|

2 خبر شوکه‌کننده درباره روسیه

دیروز دو خبر درباره روسیه منتشر شد که رسانه‌های جهان را به تعجب واداشت. یکی تحلیل و گزارش نشریه اقتصادی فوربس بود که گزارش کرده بود میلیاردرهای روس با وجود جنگ ثروتمندتر شده‌اند.

2 خبر شوکه‌کننده درباره روسیه

دیروز دو خبر درباره روسیه منتشر شد که رسانه‌های جهان را به تعجب واداشت. یکی تحلیل و گزارش نشریه اقتصادی فوربس بود که گزارش کرده بود میلیاردرهای روس با وجود جنگ ثروتمندتر شده‌اند.

نسخه روسی مجله «فوربس» گزارش داده است ثروتمندان روس در سال گذشته به دلیل جهش قیمت‌ منابع طبیعی ۱۵۲ میلیارد دلار دیگر به ثروت خود اضافه کرده‌اند و به این ترتیب ضررهای مالی عظیم ناشی از تحریم‌های جنگ اوکراین را تا حد زیادی جبران کرده‌اند.

این مجله در گزارش خود فهرستی از نام‌های  ۱۱۰ میلیاردر روس را منتشر کرده که در مقایسه با فهرست سال گذشته ۲۲ نام جدید دیگر به آن اضافه شده است. مجموع ثروت این میلیاردرها از ۳۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

مجموع دارایی این الیگارش‌ها تا سال ۲۰۲۱ و پیش از شروع جنگ اوکراین به ۶۰۶ میلیارد دلار می‌رسید.

کشورهای غربی اندکی پس از آغاز جنگ در اوکراین، با هدف تضعیف اقتصاد روسیه و ضربه‌زدن به الیگارش‌های روس، تحریم‌های شدیدی را به اجرا درآورند؛ هر‌چند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بارها در سخنرانی‌های خود این تحریم‌ها را بی‌تأثیر خوانده و تأکید کرده این محدودیت‌ها تأثیری بر اقتصاد روسیه نخواهند داشت. اگرچه اقتصاد روسیه در سال گذشته در نتیجه تحریم‌ها 2.1 درصد کوچک شد، اما این کشور موفق شد منابع طبیعی خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

چین، هند و کشورهای خاورمیانه عمده خریداران تولیدات نفتی و گازی روسیه در سال گذشته بودند. هر بشکه نفت اورال روسیه سال گذشته میلادی به طور متوسط  ۷۶‌دلار‌و ۹ سنت قیمت داشت و کود و دیگر محصولات صادراتی مهم روسیه نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.

خبر دیگر، ویدئویی بود که از برهنه‌کردن کارگران زن روسی یک پلتفرم برای بازرسی حکایت داشت. ویدئویی که نشان می‌داد این زنان کارگر باید لباس‌های خود را در‌بیاورند و توسط زنان دیگر بازرسی شوند تا امکان سرقت را نداشته باشند. این گزارش را دیلی‌میل منتشر کرده بود. به گزارش لایف که روزنامه‌نگارش به‌صورت مخفیانه به این سکو رفت، کارگران زن مجبور می‌شوند به‌عنوان بخشی از بررسی‌های روزانه –‌صبح موقع ورود و بعد از اتمام کار- خود را برهنه کنند. این پلتفرم از سال 2004 توسط « تاتیانا باکالچوک» 47‌ساله که یکی از الیگارشی‌های دوست پوتین و یک میلیاردر مادر هفت فرزند با روابط نزدیک کرملین است، اداره می‌شود. پوتین در جلسات آنلاین با او درباره سیاست‌های خرده‌فروشی مشورت می‌کند.

گزارش شده است که این ویدئو در سن‌پترزبورگ -شهر زادگاه پوتین‌- گرفته شده است. پلتفرم «وایلدبریز» زیر نظر باکالچوک به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار آنلاین روسیه با بیش از 48هزار کارمند رشد کرده است. البته این شرکت به‌تازگی با چالش‌هایی مانند اعتصاب روبه‌رو شده است‌. این شرکت قوانین جدید وحشیانه‌ای برای کسر پول از پرداخت‌های کارمندان در صورت شکایت مشتریان دارد. روش‌های مدیریتی این پلتفرم در طول جنگ پوتین در اوکراین با افزایش 95‌درصدی گردش مالی روبه‌رو شده و موفقیت خیره‌کننده‌ای به همراه داشته است. این شرکت در سال 2022 به‌عنوان یک کانال خرده‌فروشی حیاتی، 1.5 میلیارد سفارش داشت؛ در زمانی که اقتصاد روسیه به دلیل جنگ پوتین علیه اوکراین تحت تحریم‌های تنبیهی قرار گرفته، این رشد را داشته است.

انتشار این فیلم جست‌وجوی زنان در روسیه باعث شوک خبری شده است. این گزارش حکایت دارد که این جست‌وجوها برای جلوگیری از حمل تلفن یا ساعت هوشمند توسط کارکنان انبار انجام شده است. در این گزارش آمده است: «کارگران زیر نظر دوربین‌های فیلم‌برداری لباس‌های خود را درآورده و به محل بازرسی می‌روند». در پاسخ این شرکت آمده است که «این تلاش برای مبارزه با سرقت در انبارهاست». 

این خبرنگار که گزارش را منتشر کرده، فقط سه روز در آنجا کار کرد‌ اما به اندازه‌‌ یک عمر به او سخت گذشته است. طبق تحقیقات او ظهر‌ روز صبح کارگران زن در انبار این شرکت واقعا با یک رویه تحقیرآمیز شروع می‌شود؛ البته مردان نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها