|

حاشیه بی‌پایان انتصابات در بهشت

شورای شهر در انتصابات شهرداری دخالتی نمی‌کند؛ این پاسخ همیشگی رئیس شورای شهر تهران در برابر پرسش رسانه‌ها درخصوص انتخاب مدیران و برخی جابه‌جایی‌ها در شهرداری تهران بوده است. اما اسفند سال گذشته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در صحن شورای شهر تهران گفت: یک عضو شورا، دو معاون به من معرفی کرد ولی من نمی‌توانم اینها را بگذارم چون ممکن است همین‌ها اختلاس‌ها را رقم بزنند.

حاشیه بی‌پایان انتصابات در بهشت
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نوراحسینی: شورای شهر در انتصابات شهرداری دخالتی نمی‌کند؛ این پاسخ همیشگی رئیس شورای شهر تهران در برابر پرسش رسانه‌ها درخصوص انتخاب مدیران و برخی جابه‌جایی‌ها در شهرداری تهران بوده است. اما اسفند سال گذشته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در صحن شورای شهر تهران گفت: یک عضو شورا، دو معاون به من معرفی کرد ولی من نمی‌توانم اینها را بگذارم چون ممکن است همین‌ها اختلاس‌ها را رقم بزنند.

موضوعی که با واکنش رئیس شورای شهر تهران همراه شد. مهدی چمران در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال جدید با تأکید بر اینکه اعضای شورا در انتصابات دخالتی ندارند، گفت: من چندین بار اعلام کردم اگر کسی هست، بگوید. من شخصا به عنوان رئیس شورا یک نفر را به شهردار معرفی نکرده‌ام. گفته‌ایم اگر کسی را می‌شناسید، معرفی کنید تا در مسیر گزینش قرار بگیرد. ما کسانی را در دیگر شهر‌ها داشتیم که در انتصابات دخالت کردند و خلع عضویت شدند؛ برای مثال در تبریز فردی به همین دلیل خلع عضویت شد. به‌هرحال چنین اقدامی خلاف قانون است؛ نه عضو شورا چنین چیزی را مطرح می‌کند و نه مسئولان باید چنین چیزی را بپذیرند. شائبه دخالت اعضای شورای شهر در انتصاب مدیران تنها مربوط به تهران نیست؛ به‌تازگی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی دخالت‌های اعضای شوراهای شهر کشور در انتصابات، بر ضرورت به‌کارگیری افراد به‌ویژه شهردارها با توجه به تخصص و کارآمدی تأکید کرد و گفت: متأسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شوراهای شهر به‌جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.

ذبیح‌الله خدائیان در نشست تخصصی با اعضای شورای شهر تهران گفت: به اعتقاد بنده باید کاری کرد که فسادی تحقق پیدا نکند یا بروز فساد و مفسده به حداقل برسد. البته راه مبارزه با فساد این نیست که فقط قانونی باشد و مجازات‌های سنگینی هم بر اساس قانون پیش‌بینی شده باشد، بلکه بهترین روش برای مبارزه با فساد پیشگیری است و این موضوع فقط با شفافیت محقق می‌شود. تا زمانی ‌که امور شفاف نباشد، فساد هم وجود دارد. امورات تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی بتوانند شفاف در جریان قرار بگیرند. تا زمانی که این امر محقق نشود، فساد

وجود دارد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد در این دوره با اقدامات خود شرایطی را ایجاد کنند که امورات در شهرداری تهران الکترونیکی شود و با شفافیت در امور، بسیاری از گلوگاه‌های فساد شناسایی و مسدود شوند. افرادی مراجعه کرده‌اند و از طولانی‌بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران گله‌مند هستند و با توجه به اینکه در این دوره که شهرداری و شورا همفکر هستند و با شعار مبارزه با فساد منصوب شده‌اند، ضروری است به‌گونه‌ای عمل کنند که گلوگاه‌های فساد در تهران مسدود شود.

پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در گفت‌و‌گو با «شرق» درخصوص این دیدار و طرح مسائلی مانند دخالت در انتصابات از سوی اعضای شوراهای کشور می‌گوید: ‌جلسه بسیار خوبی بود و ما خوشحال هستیم که قوه قضائیه در حال حاضر رفتار میدانی دارد و صرفا در اتاق‌های در‌بسته نظر نمی‌دهند و همین که روی پرونده‌های کثیر‌الشاکی کار می‌کنند و پیگیر احقاق حق و حقوق مردمی هستند که سال‌ها منتظر بوده و حل هر پرونده مشکل 500 تا هزار نفر را حل می‌کند، بسیار خوب است. او درباره تأکید سازمان بازرسی بر عدم دخالت اعضای شورا بر انتصابات هم می‌گوید: ‌نکته‌ای که مطرح شد بسیار خوب است و مقام معظم رهبری نیز به نمایندگان مجلس توصیه کردند وارد انتصابات نشوند؛ زیرا مغایر شأن نظارتی آنها‌ست. سروری ادامه داد: دخالت در انتصابات هم در مجلس و هم در شورا وجود دارد و مربوط به این دوره هم نیست و در همه دوره‌ها متأسفانه وجود داشته و بر اساس تجربه‌هایی که وجود داشته معتقدم به‌شدت کسوت نمایندگی مخدوش می‌شود. وقتی فردی برای حوزه اجرا معرفی می‌شود، نماینده به نوعی بدهکار دستگاه اجرا می‌شود و اگر فرد معرفی‌شده مثبت عمل نکند، از سوی مجری اعلام می‌شود خودتان این فرد را معرفی کرده‌اید. سروری تأکید می‌کند برای حل مشکلات شهر، مدیریت شهری باید ارتباط بیشتری با قوه قضائیه داشته باشد.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم معتقد است: ‌این مشکل همواره در کشور میان بخش پارلمانی و اجرائی وجود داشته است، دقیقا در حوزه مجلس شورای اسلامی و دولت هم این چالش را می‌بینیم. اعضای شورای شهر ممکن است گزینه‌هایی برای معرفی مدیران داشته باشند، ایرادی هم ندارد. معرفی مدیران توانا و با‌تجربه که در درون هر مجموعه‌ای هستند به مدیران ارشد، سبب می‌شود از بیرون آن مجموعه مدیری وارد نشود. اگر اصرار به حضور مدیری در دستگاهی باشد و به مدیران ارشد و میانی شهرداری برای این قضیه فشار بیاوریم، دخالت در اجرا می‌شود؛ ولی ممکن است برخی‌ها این معرفی را به حساب دخالت گذاشته باشند. نادعلی تأکید می‌کند: ‌اعضای شورا حق معرفی دارند و کار انتخاب در انتصابات را تسهیل می‌کند و باید استقبال هم صورت بگیرد. مدیران ارشد مجبور به انتخاب افراد معرفی‌شده نیستند و بنابراین دخالتی هم در انتصابات 

محسوب نمی‌شود. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران هم معتقد است باید کمیته‌ای برای صیانت از اعضای شورای شهر تشکیل شود. او ادامه می‌دهد:‌ یک کمیته صیانت برای نمایندگان و اعضای شورای شهر می‌خواهیم که این را نداریم. قصد دارم در یک نطق پیش از دستور گزارشی آماده کنم و در شورا ارائه دهم و از اعضا بخواهم این اتفاق رقم بخورد. موضوعی که مورد استقبال بیشتر اعضای شورای شهر قرار گرفته است. نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص این پیشنهاد می‌گوید‌:‌ قرار‌گرفتن در جایگاه‌هایی مانند نمایندگی مردم در مجلس یا شورای شهر یا پست‌های اجرائی دولت برای کسی مصونیت ایجاد نمی‌کند و ما همان افرادی هستیم که شاید تا دیروز کمتر کسی ما را می‌شناخت، اما مردم لطف داشتند و ما را انتخاب کردند و نوع برخورد، حرف‌زدن، دفاع‌کردن، تذکر‌دادن و نظارتی که اعمال می‌کنیم باید طوری باشد که مطابق نگاه انسانی و اخلاقی باشد.

نادعلی یادآور می‌شود: ‌باید خودمان مراقب رفتارهایمان باشیم و در عین اینکه باید نظارتی داشته باشیم، حتما باید سیستم یا جایگاهی برای نظارت وجود داشته باشد و بعضی از قوانین مربوط به شورا را هم در بُعد نظارت و صیانت ارتقا دهیم و در آن تحول ایجاد کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها