|

گزارش «شرق» به مناسبت روز ارتش

روزی به نام «اقتدار»

29 فروردین ماه در تقویم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام دارد. به همین مناسبت و به سیاق هرساله دیروز سه‌شنبه هم شاهد برگزاری رژه و نمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی ارتش در تهران و مراکز استان‌ها بودیم. در مراسم رژه ارتش در حرم مطهر امام خمینی (ره)، چتربازان ارتش از بالگردها به بیرون پریده و در آسمان به پرواز درآمدند.

روزی به نام «اقتدار»

‌شرق: 29 فروردین ماه در تقویم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نام دارد. به همین مناسبت و به سیاق هرساله دیروز سه‌شنبه هم شاهد برگزاری رژه و نمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی ارتش در تهران و مراکز استان‌ها بودیم. در مراسم رژه ارتش در حرم مطهر امام خمینی (ره)، چتربازان ارتش از بالگردها به بیرون پریده و در آسمان به پرواز درآمدند. هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به انجام اجرای رژه هوایی پرداختند و یگان‌های محمول و خودرویی و انواع بالگردها و هواپیماها در تهران و مراکز استان‌ها به نمایش درآمدند. هم‌زمان رژه دریایی نیز توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، از‌جمله ناوشکن‌ها و زیر‌سطحی‌های ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان برگزار شد.

پهپادهای مهاجر ۶، مهاجر ۴، آرش ۴، ابابیل ۴، ایستگاه کنترل زمینی، خودروهای تانک‌بر کیان ۶۰۰، کیان ۷۰۰ و کیان ۸۰۰، تانک ذوالفقار، تانک تیام، انواع نفربرها از‌جمله نفربر تحقیقاتی NRBC، توپ ۲۳ میلی‌متری منصوب بر نفر، توپ ۲۳ میلی‌متری زوبین، سامانه سراج، سامانه بصائر و انواع سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی، سامانه صیاد ۴، انواع سامانه‌های بهداشت و درمان شامل: اتاق عمل، سامانه آزمایشگاه، سامانه فوریت‌های پزشکی و سامانه دندان‌پزشکی بخشی از توان نیروی زمینی ارتش بود که به نمایش درآمد. پهپادهای مهاجر ۱، کرار، ناصر، آرش، کیان ۱ و ۱۰ شهریور، خودرو ارس، رادار شهید جلیلوند، سامانه راداری کاشف ۹۹، سامانه شفق، سامانه ابر سداد، سامانه فکور، سامانه راداری مطلع الفجر، سامانه رادار کاوش، سامانه ناصر ۴۰، سامانه مجید، سامانه موشکی نواب، رادار کاوش سامانه مرصاد تاکتیکی ۱۶، رادار هادی مرصاد تاکتیکی ۱۶، سکوی پرتاب فایر از کن مرصاد ۱۶، سامانه صیاد تاکتیکی، سامانه موشکی ۱۵ خرداد، رادار سامانه موشکی تلاش، رادار تعقیب هدف سامانه باور ۳۷۳، سکوی پرتاب سامانه باور ۳۷۳، موشک صیاد ۲، صیاد ۳ و صیاد ۴، خودروی سامانه دماوند، موشک دامی سامانه اس ۳۰۰، سامانه ارتباطی مفتاح، سامانه صادق ۳ تاکتیکی، اتاق عمل سیار، دندان‌پزشکی سیار، DSM۵۰۰۰ سامانه جنگ نوین و سامانه CP سیار از طرف نیروی پدافند ارتش در معرض دید قرار گرفت. پهپادهای مهاجر ۲، کمان ۲۲، کمان ۱۲، مهاجر ۴، سفیر و ستار، پهپادهای شناسایی، سامانه درخش ۷، برج مراقبت سیار، موشک قادر هواپایه، موشک ستار و قائم، سامانه‌های جنگ الکترونیک سحاب و شاهین، بمب هوشمند قاصد، موشک عصر ۶۷، موشک فکور ۹۰ هواپایه، دودزا پروژه جبار ۹، اتوبوس آمبولانس، اتاق عمل سیار، رادیولوژی سیار، دندان‌پزشکی سیار، اخلالگر باند V/UHF، ایستگاه کنترل زمینی از دستاوردهای نیروی هوایی ارتش در رژه دیروز بود. سیدابراهیم رئیسی در مراسم رژه روز ارتش با بیان اینکه «امروز مردم احساس یکی‌بودن با ارتش را دارند»، اظهار کرد: امروز مردم با همه نیروهایی که پاسدار حریم جمهوری اسلامی هستند، احساس یکی‌بودن دارند. حضور نیروهای مسلح ما برای منطقه امنیت‌ساز است. او افزود: پیام این حضور و روز ارتش پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است و هر دستی را که بخواهد امنیت برای منطقه را حفظ کند، می‌فشارد؛ اما پیام ارتش و نیروهای مسلح ما به نیروهای فرامنطقه‌ای به‌ویژه نیروهای آمریکایی این است که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

او با بیان اینکه «حضور نیروهای فرامنطقه‌ای کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند»، یادآور شد: اما حضور نیروهای سرافراز ما به امنیت منطقه کمک می‌کند. نیروی مسلح ما در مقابل تروریست‌ها چگونه از حضور اشرار و نیروهای تکفیری در منطقه با تمام وجود و با فرماندهی سردار شهید سلیمانی جلوگیری کرد؟ بر هیچ‌کس در منطقه پوشیده نیست که چطور نیروهای مسلح ما برای تمامیت ارضی کشورهای منطقه ایستادگی کردند.

رئیسی: زودتر منطقه را ترک کنید

سخنران ویژه روز ارتش رئیس‌جمهور بود که در مراسم دیروز گفت: «پیام ارتش و نیروهای مسلح ما به نیروهای فرامنطقه‌ای به‌ویژه نیروهای آمریکایی این است که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند». رئیسی خطاب به مردم و ملت‌های منطقه اظهار کرد: «ارتش و نیروهای مسلح ما همواره پشتیبان امنیت، آسایش و زندگی آرام شما خواهد بود و پاسدار انقلاب شکوهمند اسلامی و خون شهدای انقلاب اسلامی است و خانواده معظم شهدا بدانند که اگر تا امروز آثار خون شهدای آنان توانسته در برابر جاهلیت مدرن ایستادگی کند، ارتش و نیروهای مسلح ما این مسیر را ادامه می‌دهد». رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت خود را نسبت به تجهیز و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف می‌داند، دست به هشدار جدی زد و عنوان کرد که «دشمنان انقلاب اسلامی و به‌ویژه رژیم صهیونیستی بدانند، حتما این پیام را دریافت کرده‌اند که کوچک‌ترین حرکتی و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ سختی از سوی نیروهای مسلح ما در پی دارد و کوچک‌ترین خطایی از سوی آنان علیه امنیت کشور ما با نابودی تل‌آویو و حیفا مواجه می‌شود».

رئیسی با بیان اینکه امروز شاهد به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته‌ای در ارتش هستیم و این همان جلوه «ما می‌توانیم» است، یادآور شد که ارتش جمهوری اسلامی از تهدیدها و از همه کاستی‌ها برای کشور فرصت می‌سازد. ارتش به مردم عشق دارد و ملت هم به ارتش اعتماد دارد و ارتش امروز پشتوانه امنیت کشور است. هرجا حادثه‌ای در کشور پیش می‌آید، ارتش در کنار ملت است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه «ارتش سد محکمی در برابر ضدانقلاب و گروه‌های تکفیری و اشرار است»، بیان کرد که امروز ارتش دلاور، شجاع و قهرمان ما در عرصه‌های مختلف علم و فناوری گوی سبقت را از ارتش‌های منطقه ربوده است و همگان به این امر معترف هستند.

مواضع فرماندهان ارتش و سپاه

در کنار سخنرانی رئیس‌جمهور، فرمانده کل ارتش و فرمانده قوای سه‌گانه هم به بیان نکاتی پرداختند. امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی در حاشیه مراسم رژه امور ارتش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «اگر فیلم‌های رژه‌های سال‌های گذشته را مشاهده کنید، در مقایسه‌ با آنچه امروز در رژه حاضر بود، شاهد پدیده جدیدی خواهید بود. نیروی زمینی ما پوست‌اندازی کرده و شما یک نیروی زمینی جدید را در این رژه و هم در عرصه‌های مختلفی که مشغول انجام مأموریت است، مشاهده می‌کنید که با فناوری‌های جدید مورد نیاز جنگ‌های امروز و با پیش‌بینی‌هایی که برای جنگ‌های احتمالی آینده شده، با تسلیحات و تجهیزات مناسب آماده شده است».

امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، هم در حاشیه مراسم رژه ارتش در جمع خبرنگاران گفت: «نیروی زمینی با تحولات عمیقی که در چند سال گذشته در ساختار، ماهیت و هویت خود انجام داده است، به یک نیروی متحرک تبدیل شده و مجهز به تسلیحات به‌روز با چهار ویژگی دورزن بودن نقطه‌زن بودن و قابلیت شبکه‌ای‌شدن است». امیر حیدری با بیان اینکه «در چند روز پیش ۱۰۸۴ نوع تجهیزات جدید به نیروی زمینی الحاق کردیم»، اظهار کرد: «در‌حال‌حاضر نیروی زمینی در چهار گوشه کشور و مرزها مستقر است و از مرزها مراقبت می‌کند». فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان گفت: «در آینده بسیار نزدیک شاهد رونمایی از قدرت جدیدی در ارتش خواهیم بود که به‌موقع به اطلاع ملت خواهیم رساند».

معاون هماهنگ کننده ارتش هم عنوان کرد که ارتش تجهیزات خود را علیه کشورهای دوست و منطقه به کار نمی‌گیرد؛ بلکه علیه کسی به کار گرفته می‌شود که قصد تجاوز به تمامیت ارضی و استقلال نظام را داشته باشد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم رژه ارتش در جمع خبرنگاران گفت: «ما مانند همه کشورها تلاش کردیم تا قابلیت‌های دفاعی خود را ارتقا بدهیم».

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، نیز صبح دیروز در حاشیه مراسم رژه روز ارتش در جمع خبرنگاران درباره شیطنت‌های ناوگان آمریکایی در منطقه اظهار کرد: «ما معمولا ابتدا آنها را راهنمایی می‌کنیم؛ اما پیام ما این است که حضور آنها فقط باعث خستگی منطقه شده و نیروهای ما مراقب شیطنت‌های آنها هستند». امیر دریادار شهرام ایرانی گفت: «امروز اگر در منطقه دزدی دریایی حاکم شده، به دلیل حضور غیرموجه آمریکا در منطقه است و حمایت آنها از دزدان دریایی منطقه را آلوده می‌کند؛ اما به لطف خداوند و با تلاش جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریا توانستیم امنیت را در منطقه صددرصد برقرار کنیم و این امنیت نه‌تنها فقط برای ما و منطقه، بلکه برای جهان است».

علاوه بر فرماندهان ارتش، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح دیروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم رژه ۲۹ فروردین ارتش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «ما هیچ چیزی غیر از امنیت و آسایش برای کشورهای منطقه آرزو نمی‌کنیم. پیام این رژه امروز در واقع برای همسایگان این بود که ما حامی ملت‌های مسلمان هستیم و آنها را در صحنه‌های سخت تنها نمی‌گذاریم». فرمانده کل سپاه ادامه داد: «ایران همیشه با کشورهای همسایه در صلح و آرامش بوده و اساسش بر صلح و آسایش و امنیت است». سردار سلامی با اشاره به موقعیت ممتاز ایران در منطقه و قدرت دفاعی کم‌نظیر در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: «به خاطر این موقعیت است که جمهوری اسلامی ایران به هر شکل لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است و تلاش می‌کند قدرت دفاعی خود را برای آرامش و صلح در منطقه به کار بگیرد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها