|

بایدن رسما برای انتخابات 2024 نامزد شد

بلندپروازی‌های «جو»

رئیس‌جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد می‌شود. جو بایدن که در زمان انتخابات سال 2024، با 81 سال سن مسن‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود در پیامی ویدئویی با اعلام برنامه‌های خود برای دور دوم ریاست‌جمهوری گفت: «این لحظه ماست. بیایید کار را تمام کنیم، می‌دانم که می‌توانیم».

بلندپروازی‌های «جو»

رئیس‌جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد می‌شود. جو بایدن که در زمان انتخابات سال 2024، با 81 سال سن مسن‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود در پیامی ویدئویی با اعلام برنامه‌های خود برای دور دوم ریاست‌جمهوری گفت: «این لحظه ماست. بیایید کار را تمام کنیم، می‌دانم که می‌توانیم».

بایدن می‌گوید امیدوار است مردم این کشور یک بار دیگر به او اعتماد کنند و اجازه دهند برای چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند. چنانچه او در انتخابات بعدی نیز پیروز شود، در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری ۸۶ساله خواهد شد و همین مسئله بر نگرانی‌های دموکرات‌ها درخصوص حمایت احتمالی افکار عمومی از او افزوده است. بایدن در بخشی از این ویدئو که با تصاویری از حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده آغاز می‌شود، می‌‌گوید: «وقتی چهار سال پیش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدم، اشاره کردم که ما برای روح آمریکا می‌جنگیم. این نبرد همچنان ادامه دارد و هنوز رضایت به دست نیامده است». بایدن در ادامه اظهاراتش در حالی که از «طرفداران افراطی دونالد ترامپ» انتقاد می‌کرد، برنامه‌های جمهوری‌خواهان را تهدیدی برای آزادی آمریکا خواند و قول داد با تلاش‌ها برای محدودکردن حمایت‌های بهداشتی از زنان، کاهش امنیت و سایر ممنوعیت‌های اجتماعی مبارزه کند.

جو بایدن در حالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام نامزدی کرد که تورم بالا در زمان مدیریت او و همچنین برخی از سیاست‌های خارجی‌اش هدف انتقادهای گسترده‌ای قرار دارند.

از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی بخت زیادی نخواهد داشت. در نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که ۱۹ آوریل منتشر شد، میزان محبوبیت بایدن تنها ۳۹ درصد بود. بر اساس این نظرسنجی، برخی آمریکایی‌ها درمورد سن بالای او به‌ شدت نگران‌ هستند. ۵۹ درصد از دموکرات‌هایی که در نظرسنجی رویترز/ ایپسوس در ماه فوریه 2023 شرکت داشتند نیز اعلام کردند که عبارت «جو بایدن برای کار در دولت خیلی پیر است» درباره رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده صدق می‌کند. جو بایدن در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری آینده ۸۶ساله خواهد شد که تقریبا یک دهه بالاتر از میانگین امید به زندگی مردان آمریکایی است. با این حال، پزشکان بایدن در ماه فوریه ادعا کردند که او با پرهیز از نوشیدن الکل و ورزش مداوم، «برای انجام‌ وظیفه» مناسب است. کاخ سفید ادعا می‌کند که معاینات بایدن نشان داده‌اند او از نظر ذهنی برای سختی‌های کار ریاست‌جمهوری به اندازه کافی آماده است. این در حالی است که ویدئوهای منتشرشده از حرکات بایدن در جریان سفرها، بازدیدها و سخنرانی‌هایش بسیاری را درباره سلامت ذهنی او دچار تردید کرده است. اعلام ورود بایدن به رقابت‌های انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده پس از آن است که دونالد ترامپ در ماه نوامبر اعلام نامزدی کرد. با توجه به اینکه بعید است جو بایدن از داخل حزب خود با رقبایی جدی روبه‌رو شود، این احتمال وجود دارد که بار دیگر دوگانه ترامپ‌ــ‌‌بایدن پیش‌روی رأی‌دهندگان آمریکایی قرار بگیرد.

ویدئوی کارزار انتخاباتی بایدن نشان می‌دهد که او قصد دارد پیروزی بر ترامپ را به رأی‌دهندگان یادآوری کند. از دیگر موضوعات مدنظر بایدن برای جلب‌نظر آمریکایی‌ها ممکن است حمایت قوی ایالات متحده از اوکراین در جنگ با روسیه و مخالفت با آن چیزی باشد که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «برنامه جمهوری‌خواهان برای از بین بردن حمایت‌ درمانی» می‌نامد. سایت اکسیوس در هفته‌های گذشته در گزارشی به استراتژی دیجیتالی جو بایدن برای جذب طرفداران بیشتر پرداخت. به گزارش این رسانه،‌ جو بایدن برای حضور مجدد در جایگاه ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به صدها چهره تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی متوسل شده است تا فعالیت‌هایش را تبلیغ کنند. هدف از این اقدام، تقویت جایگاه بایدن در میان رأی‌دهندگان جوانی است که می‌توانند بر موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات تأثیر زیادی داشته باشند. گفته می‌شود به این منظور چهار متخصص دیجیتال بر هماهنگی با چهره‌های تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سازندگان محتوا متمرکز شده‌اند. این کارکنان کاخ سفید نفوذ بر رأی‌دهندگان جوان و ساکنان حومه شهرها را در اولویت قرار خواهند داد. پیش از این، رأی‌دهندگان جوان (۱۸ تا ۲۹ ساله) در سال ۲۰۲۰ بایدن را با اختلاف ۲۶ امتیاز، بر ترامپ ترجیح دادند. این گروه در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ هم دموکرات‌ها را با ۲۸ امتیاز اختلاف، بر جمهوری‌خواهان برتری دادند. با وجود این، واقعیت این است که تعداد دنبال‌کنندگان جو بایدن در رسانه‌های اجتماعی با هواداران دونالد ترامپ به‌ویژه در یوتیوب و فیس‌بوک قابل‌مقایسه نیستند. شاید به همین دلیل است که هدف‌گذاری کاخ سفید بیشتر رسانه‌های اجتماعی موردعلاقه رأی‌دهندگان جوان‌تر مانند اینستاگرام و تیک‌تاک است.

با توجه به اینکه نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از رأی‌دهندگان دموکرات ترجیح می‌دهند او دیگر نامزد نشود، این مسئله بیش از همه به نگرانی‌ها درخصوص سن بالای او و حواس‌پرتی‌هایی که گاهی در حین سخنرانی‌های خود بروز داده برمی‌گردد. بایدن از ابتدای حضور در قدرت، تمرکز خود را به شکل ویژه‌ای روی مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ و کنترل آن گذاشت و در این زمینه عملکرد نسبتا موفقی هم داشت و حالا در حالی برای انتخابات بعدی اعلام نامزدی می‌کند که دیگر از شرایط اضطراری مربوط به سال ۲۰۲۰ و 2021 میلادی درخصوص مبارزه با ویرس کرونا خبری نیست.

با این حال او در سال ۲۰۲۰ در حالی موفق شد پیروز انتخابات شود که انتقادها و نفرت‌ها نسبت به دونالد ترامپ در جامعه به‌شدت دوقطبی‌شده آمریکا شدت گرفته بود و بسیاری از کسانی که به معاون پیشین اوباما رأی دادند، تنها برای خلاص‌شدن از دست دونالد ترامپ تصمیم گرفتند جو بایدن را به عنوان رئیس‌جمهوری آتی خود برگزینند.

جو بایدن هنگامی که ۷۸ سال داشت، سوگند ریاست‌جمهوری را یاد کرد تا به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده وارد کاخ سفید شود. رونالد ریگان با ۷۷ و دونالد ترامپ با ۷۴ سال در هنگام ادای سوگند ریاست‌جمهوری، دیگر رؤسای جمهوری سالخورده آمریکا به شمار می‌روند. همین مسئله سایه‌های تردید را بر نگاه رأی‌دهندگان آمریکایی گسترده و بسیاری معتقدند حزب دموکرات باید فرد دیگری را به جای بایدن برای این دوره معرفی کند.

حتی در سال ۲۰۲۰ در جریان برگزاری کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بسیاری از جو بایدن به عنوان یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای یاد می‌کردند که فضا را برای معاون خود در انتخابات ۲۰۲۴ فراهم می‌کند. در آن زمان دموکرات‌ها در پاسخ به انتقادات درخصوص سن بالای جو بایدن، این استدلال را مطرح می‌کردند که با توجه به جدی‌بودن خطر پیروزی دوباره دونالد ترامپ، باید کسی وارد میدان شود که بتواند او را شکست دهد و در این چهار سال با تلاش‌های لازم، فردی که احتمالا معاون بایدن خواهد بود، برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ آماده خواهد شد. با این حال کامالا هریس در طول این چهار سال نتوانست عملکرد چندان قابل توجهی نشان دهد و بیشتر شخصیتی در سایه بود که نشان داد نمی‌تواند موج حامیان قابل توجهی در میان رأی‌دهندگان آمریکایی ایجاد کند.

سن زیاد بایدن نیز موضوع دیگری است که انتخاب مجدد او را به یک قمار تاریخی و مخاطره‌آمیز برای حزب دموکرات تبدیل می‌کند؛ حزبی که در سال ۲۰۲۴ برای اداره مجلس سنا نیز با مسیر سختی مواجه است و اکنون در مجلس نمایندگان هم در اقلیت قرار دارد.

یک نظرسنجی تازه که از سوی آسوشیتدپرس صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که تنها ۴۷ درصد از دموکرات‌ها می‌خواهند بایدن برای دور دوم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. این در حالی‌ است که این عدد در ماه فوریه ۳۷ درصد بوده و لغزش‌های لفظی و تلوتلوخوردن‌های فیزیکی او در این مدت، به خوراکی مناسب برای جمهوری‌خواهان تبدیل شد تا سلامت فیزیکی و عقلی او را زیر سؤال ببرند و او را به عنوان فردی نامناسب برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده معرفی کنند.

برای پیروزی دوباره بایدن، دموکرات‌ها ضمن ازبین‌بردن تردیدها در میان رأی‌دهندگان آمریکایی باید بار دیگر اتحاد بین جوانان، سیاه‌پوستان و زنان را پشت سر جو بایدن ایجاد کنند و اجازه ندهند که جمهوری‌خواهان از این ظرفیت بهره ببرند. اما به نظر نمی‌رسد با توجه به تردیدهایی که درخصوص بایدن وجود دارد این کار ساده‌ای باشد. در جبهه مقابل، وضعیت در میان جمهوری‌خواهان هم هنوز چندان روشن نیست. دونالد ترامپ هرچند اعلام نامزدی کرده اما پرونده قضائی او پیرامون اتهامات مربوط به استورمی دنیلز در جریان است و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این میلیاردر جنجالی خواهد بود. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا از دیگر گزینه‌هایی است که در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و برخی از جمهوری‌خواهان از او به‌عنوان گزینه نهایی این حزب برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ یاد می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها