|

حضور دوباره گروه‌های خودسر

در چند روز گذشته حضور گروه‌های خودسر و ایجاد التهاب در فضاهای فرهنگی و هنگام برپایی کنسرت‌ها با واکنش مسئولان و هنرمندان روبه‌رو شده است.

حضور دوباره گروه‌های خودسر

در چند روز گذشته حضور گروه‌های خودسر و ایجاد التهاب در فضاهای فرهنگی و هنگام برپایی کنسرت‌ها با واکنش مسئولان و هنرمندان روبه‌رو شده است.

‌کنسرت لیان و اقدام به موقع تالار  وحدت

شب پایانی کنسرت لیان در تالار وحدت، با حمله افراد خودسر برای برهم‌زدن کنسرت همراه بود. به گزارش تسنیم، شب 26 خرداد 1402، تالار وحدت محل وقوع اتفاقاتی عجیب بود؛ اتفاقاتی که شاید تا مدت‌ها در ذهنِ شاهدانِ داستان باقی بماند. گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان طی چهار شب و در روزهای 23، 24، 25 و 26 خرداد در تالار وحدت روی صحنه رفت. این گروه در مجموع میزبان دو هزار و 800 علاقه‌مند به موسیقی جنوب ایران بود. گروهی از افراد خودسر به تالار وحدت حمله کردند تا مانع از برگزاری کنسرت گروه لیان شوند. حمله‌ای که خوشبختانه ناکام ماند. در این اتفاق، حراست بنیاد رودکی و نیروی انتظامی اقدامی به‌موقع و با اقتدار داشتند. آنها وقتی با حمله نیروهای خودسر مواجه شدند، خیلی سریع مقابل آنها ایستادند. متأسفانه این افراد قصد برهم‌زدن کنسرت و البته ایجاد رعب و وحشت در بین مردم را داشتند. جالب اینکه در طول برگزاری کنسرت که تماشاگران در سالن از موسیقیِ مناطق جنوب ایران لذت می‌بردند، نیروهای انتظامی و حراست بنیاد رودکی مشغول کنترل اوضاع و مدیریت این بحران بودند. برخورد نیروهای انتظامی و حراست بنیاد رودکی با این افراد خودسر، از آن روی بود که کنسرت لیان مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری داشت و چنین رویدادی که مراحل اخذ مجوز را گذرانده، باید برگزار شود. آنچه در بیرون سالن در‌حال رخ‌دادن بود به مرور به گوش محسن شریفیان هم رسید و این نوازنده و پژوهشگر موسیقی در اواخر کنسرت رو به حضار گفت: «یک پیام به بیرون سالن دارم. ما همه ایرانی هستیم و خط قرمز ما جغرافیای ایران است. ما برای ایران جنگیدیم و خون دادیم. اگر مردم ایران حالا در این سالن در‌حال تماشای یک فعالیت فرهنگی و خوشحال هستند، نتیجه همان استقامت‌ها و رشادت‌هایی‌ است که شده. خواهش می‌کنم وقتی امشب از سالن کنسرت بیرون می‌روید، همه‌چیز را رعایت کنید. خیلی عذرخواهم که این پیام را در این حالت به شما منتقل می‌کنم. سلامتی تک‌تک شما برای من اهمیت بالایی دارد و در هنگام خروج از سالن، مواظب باشید». محسن شریفیان ساعاتی پس از برگزاری این کنسرت در صفحات شخصی خود متنی نوشت که در بخشی از آن نوشته بود: «همان‌قدری که به ناعدالتی‌ها همیشه معترض بوده و هستم و بارها دادگاهی شدم و ممنوع‌الکار… اما باز مثل ماجرای کنسرت 1393 بوشهر، به من ثابت شد که افرادی هستند که علی‌رغم تمام فشارها، جلوی بی‌قانونی می‌ایستند و دمشان گرم. سپاسگزارم از تلاش بی‌منت عوامل انتظامی تالار وحدت و حراست بنیاد که محکم در برابر این بی‌قانونی و حمله ناکام عوامل خودسر و ناشناس ایستادند. برای گروه 30‌ساله ما زیاد این اتفاق‌ها افتاده... از تهدیدهای بسیار تا حمله و زد و خورد و در بهترین حالت قطع صدا و برق... و خدا می‌داند هر‌بار با چه حال و اعصابی روی صحنه می‌روم! و با چه اضطرابی کنسرتم را تمام می‌کنم».

‌شکایت وزارت ارشاد از برهم‌زننده کنسرت

به گزارش تسنیم در همین زمینه «مهدی سالم»‌ مدیرعامل بنیاد رودکی نیز به اظهارنظر پرداخت. این مسئول در پی حواشی ایجادشده توسط «شخص شناخته‌شده در برهم‌زدن برنامه‌های هنری کشور» که «با ایجاد التهاب در حاشیه برگزاری یک برنامه موسیقیایی در تالار وحدت موجب برهم‌زدن نظم محیطی قبل از برگزاری این رویداد هنری شده بود»، به تشریح اقدامات بنیاد رودکی پرداخت. این اقدامات برای مقابله با هر نوع هنجارشکنی و حفظ شئونات در برگزاری رویدادهای هنری است. او گفت: «با توجه به اسناد و صورتجلسه تهیه‌شده توسط مأموران نیروی انتظامی برای این فرد شناخته‌شده که سابقه‌ای طولانی در ایجاد بلوا در اماکن هنری و تحریک احساسات پاک جامعه دینی با سیاه‌‌نمایی برگزاری رویداد‌های هنری دارد، پرونده قضائی تشکیل و به‌زودی این امر از سوی دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری خواهد شد».

‌وزیر ارشاد از دوقطبی‌سازی گفت

اما به گزارش ایسنا محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سفر خارج حضور داشته، در اظهارات جدید خود در این زمینه یادآور شده است: «در همین چند ماه اخیر علی‌رغم اینکه دشمن تلاش می‌کرد اصحاب فرهنگ و هنر را متقاعد کند اجرا نداشته باشند، اهالی موسیقی خوش درخشیدند. امروز هم که اجراهای ما کم‌نظیر و بدون حاشیه است، احساس می‌کنم یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات است که رخ‌دادن آنها در برخی از کنسرت‌ها طبیعی است. در حقیقت این افراد می‌خواهند که اقشار مختلف مردم را مقابل هم قرار دهند. می‌بینم که برخی افراد بدسابقه سیاسی که فعال هستند، برای اینکه دوقطبی‌سازی کنند، می‌خواهند آرامش فرهنگ و هنر کشور را از بین ببرند. از مردم کشورم می‌خواهم که در اماکن فرهنگی و هنری قوانین شرعی و قانونی را رعایت کنند. ما اجازه نمی‌دهیم در فضاهای فرهنگی و هنری عده‌ای هنجارشکنی کنند و اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، ما آن را به پای فعالان فرهنگی و هنری نمی‌نویسیم. در‌حال پیگیری مشکلات پیش‌آمده هستیم و برنامه‌های جایگزینی برای کنسرت‌های لغوشده در نظر گرفته‌ایم».

‌مدیر کل موسیقی بر ضوابط تأکید کرد

همشهری‌آنلاین نیز با محمد اله‌یاری، مدیر‌کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت‌وگو کرده که ضوابط کنسرت‌ها را بار دیگر بازگو کرده و درباره لغو برخی از کنسرت‌های دارای مجوز توسط برخی از نهادها و مجموعه‌ها هم گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نهاد رسمی صدور مجوز فعالیت‌های فرهنگی و هنری، زمانی اقدام به صدور مجوز می‌کند که هماهنگی لازم با برگزارکنندگان و نهادهای ذی‌ربط در موضوع به عمل آمده است. لذا لازم است چنانچه نهادی ملاحظه‌ای درباره اجرای یک برنامه فرهنگی هنری دارد، آن را پیش از صدور مجوز، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کند تا پس از صدور مجوز و در حین اجرا، شاهد آرامش در اجرای برنامه فرهنگی هنری و بهره‌مندی مخاطبان از برنامه‌ها در فضایی آرام و همچنین احترام به مجوز صادره برای فعالیت قانونی و در چارچوب ضوابط باشیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها