش از هر کسی مسئول عواقب و پیامدهای غیرقابل‌جبران این‌گونه اعمال شنیع در نفرت‌پراکنی، تحریک خشونت، بیگانه‌هراسی و ایجاد اختلاف بین پیروان ادیان ابراهیمی بوده و باید پاسخ‌گوی نتایج مخرب مربوطه باشند.

اقدام موهنی که لکه ننگی بر دامان مدعیان دفاع از حقوق بشر است

انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین نیز در بیانیه‌ای هتک حرمت با قرآن مجید را محکوم کرد. در متن این بیانیه آمده است: اقدام موهن قرآن‌سوزی در سوئد که با حمایت دولت این کشور انجام شد، لکه ننگی بر دامان مدعیان دفاع از حقوق بشر و مؤید شکست تفکر لیبرال‌دموکراسی بود. توهین به عقاید دو میلیارد مسلمان، نه‌تنها منبعث از آزادی عقیده نیست بلکه نماد ترویج نفرت و خشونت مذهبی، به‌خطر‌انداختن صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بین‌المللی و سوءاستفاده عیان از آزادی‌های مشروع است. انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین ضمن اعلام حمایت از اقدامات یکپارچه مسلمانان جهان و دولت‌های مسلمان در محکومیت شدید این عمل نفرت‌انگیز، همچنین عدم پذیرش سفیر سوئد از سوی جمهوری اسلامی ایران، انتظار دارد کماکان اقدامات متحد جهان اسلام برای متنبه‌کردن سوئد و مجازات فرد هتاک به عمل آید.


رهبر انقلاب در  پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:

اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علماست

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ، توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ، توطئه‌آمیز و خطر‌آفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضائی کشورهای اسلامی تحویل دهد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: «بسم‌ الله الرحمن الرحیم، جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضائی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روزبه‌روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها