|

ورود بیش از ۱۷ هزار پرونده اختلافات خانوادگی به دیوان عالی کشور

سید احمد مرتضوی‌مقدم در جلسه هیئت عمومی این دیوان ضمن انتقاد نسبت به افزایش پرونده‌های مرتبط با مشکلات خانوادگی، افزود: از مجموع ۱۷ هزار پرونده مربوط به امور خانواده، ۱۳ هزار و ۷۷۴ فقره پرونده رسیدگی شد.

سید احمد مرتضوی‌مقدم در جلسه هیئت عمومی این دیوان ضمن انتقاد نسبت به افزایش پرونده‌های مرتبط با مشکلات خانوادگی، افزود: از مجموع ۱۷ هزار پرونده مربوط به امور خانواده، ۱۳ هزار و ۷۷۴ فقره پرونده رسیدگی شد.

وی با اشاره به ارزش و اعتبار دیوان عالی کشور در قانون اساسی، یادآور شد: قضات دیوان عالی در سراسر کشور جایگاه ویژه دارند و همکاران قضائی نیز برای قضات دیوان عالی کشور احترام قائل هستند؛ بنابراین باید آرا و تصمیمات به گونه‌ای باشد که جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

مرتضوی‌مقدم با تأکید بر اینکه دیوان عالی کشور یک مرجع عالی نظارتی است و مردم انتظار و امیدی نسبت به تصمیمات آن دارند، خطاب به قضات دیوان عالی کشور تأکید کرد: در صدور رأی از حیث انشاء، املاء، نگارش و شیوه استدلال دقت مضاعف شود و پیش از ارائه نسخه نهایی، حتما پیش‌نویس رأی را قرائت کنید تا چنانچه نیاز به اصلاحاتی بود، اعمال شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به رعایت چارچوب و استاندارهای لازم در تهیه گزارش‌ها، خاطرنشان کرد: یک گزارش جامع و بی‌نقص می‌تواند الگویی برای محاکم سراسر کشور و مبنایی برای صدور رأی باشد.

در این جلسه گزارش سه پرونده اصراری حقوقی با موضوع خواسته طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه قرائت شد و قضات هیئت عمومی دیوان عالی کشور به بحث و بررسی درباره اختلاف نظر بین محاکم و دیوان عالی کشور پرداختند و در نهایت پس از بیان استدلالات حقوقی، در هر سه پرونده مطرح‌شده نظر شعب دیوان صائب و مطابق قانون تشخیص داده شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها