|

اعتراض اعضای شورای شهر به گزارش‌های تکراری شهردار

انتقاد به لیست آرزوهای شهردار

«شهردار تهران میهمان ویژه شورای شهر نیست. حضور شهردار در صحن شورا طبیعی است» این را مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می‌گوید زمانی که خبرنگاران دلیل حضور شهردار تهران را به عنوان میهمان ویژه می‌پرسند. او می‌گوید: هرچه ارتباط شهردار با شورا بیشتر باشد، بهتر خواهد بود و ما سعی می‌کنیم هرازچندگاهی از شهردار دعوت کنیم تا توضیحات و گزارشاتی را ارائه دهد.

انتقاد به لیست آرزوهای شهردار
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

«شهردار تهران میهمان ویژه شورای شهر نیست. حضور شهردار در صحن شورا طبیعی است» این را مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران می‌گوید زمانی که خبرنگاران دلیل حضور شهردار تهران را به عنوان میهمان ویژه می‌پرسند. او می‌گوید: هرچه ارتباط شهردار با شورا بیشتر باشد، بهتر خواهد بود و ما سعی می‌کنیم هرازچندگاهی از شهردار دعوت کنیم تا توضیحات و گزارشاتی را ارائه دهد.

علیرضا زاکانی و معاونانش در سال جدید بارها میهمان صحن شورای شهر تهران بودند اما این حضور در زمانی بود که مهدی چمران به دلیل بیماری هنوز در جلسات شورای شهر تهران شرکت نمی‌کرد. او قبل از آغاز سخنان شهردار گفت که درست است که به صحن دعوت نشده اما شورا مثل خانه او می‌ماند و می‌تواند هر وقت خواست به صحن شورای شهر تهران بیاید. شهردار تهران که به بهانه نمایشگاه دستاوردهای شهرداری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به شورای شهر آمد در سخنان طولانی دوباره برنامه‌های آینده خود در حوزه‌های مختلف را بیان کرد. او که سخنران پیش از خطبه نماز جمعه بود، همان سخنان را در صحن شورای شهر هم تکرار کرد که باعث گلایه برخی از اعضای شورای شهر تهران شد.‌ علیرضا زاکانی در صحن شورای شهر گفت که 10 ماه و یک روز است که در شهرداری مشغول به کار است و حاصل این مدت تلاش، نمایشگاهی است که در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود و در منظر عموم مردم قرار دارد تا ابعاد اقدامات انجام‌شده ارائه شود. این در حالی است که روابط عمومی شهرداری بارها اعلام کرده بود این نمایشگاه جنبه تبلیغاتی ندارد و تنها به دنبال جذب سرمایه‌گذار است. ‌او در ادامه باز هم آینده تهران در 10 سال آینده را ترسیم کرد و گفت: برای کارکرد‌های خود نیز افق بلند ۱۰ساله را به عنوان چشم‌انداز در نظر گرفته‌ایم که تلاش ما این است در عرصه کالبدی شهر در محور ۳۲۵ ایستگاه مترو و ایستگاه‌های بی‌آرتی، نوسازی شهر را دنبال کنیم. ‌زاکانی سخنان خود درخصوص جهاد مسکن‌سازی، حضور شهرداری در حوزه مسکن استیجاری و خرید واگن و... را تکرار کرد. گزارشی که برخی از اعضای شورای شهر آن را لیست آرزوهای شهردار توصیف کردند نه برنامه عملیاتی. ‌مهدی چمران پس از سخنان شهردار یادآوری کرد که او هنوز لایحه کوتاه‌کردن زمان صدور پروانه ساخت را به شورای شهر نیاورده است. رئیس شورای شهر اضافه کرد: مصوبه‌ای در پاییز سال گذشته داشتیم و طبق آن قرار بود که شهرداری طرحی را درمورد صدور پروانه ساختمانی ارائه دهد که هنوز ارائه نشده و ما منتظریم. ‌وی با بیان اینکه وعده‌های امروز و فردا می‌آید که مدام تکرار شده و امیدواریم با اینکه حالا هم دیر شده اما این طرح به شورا بیاید، ادامه داد: کوتاه‌کردن زمان صدور پروانه مهم است اما همه مراحل نباید پشت هم باشد و می‌تواند به گونه‌ای مراحل انجام شود که هم‌زمان با هم باشد. مثلا موقعی که مالک نقشه را می‌آورد، می‌تواند محاسبات فنی یا نما را هم بیاورد و این یک ماه از زمان صدور پروانه کم می‌کند. جعفر تشکری‌هاشمی هم با بیان اینکه ما از اهداف بلند و آرزوهای خوب شهردار که برای تهران متصور شده تشکر می‌کنیم؛ اما عمده اعضای شورا کار اجرائی کرده‌اند و به همین دلیل سؤالات و ابهاماتی برای ما مطرح شده، گفت: آقای زاکانی صحبت از برنامه‌های ۱۰ساله کردند اما تاکنون در این شورا حتی سیاست‌های پنج‌ساله نیز تدوین نشده و بهتر است که سیاست‌های شورا منطبق بر نظرات شورای شهر باشد تا موفق‌تر شوند و این در حالی است که پیش‌بینی در شأن قانون‌گذار و نه مقام اجرائی است.

وی با بیان اینکه اعلام کردند که می‌توانند توسعه چهار خط جدید مترو را پنج‌ساله به سرانجام برسانند، گفت: ما از این اتفاق خوشحال می‌شویم اما دقت داشته باشید که این چهار خط مترو کلیاتش در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شده و جزئیات آن هنوز توسط مشاور طراحی نشده و این در حالی است که برای ساخت ۱۵۹ کیلومتر خطوط جدید به پول امروز ۲۴۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم و در مقایسه با بودجه سالانه شهرداری اگر شهرداری در پنج سال آینده هیچ هزینه‌ای نداشته باشد و صددرصد حقوق خود را به مترو بدهد، این ساخت پنج سال طول می‌کشد و این واقعی نیست که هیچ کار نکنیم و همه پول خود را صرف متروسازی کنیم. ‌به گفته این عضو شورای شهر تهران وقتی برنامه‌ای اعلام می‌شود باید برش‌های آن نیز مشخص شود تا بدانیم در سال‌های آینده چه چیزی از شهرداری طلب کنیم، هنوز این برش‌ها ارائه نشده است.‌ او با اشاره به اختلاف آماری شدید بین شهردار تهران و معاونان شهردار، گفت: معاون شهردار هفته گذشته صحبت از ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم کردند اما حالا شهردار می‌گوید این مسئله ارتباطی با ما ندارد و شهردار می‌گوید که قرارداد ۲۲۰ واگن با مپنا امضا شده اما معاونش صحبت از ۱۵۵ واگن می‌کند و این گزارشات متفاوت و مغایر برای ما سؤال‌برانگیز است.‌ محمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به زمان تخصصی برای طراحی در حوزه ساخت‌وساز، گفت: اقدامات مختلف در این بخش به زمان نیاز دارد و اگر به موازات انجام شود حداقل به ۵۰ روز زمان نیاز دارد و اینکه بگوییم زمان صدور پروانه به یک هفته کاهش پیدا کند، تخصصی نیست، درخصوص صدور پروانه به کمتر از دو ماه نباید فکر کنیم؛ ‌اما ناصر امانی از شهردار خواست که به جای بیان برنامه پس از 10 ماه گزارش عملکرد بدهد. او گفت: از شهردار توقع داشتیم گزارش عملکرد بدهند نه ارائه برنامه و این باعث شد فکر کنیم که در جلسه انتخاب شهردار هستیم. نکته دوم حجم زیاد و متنوع برنامه‌هایی است که ارائه کردند و نشان می‌دهد مدیریت شهری چقدر کار دارد و چقدر وظایفش متنوع است و چقدر به هماهنگی، منابع مالی، نیروی متخصص و تیم متخصص و مدیریت قوی و یکپارچه نیاز دارد. برنامه‌های آقای زاکانی خیلی زیاد بود و این آرزوهای بزرگ نیاز به یک ظرف بزرگ دارد. آیا ایشان فکر می‌کند این ظرف بزرگ یعنی این همه هماهنگی‌ها، منابع مالی، نیروی متخصص و تیم مدیریت قوی متخصص و هماهنگ و یکپارچه برای اجرای این برنامه بزرگ فراهم شده است؟

او ادامه داد: نکته سوم اولویت‌بندی برنامه‌هاست. با یک دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت. مردم تهران درحال‌حاضر دو سه مشکل اساسی دارند که هم دوره قبل گفتند و هم دوره ما گفتند؛ اول؛ آلودگی هوا که در برنامه‌های ایشان چنین چیزی نبود. دوم؛ توسعه حمل‌ونقل عمومی که به خوبی به آن پرداخته شد اما به آینده موکول کردند. سوم؛ بافت فرسوده. اگر آقای زاکانی در مدت سه سال و دو ماهی که از شهرداری ایشان و عمر شورا مانده اولویت را فقط روی این سه برنامه بگذارد و 30 درصد این سه معضل در شهر تهران را حل کنند به عنوان یک شهردار موفق نام‌شان برای همیشه در تاریخ بلدیه ثبت خواهد شد؛ ولی اگر صد برنامه خوب را زخمی کند و هیچ‌یک را به نتیجه نرساند، ابتر می‌ماند و پاسخی در سه سال و دو ماه آینده برای مردم تهران نخواهیم داشت. ‌امانی اضافه کرد: در مردادماه سال 1404 باید این صندلی و میز را به دیگران تحویل دهیم و اگر می‌خواهیم برنامه ارائه دهیم باید به مردم بگوییم در این سه سال و دو ماه باقی‌مانده چه برنامه‌ای داریم. ما برای چهار سال انتخاب شدیم و بایستی در پایان این چهار سال کارنامه ارائه دهیم که حداقل نمره 10 از مردم بگیریم. ‌ امانی با بیان اینکه ما هر کاری می‌کنیم از جیب مردم تهران است، گفت: این جلسه شورا که از ساعت 9:15 شروع شده ثانیه به ثانیه‌اش از جیب مردم تهران هزینه می‌کند و مردم تهران هزینه کل شهرداری تهران را و حقوق حدود 70 هزار کارمند خدوم شهرداری تهران را می‌دهند. اگر منابع مالی داریم باید آن را صرف دردهای اصلی و اولویت‌های اصلی شهر تهران کنیم. اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود، اگر برای برنامه سه سال و دو ماه آینده است عالی است و حتما باید اتفاق بیفتد، اگر برای ارائه گزارش عملکرد است زود است و اگر برای ارائه گزارش 10 سال آینده است هیچ ضرورتی ندارد و نباید پیرامونش هزینه شود.

حبیب کاشانی هم در واکنش به این گزارش گفت: آقای زاکانی، 332 روز است که شورای ششم شکل گرفته است و شما 26 روز بعد آمدید، با وجود اینکه در این 26 روز هم مشغول فعالیت بودند. اما اقدام عملی شهرداری کجا دیده می‌شود؟ اینکه می‌خواهید 180 هزار مسکن بسازید و یک طبقه به بافت فرسوده اضافه شود و صدور پروانه به 60 روز تقلیل پیدا کند کجا دیده می‌شود؟ مگر کسی برای پروانه ساخت مراجعه می‌کند؟

کاشانی ادامه داد: طبق گزارش فروردین و اردیبهشت درخصوص درآمد و هزینه شهرداری، 2370 میلیارد درآمد داشته‌اید که شامل ماه رمضان و تعطیلات نوروز بوده است. اما در همین فروردین و اردیبهشت شش هزار میلیارد کسری داریم و برای پرداخت حقوق، ساختمان و زمین شرکت واحد را به مبلغ 1600 میلیارد تومان فروخته‌ایم؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنم در ماه‌های آینده، حتما شهر آفتاب و ساختمان شهروند و ساختمان همشهری و حتی ساختمان اطلاعات را خواهیم فروخت.

خزانه‌دار شورا افزود: اگر قرار باشد در یک‌چهارم سال که پیک کار ماست نتوانیم درآمد کسب کنیم، رؤیایی که در ذهن داریم، محقق نخواهد شد. قرار بود که در معاونت شهرسازی حدود 22 هزار میلیارد درآمد حاصل شود، اما نمی‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها