|

گزارش خانه سینما از مسائل مالی تا تفاوت دیدگاه درباره مسائل سینما

نشست خبری خانه سینما برگزار شد

نخستین نشست خبری «مرضیه برومند» در مقام مدیرعامل خانه سینما و «محمدمهدی عسگرپور»، رئیس هیئت‌مدیره، فرصتی بود برای پرداختن به مسائل مهم صنفی و مشکلاتی که اکنون بر سر راه سینماگران و خانه سینما قرار دارد.

نشست خبری خانه سینما برگزار شد

شرق: نخستین نشست خبری «مرضیه برومند» در مقام مدیرعامل خانه سینما و «محمدمهدی عسگرپور»، رئیس هیئت‌مدیره، فرصتی بود برای پرداختن به مسائل مهم صنفی و مشکلاتی که اکنون بر سر راه سینماگران و خانه سینما قرار دارد.

        

مسائل مالی؛ پاشنه آشیل

«مرضیه برومند» در ابتدای این نشست به فراز‌ونشیب‌های جاری در خانه سینما در سال‌های اخیر اشاره کرد و مشکلات مالی خانه سینما را یکی از پاشنه آشیل‌های این نهاد صنفی توصیف کرد. او گفت: «ما ۷۰۰ میلیون تومان بدهی به بیمه تأمین اجتماعی داریم و کل امور در این بخش به این صورت پیش رفت که من به جایی رسیدم که گفتم می‌خواهم استعفا دهم، من برای انجام کارهای بزرگ به خانه سینما آمدم».

او گفت: «ما با سازمان سینمایی که دوست هم هستیم، بر سر ماهیت خانه سینما اختلاف داریم. آنها می‌خواهند ما یک مؤسسه فرهنگی باشیم؛ ولی ما صنف هستیم. ما نمی‌خواهیم با هم اصطکاک داشته باشیم و روبه‌روی هم باشیم. آنها بخش دولتی سینما هستند و ما بخش خصوصی؛ پس برخی قوانین در آن بخش باید تغییر کند»‌.

‌نیاز به تغییر اساسنامه

محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما، هم پیرو صحبت‌های برومند درباره مشکلات مالی گفت: «ما از مجموعه‌ای که طبق قانون می‌توانست طلبکارانه حق خود را بگیرد، به جایی تبدیل شده‌ایم که باید دست دراز کنیم و دراین‌بین برخی همکاران تاریخچه‌ای را که بر اینجا گذشته، فراموش می‌کنند. آنچه می‌گویم هم متعلق به این دولت نیست. در دولت‌های قبل هم چنین ماجرایی وجود داشت. در این زمینه پیشنهاد مشخص ما این است که ما را به همان وضعیت قبل برگردانند. اساسنامه خانه سینما مثل شخصیت یکی از فیلم‌های خانم برومند «اسمش را نبر» شده است و تا اسم آن می‌آید، برخی فکر می‌کنند یک چیز مخملی کودتا‌طور است؛ در‌صورتی‌که باید اساسنامه خانه سینما به‌روز شود. سر این موضوع با دولت قبلی و فعلی هم موضوعاتی وجود داشته و انگار نوعی توهم توطئه پیش می‌آید».

‌اهداف بزرگ خانم مدیرعامل

در این نشست که کیوان کثیریان، مدیر روابط‌عمومی خانه سینما، در اولین اقدام خود بعد از انتخاب به این سمت برگزار کرده بود، «مرضیه برومند» در بخشی از صحبت‌هایش از اهداف بلند‌مدت این نهاد صحبت کرد. مدیر‌عامل خانه سینما گفت: «تلاش من برای رسیدن به استقلال مالی این مجموعه است. همچنین گسترش ارتباطات با اصحاب رسانه، ایجاد مدیریت رسانه، فعال‌کردن آکادمی فنون و هنرهای سینمایی، راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع سینمای ایران، تلاش برای تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن اجرای آن (موضوعی که 20 سال تمام به دنبال آن بودم و بالاخره آن را اجرا می‌کنم؛ چون اتفاقاتی که الان می‌افتد، خلاف کنوانسیون حقوق کودک است)، بهینه‌سازی ضوابط شوراهای داوری و صیانت، گسترش ارتباطات بین‌المللی و تولیدات مشترک ازجمله مواردی است که جزء برنامه‌های من است». برومند همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره مواضع خودش نسبت به جنبش می‌تو و اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته بسیاری را متوجه عملکرد خانه سینما کرد، گفت: «این نوع نگاه، اغلب از جانب صاحبان قدرت و شهرت با زیردستان آنها وجود داشته است. نظر شخصی من این است که وقتی اتفاقی در یک خانواده رخ می‌دهد، بهتر است ابتدا در همان خانواده مطرح شود. من با طرح رسانه‌ای ناگهانی آن مخالفم و معتقدم خانه سینما باید حریم امنی باشد که این مسائل را پیگیری کند. بشخصه با هتک حرمت هیچ‌کس بدون مقدمه موافقت ندارم. در این نوع موارد شخصا تا وقتی جرمی ثابت نشده، آبروی کسی را نمی‌برم؛ ولی اگر جرم ثابت شد، تمام‌قد پای آن می‌ایستم».

‌موضع‌گیری صریح درباره سخنان خزاعی

برومند در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اظهارات محمد خزاعی درباره قطع ارتباط با سینماگرانی که در فیلم‌های بدون مجوز کار می‌کنند و موضع خانه سینما نسبت به این ماجرا گفت: «خیلی تعجب کردم و فکر می‌کنم آقای خزاعی قصد نداشته این را بگوید که احتمالا زبانش این‌طور چرخیده و سوءتفاهمی ایجاد شده است. خانه سینما چنین موضعی ندارد. اگر مناسبات درست و منطقی میان خانه سینما و سازمان سینمایی درباره فیلم‌هایی که پروانه نمی‌گیرند شکل بگیرد، پیگیری می‌کنیم که چرا پروانه نمی‌گیرند؟ چرا پروانه ساخت نمی‌گیرند که مجبور می‌شوند بدون پروانه‌ فیلم بسازند؟ چرا وقتی ساخته می‌شوند، پروانه نمایش نمی‌گیرند؟ چرا فیلم‌های دارای پروانه ساخت و نمایش، سلیقه‌ای و بدون هیچ ضابطه‌ای مشکل پیدا می‌کنند؟ باید سازمان سینمایی راهکاری پیدا کند که شأن مجوزی که می‌دهد، از سوی مسئولان مختلف حفظ شود. اگر زمینه‌ای برای تفاهم وجود دارد، می‌توانیم کارگروهی تشکیل دهیم و در آنجا میانه را بگیریم تا فیلم‌ها حتی‌الامکان پروانه داشته باشند، به شرطی که ارزش پروانه به ما ثابت شود. همین چند وقت پیش مستندسازی فیلمی ساخته با پروانه که تلویزیون هم پخش کرده؛ ولی الان دچار مشکلات زیادی شده که مسئله را باز نمی‌کنم».

محمدمهدی عسگرپور هم در این زمینه گفت: «دیشب در آن بخش از صحبت‌های آقای خزاعی در جلسه نبودم. صحبت‌های آقای وزیر را شنیدم و به فال نیک گرفتم و احساس کردم قصد همدلی وجود دارد و با خیال راحت رفتم؛ چون کار داشتم؛ ولی صبح که خبرها را دیدم، به نظرم رسید اتفاقا باید ناراحت بود و تعجب کردم که چرا این صحبت‌ها در چنین جلسه‌ای که برای سینمای دفاع مقدس بود و اصلا جای آن نبود، مطرح شده است». عسگرپور همچنین در ادامه گفت: «یکی از مسائل ما در خانه سینما این است که همکاران ما تا جایی که ممکن است، بتوانند کار کنند. اگر فیلم‌سازی داریم که نگرش خاصی دارد، او هم باید کار کند. اگر فیلم‌سازی دوست دارد در حوزه سیاسی کار کند، نترسیم. این‌همه به سینمای ایران می‌گویند سیاه و تلخ ولی به تولیدات آمریکا و اروپا هم نگاه کنید، ببینید چه کاری در فیلم‌ها می‌کنند. تندترین نقدها را به سازوکار خود در فیلم‌های‌شان دارند. فیلم‌های ما را حتی پاستوریزه تعبیر می‌کنند».

‌شاید جشنی در قطعه هنرمندان برپا کنیم

محمدمهدی عسگرپور با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما نیز گفت: «ما جزء کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم هر سال هر جشنی را با یک قاعده برپا کنیم؛ چون مناسبات کشور ما متفاوت است. مثل زمانی که یک دوره جشن خانه سینما را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار کردیم؛ اتفاقی که ماهیت جشن نداشت. امسال باید این رویداد را برگزار کنیم؛ اما ممکن است قالب آن متفاوت باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها