|

‌کشمکش سر صندلی ریاست اتاق

در آخرین دقایق روز دوشنبه هفته قبل نجفی‌عرب با حدود ۴۲ رأی قطعی رئیس اتاق بازرگانی تهران شد. البته می‌گویند در این ریاست رایزنی با سه نفر از افراد معرفی‌شده دولت به اتاق و همچنین تعاملی که نجفی‌عرب با سرپرست وزارت جهاد از سنوات قبل داشته، دخیل بوده است.

‌کشمکش سر صندلی ریاست اتاق

‌عباس پورعذرا: در آخرین دقایق روز دوشنبه هفته قبل نجفی‌عرب با حدود ۴۲ رأی قطعی رئیس اتاق بازرگانی تهران شد. البته می‌گویند در این ریاست رایزنی با سه نفر از افراد معرفی‌شده دولت به اتاق و همچنین تعاملی که نجفی‌عرب با سرپرست وزارت جهاد از سنوات قبل داشته، دخیل بوده است؛ اما این همه داستان اتاق نیست، فرشچیان رأی اول قسمت صنعت از ائتلاف فردا در روز‌های آخر سال ۱۴۰۱ از عزم خوانساری با سفارش ناصر ریاحی برای تعیین هیئت‌رئیسه با خبر شده بود و این نظر را با روح جمعی انتخاب اصلح در یک راستا نمی‌دید، همچنین منتخبان بخش کشاورزی هم از عدم حضور در هیئت‌رئیسه اتاق تهران گلایه داشتند. بعد از کنارگذاشته‌شدن زهره‌وندی و حضور اولین عضو علی‌البدل در بخش صنعت همه نگاه‌ها به سمت خسروخاور معطوف شده بود، او برگزیده مهندسی فرهنگستان علوم ایران و کارآفرین و یک چهره صنعتی مستقل بود که پتانسیل تغییر در فرایند گذار اتاق تهران را داشت. برای فرشچیان و بدنه معترضان جذب این چهره هم می‌توانست جذاب باشد، در ساعت‌های پایانی روز دوشنبه هفته قبل معترضان ائتلاف فردا به همراه افراد مستقل منصوبان در صنعت پلیمر و خودرو به این نتیجه رسیدند که فرشچیان، فروزان‌فرد، خسروخاور، ارگون آگاهی (یا غرقی) برای هیئت‌رئیسه نامزد شوند. آنها با احتساب دولتی‌ها ۳۶ رأی در سبد خود داشتند. خبر این ائتلاف نوظهور از طریق جوانمردی و صالحی و پیام باقری به خوانساری داده شد و متعاقبا در اولین ساعات روز سه‌شنبه سلاح‌ورزی و امیرزاده به همراه ریاحی راهی طبقه هشتم اتاق شدند تا مانع انجام این امر شوند.

دولتی‌ها که ائتلاف فردا را در آستانه شکست می‌دیدند و باور نداشتند که سطح اختلاف‌ها تا این حد عمیق شده است، پیشنهاد کردند یک نایب‌رئیسی و یک سیت منشی به آنها داده شود تا از سبد آرای ایشان بهره‌مند شوند. این پیشنهاد از سوی خوانساری تأیید نشد و از سوی دیگر سلاح‌ورزی در جلسه محرمانه طبقه هشت اتاق تهران گفته بودند ما نباید بگذاریم هیچ‌کدام از معترضان به‌خصوص فروزان‌فرد، خسروخاور و فرشچیان در موقعیت هیئت‌رئیسه اتاق تهران قرار بگیرند که انتخاب ایشان در انتخابات ۲۸ خرداد هیئت‌رئیسه اتاق ایران طرف سنگین آرا را به سمت پیرمؤذن اردبیل و نماینده تبریز برای تصدیگری ریاست اتاق ایران خواهد برد و مضافا در تحقق ورود افراد از اتاق تهران هم شبهه ایجاد خواهد شد.

دولتی‌ها هم که موفق نشده بودند با معترضان و موافقان ائتلاف فردا به نتیجه برسند، پیشنهاد خوانساری برای تعویق انتخابات را به‌منظور تنفس پذیرفتند، ضمنا ایرادهای شکلی برادران نماینده وزارت صمت هم تأکید بر پیروی از اصول آیین‌نامه داشت و غیر از اعضای اتاق تهران فرصتی برای سخنرانی نباید به احدی داده شود که برای خوانساری این محدودیت‌ها قابل پذیرش نبود.

روز یکشنبه برخلاف سه‌شنبه هفته قبل هیچ‌کدام از معترضان ائتلاف فردا و تنها عضو ائتلاف شفاف در انتخابات هیئت‌رئیسه حاضر نشدند. متوجه شده بودند که بدنه دولت برای شکل‌دهی به ریاست اتاق دست‌به‌کار شده و با 10 رأی در جلسه حاضر شده‌اند. در این فضا ریاست اتاق برای چهار سال انتخاب شد.

معترضان ائتلاف فردا و نماینده ائتلاف شفاف در یک اتحاد با آرای دولتی‌ها به همراه تک رأی نجفی‌عرب و پیام باقری به صادقی‌نیارکی رأی دادند تا جوانمردی نایب‌رئیس اول نشود، از هفته قبل گلایه بزرگی رخ داده بود و صالحی و جوانمردی در رأس آن بودند، اما از ۳۹ نفر ائتلاف فردایی ۲۴ نفر به قدرت پشت کردند و همچنان به آرمان‌های ائتلاف وفا‌دار ماندند تا کف آرای ائتلاف فردا برای انتخاب خانم مستوفی به ۲۴ برسد، البته پیام باقری با این رأی خود به صادقی‌نیارکی جایگاه خود را در هیئت‌رئیسه اتاق ایران تضمین کرد و ائتلاف فردا را در آستانه شکست و سه‌پاره‌شدن قرار داد.

بی‌شک حضور نماینده دولت در هیئت‌رئیسه اتاق تهران امری غیرحرفه‌ای بود و از این سو حرکت معترضان و برخی دیگر از چهره‌ها را با روح حضور بخش خصوصی در اتاق تهران در یک راستا نمی‌توان تأویل و تفسیر کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها