|

انتشار نگاه نو همراه با شادباش به «موحد»

نگاه نو برای بهار امسال با عکسی از مرحوم «کیومرث پوراحمد» کارگردان شناخته‌شده ایرانی در 260 صفحه منتشر شد. شماره 137 این فصلنامه که بیش از 20 سال است منتشر می‌شود، بخش ویژه خود را به آموزش‌وپرورش اختصاص داده است.

انتشار نگاه نو همراه با شادباش به  «موحد»

نگاه نو برای بهار امسال با عکسی از مرحوم «کیومرث پوراحمد» کارگردان شناخته‌شده ایرانی در 260 صفحه منتشر شد. شماره 137 این فصلنامه که بیش از 20 سال است منتشر می‌شود، بخش ویژه خود را به آموزش‌وپرورش اختصاص داده است. این بخش با مقاله‌هایی از دکتر علینقی مشایخی، دکتر نادر انتخابی، دکتر بیژن عبدالکریمی، نرگس انتخابی و هدیه رهبری درباره اهمیت این مقوله برای فردای ایران همراه است. علی میرزایی در مطلبی با عنوان «حال آموزش‌و‌پرورش‌مان خوب نیست» با اشاراتی تاریخی به آغاز و تغییرات آموزش‌و‌پرورش پرداخته است و با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش در بخشی از این مقاله آورده است: «شاید بزرگ‌ترین مشکل نبود فهم مشترک از مفاهیم و اصول حاکم بر این طرح و به دنبال آن فقدان برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی برای اجرای آن باشد، مشکل زمانی حادتر می‌شود که این مفاهیم و ارزش‌ها در جامعه، به‌خصوص برای افراد تأثیرگذاری همچون نمایندگان مجلس ناشناخته باشد؛ زیرا وضع موجود و وضع آتی بر اساس فهم، خواست و اراه آنان باید شکل گیرد».

در بخش مقاله‌های این شماره دو مقاله درباره دکتر سیدجواد طباطبایی به قلم دکتر فخرالدین عظیمی و دکتر کرامت‌الله راسخ به چاپ رسیده و مقاله‌هایی از دکتر محمد رضایی با عنوان «جامعه قوی، حکومت پاسخ‌گو»، از دکتر آرمان ذاکری با عنوان «کدام تفکر اقتصادی امروزِ ما را ساخته است» و از دکتر فاطمه صادقی با عنوان «منزلت زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در آن دیده می‌شود. بخش بعدی نقد و نظر است، با دو مقاله از دکتر حسین معصومی‌همدانی و لطیف آزادبخت.

همچنین در این شماره دو داستان کوتاه آمده است؛ یکی با عنوان «شروع دوباره» از لئونارد کوهن به ترجمه وازریک درساهاکیان و دیگری «سرسرباز» نوشته مجتبی شول‌افشارزاده.

بخش بعدی این شماره نگاه نو «یادِ رفتگان و رویدادها» است با هشت نوشته درباره بایزید مردوخی، احمد سمیعی‌(گیلانی)، دکتر ناصر پاکدامن، کیومرث پوراحمد، عدنان غریفی، دکتر سیدعبدالله انوار و ساناز توسی که به‌تازگی جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.

بخش‌های دیگر نگاه نو این شماره دربرگیرنده انتقاد کتاب، کاریکاتوری از دکتر محمدعلی موحد (کار مهدی کریم‌زاده) و تازه‌های کتاب است.

اما یکی از اتفاقات تلخی که در بهار امسال رخ داد، خودکشی «کیومرث پوراحمد» است. فاطمه معتمدآریا در این شماره نگاه نو به یاد این کارگردان برجسته نوشته است. در بخشی از متن او با یادآوری آخرین باری که با پوراحمد صحبت کرده، آمده است: «با خودم فکر کردم چرا شما، کیومرث پوراحمد، باید این همه زحمت بکشید، وقت بگذارید و با این و آن بحث کنید و چند صفحه درباره من بنویسی. شما که فقط همکار بودید، تازه همکاری که هیچ کار مشترکی نداشتیم. به نظرم این کار شما اصلا ربطی به من و آشنایی با من نداشت. در وجود و سرشت خود شما بود که این جوابیه را بنویسید. شما نمی‌توانستید ساکن باشید. شما این طوری بودید، از آن آدم‌هایی که در برابر درد و رنج و ناملایمات و بی‌عدالتی به هرکسی و در هر موردی بی‌اعتنا نمی‌ماندند».

سرآغاز این شماره، شادباش به محمدعلی موحد است که از روز سوم خرداد 1402 صدو‌یکمین سال زندگی فرهنگی و پرثمر خود را آغاز کرده است.

همچنین فراخوان هفدهمین دوره جایزه مهتاب میرزایی نیز در این شماره منتشر شده است. این دوره به بررسی و داوری آثار منتشرشده در سال 1401 اختصاص دارد و علاقه‌مندان و مخاطبان این نشریه می‌توانند نظرات خود را تا 25 تیرماه ارسال کنند. برگزیدگان شانزدهمین دوره این جایزه که آبان سال قبل برگزار شده بود، نامدارانی همچون هرمز همایون‌پور و بهروز غریب‌پور بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها