|

با گذشت بیش از 2 سال از حمله به ساختمان کنگره

انگشت اتهام ترامپ و پنس به سوی یکدیگر

با گذشت بیش از دو سال از یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و در‌حالی‌که حدودا دو سال دیگر تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ باقی مانده است؛ اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که موضوع حمله به کنگره آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

انگشت  اتهام  ترامپ  و  پنس  به سوی  یکدیگر

با گذشت بیش از دو سال از یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ و در‌حالی‌که حدودا دو سال دیگر تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ باقی مانده است؛ اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که موضوع حمله به کنگره آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، مدعی شد مایک پنس، معاون سابق او، مسئول بروز خشونت‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. این در حالی است که روز شنبه، پنس برای اولین بار ترامپ را به دلیل رفتارش در قبال شورش‌های آن روز در ساختمان کنگره مورد هجمه قرار داده بود. ترامپ که با گروهی از خبرنگاران در هواپیمای شخصی خود برای شرکت در یک رویداد تبلیغاتی برای انتخابات آتی در مسیر آیووا بود، گفت «اگر پنس آرا را به مجالس مقننه (ایالت‌ها) پس می‌فرستاد، آن‌ وقت دیگر ششم ژانویه‌ای هم پیش نمی‌آمد؛ بنابراین از بسیاری جهات می‌توان پنس را برای ششم ژانویه سرزنش کرد». اشاره ترامپ به امتناع مایک پنس از رد آرای «الکترال» در کنگره آمریکا است. ترامپ در آن زمان از مایک پنس خواسته بود تا آرای برخی از ایالت‌ها را مورد پذیرش قرار ندهد. ترامپ گفت که «اگر او آرا را به پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا، ایالت‌های شماره یک، بازگردانده بود، قطعا نتیجه متفاوتی می‌داشتید. همچنین معتقدم که در آن صورت ششم ژانویه‌ای هم به وقوع نمی‌پیوست». دو روز پیش از اظهارات ترامپ، مایک پنس گفته بود که «تاریخ، دونالد ترامپ را برای رویدادهای ششم ژانویه مسئول خواهد دانست». البته دلیلی که مایک پنس در آن زمان برای امتناع از رد پذیرش آرا ارائه داده، این است که او در چارچوب قانون اساسی فاقد هرگونه اختیارات برای رد آرای انتخاباتی در ششم ژانویه بوده است و اینکه ترامپ گفته معاون رئیس‌جمهور که در‌عین‌حال ریاست سنا را هم برعهده دارد، قدرت لغو نتایج انتخابات را دارد، اساسا «اشتباه» است. پنس در جمع خبرنگاران و سیاست‌مداران گفته بود که «رئیس‌جمهور ترامپ اشتباه می‌کرد. من حق نداشتم انتخابات را لغو کنم. سخنان بی‌پروای ترامپ در آن روز، خانواده من و همه افراد حاضر در کنگره را به خطر انداخت. و من می‌دانم که تاریخ، دونالد ترامپ را مسئول خواهد کرد».

ترامپ گفت که اظهارات پنس ناشی از تمایل او برای ورود به انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه است. ترامپ گفت: «حدس می‌زنم که او فکر می‌کند که خوب‌بودن جواب نمی‌دهد؛ اما می‌دانید که او هم دارد برای مبارزات انتخاباتی آماده می‌شود و او خیلی هم تلاش می‌کند. و البته مرد خوبی است؛ من او را می‌شناسم؛ تا آخر رابطه خیلی خوبی با او داشتم». هواداران چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در روز ششم ژانویه 2021 در روز برگزاری مراسم تشریفاتی تأیید نتیجه آرای الکترال به ساختمان کنگره این کشور یورش بردند.

با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2024 مایک پنس تلاش می‌کند رفته‌رفته از دونالد ترامپ فاصله بگیرد. اگرچه پنس رسما هیچ‌گونه اظهارنظری درباره تمایلش برای شرکت در انتخابات آتی نشان نداده؛ اما ترامپ معتقد است اظهارات اخیر مایک پنس به دلیل عملکرد ضعیف پنس در نظرسنجی‌های اخیر است.

بی‌تفاوتی ترامپ

شهادت‌های اخیر ارائه‌شده به کمیته بررسی حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ حکایت از آن دارد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، در‌حالی‌که فرزندان و نزدیک‌ترین مشاورانش «ملتمسانه» از او می‌خواستند تا این اقدام را محکوم کند، به صورت زنده در حال تماشای یورش به کنگره بوده و درخواست‌ها را نادیده گرفته است.

کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه‌شب هشتمین جلسه استماع خود را برگزار و جدول زمانی فعالیت‌های ترامپ را در ۱۸۷ دقیقه‌ای ترسیم کرد که حامیان او پس از سخنرانی تحریک‌آمیزش به ساختمان کنگره حمله کردند. الین لوریا، یکی از نماینده‌های دموکرات عضو این کمیته، گفت: «ترامپ پشت میز ناهارخوری‌ خود نشست و حمله را از تلویزیون تماشا کرد؛ در‌حالی‌که ارشدترین کارکنان، نزدیک‌ترین مشاوران و اعضای خانواده‌اش به او التماس می‌کردند تا کاری که از هر رئیس‌‌جمهور آمریکا انتظار می‌رود، انجام دهد». کمیته بررسی حمله به کنگره آمریکا در این جلسه بخش‌هایی از شهادت ضبط‌‌شده پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید را پخش کرد که او در پاسخ به سؤال‌هایی درباره اقدام‌های ترامپ از‌جمله تماس با مأموران مجری قانون و نهادهای امنیتی برای جلوگیری از این حادثه، گفت که چنین تماس‌هایی انجام نشده است. آدام کینزینگر، یکی از دو جمهوری‌خواه عضو کمیته بررسی حمله به کنگره هم گفت که ترامپ هیچ علاقه‌ای برای جلوگیری از این حادثه و مهار مهاجمان نداشت. بر‌اساس اعلام این کمیته، دونالد جونیور، پسر ارشد ترامپ، از او خواسته بود از آشوبگران بخواهد که کنگره را ترک کنند. این کمیته همچنین ویدئویی از چندین مقام کاخ سفید را نشان داد که در آن ناراحتی خود را از دیدن پست توییتری ترامپ در روز حادثه بیان کردند. ترامپ در ساعت ۱۴:24 ششم ژانویه در حساب کاربری خود در توییتر با حمله به مایک پنس، معاون خود، گفت که او «شجاعت» استفاده از وظیفه قانون اساسی خود را برای تأیید‌نکردن پیروزی بایدن در انتخابات نداشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها