|

درخشش والیبال ایران با کلید‌واژه «دشمنِ داخلی»

‌درخشش تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها همچنان ادامه دارد. این تیم که بعد از پوست‌اندازی و جاگذاشتن ستاره‌های نامی نسل قبل، پا به این رقابت‌ها گذاشته بود، در هفته سوم چنان درخشید که تحسین بسیاری را برانگیخت

‌درخشش تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها همچنان ادامه دارد. این تیم که بعد از پوست‌اندازی و جاگذاشتن ستاره‌های نامی نسل قبل، پا به این رقابت‌ها گذاشته بود، در هفته سوم چنان درخشید که تحسین بسیاری را برانگیخت. ایران که تا قبل از شروع هفته سوم در ثبت برد و باخت عملکرد یکسانی را به نمایش گذاشته بود، در لهستان با چهره‌ای کاملا متفاوت ظاهر شد و دیگر نشانی از تیم جوان و کم‌تجربه دو هفته نخست نداشت. شاگردان بهروز عطایی هفته سوم را با برتری خیره‌کننده و مهم مقابل لهستان میزبان شروع کرده و در ادامه در جدالی حساس کار را به ایتالیا واگذار کردند. ثبت همان دو نتیجه بازی تیم ملی با اسلوونی و صربستان، دو رقیب اصلی ایران برای صعود به جمع هشت تیم برتر، کار را حسابی مهم کرد؛ ولی جوانان ایران بدون استرس و با ارائه نمایشی خیره‌کننده اسلوونی را با قدرت و با نتیجه 3 بر صفر از پیش‌رو برداشتند تا برای صعود به جمع برترین‌های دنیا نیاز به کسب پیروزی برابر صربستانی داشته باشند که ایگور کولاکوویچ، سرمربی سابق ایران را به‌عنوان سرمربی بالای سر داشت. ایران ولی در دیدار برابر صربستان هم نمایشی بی‌نقص داشت تا در مجموع با ایستادن در رده هفتم جدول لیگ ملت‌ها، جواز قطعی صعود به مرحله پایانی این تورنمنت را که قرار است در بولونیای ایتالیا برگزار شود، به دست بیاورد. ایران در سیزدهمین تقابل با لهستان در شرایطی به ششمین برد رسید که حالا در مجموع برای سومین بار است که جواز حضور در جمع هشت تیم برتر این رقابت‌ها را به دست می‌آورد.

نمایش ایران در لیگ ملت‌ها فراتر از تصور بود. این تیم با ترکیبی متحول‌شده و متشکل از جوانان پا به این تورنمنت گذاشت و فقط میلاد عبادی‌پور را به‌عنوان بازیکنی به نسبت با‌تجربه در اختیار داشت. عبادی‌پور به‌عنوان کاپیتان، پیش‌از‌این گفته بود که همین جوانان هم می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند. با این حال پیش‌ از این رقابت‌ها از این تیم به‌عنوان تیمی که رفته است تا تجربه کسب کند، یاد شد. موردی که با صعود به جمع هشت تیم برتر لیگ ملت‌ها کاملا رنگ باخته است. اتفاقا نگاه منفی به این تیم در آستانه جام ملت‌ها با واکنش تند میلاد عبادی‌پور همراه شد. او گفت که دشمن این تیم در ایران بود! میلاد عبادی‌پور با ابراز خرسندی از حمایت مردم از تیم ملی والیبال ایران گفت: «از تمام بازیکنان و کادر فنی تشکر می‌کنم و مهم‌تر از اینها از مردم عزیز ایران که در برد و باخت‌ها پشت تیم ایران را خالی نکردند، ممنونم. کسانی که در تمام این مسابقات با تیم ملی همراه بودند، دست تک‌تک این مردم را می‌بوسم که در بدترین شرایط و باخت‌ها تیم را تنها نگذاشتند و امیدوارم تا به اینجای کار بخش کوچکی از لطف آنها را جبران کرده باشیم. از ابتدا هم کاری به منتقدان مغرض والیبال نداشتیم و دشمن را در بیرون از ایران می‌دیدیم؛ در‌حالی‌که دشمن داخل ایران بود. حتی اگر الان قهرمان المپیک هم می‌شدیم، باز همین منتقدان می‌گفتند این اتفاق شانسی بود. با این افراد کاری نداریم، همان‌طور که در گذشته هم با این نقدها کاری نداشتیم. جا دارد حتی از آنها تشکر کنیم که اگر این منتقدان نبودند، شاید این اتفاقات سال‌های اخیر برای والیبال رخ نمی‌داد. تشکر ویژه از آنها دارم به خاظر اینکه این انگیزه را به بازیکنان دادند تا با تلاش صد‌درصدی اکثر مسابقات را ببریم و خوب پیش برویم».

دیگر اتفاق مهم در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال اینکه ایران برای اولین بار با یک مربی ایرانی جواز حضور در مرحله نهایی و هشت تیم برتر را به دست آورد. بهروز عطایی که پیش‌ازاین توانایی‌اش را به‌عنوان سرمربی تیم جوانان ایران نشان داده بود، با بسیاری از همان جوانان به تیم بزرگسالان رسید و حالا مزد زحماتش را گرفته است. دو بار قبلی که ایران به جمع هشت تیم برتر رسیده بود، سرمربی ایران یک خارجی بود. عطایی هم بعد از صعود ایران به مرحله نهایی گفت از اینکه توانسته مردم ایران را خوشحال کند، راضی است. «40 روز بسیار سخت را سپری کردیم. در ابتدای کار به نظر می‌رسید عملکرد تیم خیلی عالی نیست؛ اما رفته‌رفته وضعیت بهتر شد و ما از زیر فشار انتقادات خارج شدیم. خوشحالم که تیم کیفیتی عالی در ادامه ارائه داد و باعث سربلندی کشورمان شدیم. مسابقات خوبی را پشت سر گذاشتیم و مرحله به مرحله بهتر شدیم. در نهایت به گونه‌ای عمل کردیم که توانستیم به مرحله نهایی صعود کنیم. تاکنون 9 بار در این مسابقات شرکت کرده‌ایم و این سومین صعود والیبال ایران به مرحله نهایی است. این نتیجه را به مردم خوب کشورم و بازیکنان تیم تبریک می‌گویم و از اینکه این مردم را خوشحال کردیم، خرسندم و به این تیم می‌بالم. اعتقاد دارم که پیشرفت محدودیتی ندارد و همیشه می‌توان بهتر شد. بازیکنان توانستند روز‌به‌روز خود را بهتر نشان دهند و فضای ایدئالی را برای تیم ایجاد کنند. در هفته سوم برخی از مسابقات ما بسیار سخت بود و مقابل تیم‌های بسیار باکیفیتی بازی داشتیم. فکر می‌کنم در نهایت مردم از این نتایج خوشحال شدند». گفتنی است مرحله نهایی لیگ ملت‌های 2022 از روز چهارشنبه 29 تیرماه با حضور هشت تیم برتر مسابقات در شهر بولونیای ایتالیا آغاز می‌شود و به مدت پنج روز پیگیری خواهد شد. تیم ملی هم بعد از برگزاری بازی‌های هفته سوم در لهستان مانده و قرار است از همان‌جا عازم بولونیا شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها