|

هشدار رهبر «واگنر» هم‌زمان با رژه «روز پیروزی»

روسیه «روز پیروزی» (سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم) را د‌ر حالی جشن گرفت که جنگ در اوکراین ادامه دارد، دیوان کیفری بین‌المللی حکم جلب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را صادر کرده است و حلقه تحریم‌های غرب علیه مسکو تنگ‌تر می‌شود. جشن روز پیروزی به مناسبت سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، روز گذشته در میدان سرخ مسکو و با سخنرانی ولادیمیر پوتین آغاز شد.

روسیه «روز پیروزی» (سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم) را د‌ر حالی جشن گرفت که جنگ در اوکراین ادامه دارد، دیوان کیفری بین‌المللی حکم جلب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را صادر کرده است و حلقه تحریم‌های غرب علیه مسکو تنگ‌تر می‌شود. جشن روز پیروزی به مناسبت سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، روز گذشته در میدان سرخ مسکو و با سخنرانی ولادیمیر پوتین آغاز شد. رژه «روز پیروزی» با حضور نیروهای مختلف نظامی برگزار شد و آخرین تجهیزات و تسلیحات ساخت روسیه ازجمله سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ به نمایش درآمد. یک هفته پس از آنکه مسکو، کی‌یف را به حمله پهپادی با هدف آسیب‌زدن به ولادیمیر پوتین متهم کرد، این جشن در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. رئیس‌جمهوری روسیه که مسیر کرملین تا میدان سرخ را پیاده طی کرد، با استقبال گسترده نیروهای نظامی مواجه شد. پوتین گفت که جهان در «نقطه‌عطفی تعیین‌کننده» قرار گرفته و بار دیگر یک «جنگ واقعی» علیه سرزمین مادری (روسیه) در جریان است. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم بر آلمان نازی، افزود که غرب این پیروزی را فراموش کرده است. پوتین در ادامه سخنرانی خود در میدان سرخ افزود که روسیه در انتظار «آینده‌ای صلح‌آمیز» است و سراسر کشور از آنچه روسیه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، حمایت می‌کند.

دست‌کم شش رهبر جمهوری‌های تازه‌استقلال‌یافته شوروی سابق، ازجمله نخست‌وزیر ارمنستان و رؤسای جمهوری قزاقستان، ازبکستان و بلاروس در جشن «روز پیروزی» شرکت داشتند. در مقابل، هیچ‌یک از رهبران غربی در رژه روز پیروزی روسیه حضور نداشتند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با انتقاد از رهبران کشورهای غربی گفت درحالی‌که اوکراین به گروگانی برای کودتا و جاه‌طلبی‌های غرب تبدیل شده است، «نخبگان جهان‌گرای غربی» بذر روس‌هراسی و ملی‌گرایی تهاجمی را می‌کارند.

هم‌زمان با جشن روز پیروزی در مسکو، کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی، می‌گوید روسیه بر نیروهای متخاصم، آنچه او «امپریالیست» خوانده، پیروز خواهد شد. پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، کره شمالی روابط نزدیک‌تری با کرملین برقرار کرده و حمایت خود را از الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه اعلام کرده است. آنچه بیشتر اعضای سازمان ملل متحد غیرقانونی می‌دانند. خبرگزاری دولتی کره شمالی در گزارشی به نامه کیم جونگ اون خطاب به پوتین استناد می‌کند که در آن نوشته است: «ما از صمیم قلب برای شما، ارتش و مردم روسیه به خاطر نبرد مقدس در حفاظت از صلح جهانی دعا می‌کنیم». یک روز پیش از جشن پیروزی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیشنهاد کرد که مراسم یادبود و پیروزی جنگ جهانی دوم که به روال معمول در روسیه روز نهم می‌ برگزار می‌شود، در هشتم ماه می‌ برگزار شود.

رئیس‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی به مناسبت روز یادبود و پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم، گفت که لایحه‌ای را به پارلمان کشورش ارائه کرده است که هشتم می‌ را رسما به‌عنوان «روز یادبود و پیروزی بر نازیسم در جنگ جهانی دوم» تعیین می‌کند. او همچنین افزود: «اجازه نخواهیم داد که پیروزی مشترک ائتلاف ملت‌های ضدهیتلر مصادره شود و اجازه نخواهیم داد این دروغ جا بیفتد که گویی پیروزی بدون مشارکت هیچ کشور یا ملتی اتفاق افتاده است». زلنسکی حمله روسیه به اوکراین را با اهداف توسعه‌طلبانه هیتلر مقایسه کرد و افزود که هدف هر دو رژیم یکسان است؛ «بردگی یا ویرانی».

هم‌زمان با سخنرانی پوتین در مسکو، رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر که مدتی است از سوی کرملین برای جنگ در اوکراین به خدمت گرفته شده، در سخنانی عجیب فرماندهان ارشد نظامی روسیه را به تلاش برای فریب پوتین متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات بی‌سابقه یوگنی پریگوژین در‌خصوص فریب پوتین توسط فرماندهان ارشد روسیه در تهاجم نظامی جاری این کشور به اوکراین نمونه‌ای تازه از تنش و اختلاف‌های او با ستاد کل ارتش روسیه است.

یوگنی پریگوژین با ارسال پیامی در این زمینه تأکید کرد: «اگر همه چیز برای فریب فرمانده کل (ولادیمیر پوتین) انجام شده باشد و اگر این موضوع به شکست در جنگ منجر شود، مردم روسیه به‌شدت خشمگین خواهند شد». او در ادامه بار دیگر ارتش را متهم کرد که مهمات مورد نیاز برای نبرد جاری در باخموت برای تصرف این شهر را در اختیار نیروهای واگنر قرار نداده است. رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر سپس سربازان ارتش منظم روسیه را به فرار از مواضع خود در باخموت و دولت را به ناتوانی در دفاع از روسیه متهم کرد. یوگنی پریگوژین در همین راستا افزود: «نهم ماه می، یک واحد از نیروهای وزارت دفاع، یکی از جناح‌های برد را تخلیه کرد. آنها مواضع خود را ترک کردند، همه فرار کردند». او هم‌زمان با حضور ولادیمیر پوتین در مراسم رژه نیروهای نظامی در میدان سرخ مسکو، با زیر‌سؤال‌بردن شرایط جاری در جبه‌های نبرد، گفت: «چرا دولت نمی‌تواند از کشور دفاع کند؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها