|

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با «شرق»

تندروی همان جریان نفوذ است‌ که رهبری بارها تذکر داده‌اند

تندروی مقوله جدیدی نیست و همواره در سال‌های گذشته تا امروز افرادی بوده و هستند که درباره موضوعات مختلف از مسائل دینی تا اجتماعی و بین‌المللی و... با افراطی‌گری اصل مسئله را به حاشیه رانده‌اند. این جریان رادیکال همواره سعی کرده‌اند با افراطی‌گری به نحوی عمل کنند که گویی صلاح جمع را بیش از آنها می‌دانند و رفتاری قیم‌مآبانه با جامعه داشته‌اند.

تندروی همان جریان نفوذ است‌ که رهبری بارها تذکر داده‌اند
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

تندروی مقوله جدیدی نیست و همواره در سال‌های گذشته تا امروز افرادی بوده و هستند که درباره موضوعات مختلف از مسائل دینی تا اجتماعی و بین‌المللی و... با افراطی‌گری اصل مسئله را به حاشیه رانده‌اند. این جریان رادیکال همواره سعی کرده‌اند با افراطی‌گری به نحوی عمل کنند که گویی صلاح جمع را بیش از آنها می‌دانند و رفتاری قیم‌مآبانه با جامعه داشته‌اند. در‌حالی‌که تجربه نشان داده این گروه تندرو نه‌تنها به دنبال خیر و صلاح جمع نبوده‌اند بلکه منافع گروهی و ملی را هم فدای خواست و منافع جمعی و گروهی و شخصی خود کرده‌اند و با گروگان‌گرفتن این خیر عمومی، جامعه را به سراشیبی فقر و سقوط پیش برده‌اند. از این رو درباره موضوع تندروی و بازار داغ افراطی‌گری طی سال‌های گذشته تاکنون با مرتضی محمودوند، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت‌وگویی داشتیم. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «شرق» به سؤال‌ها پاسخ داد و تأکید کرد که باید با تندروی‌ها به هر شکل و شمایل مقابله کرد و اجازه عرض اندام بیشتر را به آنها نداد. او همچنین در انتقاد از این روند گفت که تندروها همه‌چیز را طی سال‌ها به گروگان گرفته‌اند و بعضا زورشان هم می‌رسد و کارشان را پیش می‌برند. محمودوند افراطیان را همان جریان نفوذ دانست که رهبری انقلاب نسبت به آن بارها تذکر داده‌اند و از همه خواست مقابل این تندروی‌ها کوتاه نیایند.

 

‌چرا شناسایی و برخورد با مقصران مسمومیت دانش‌آموزان طول کشیده است؟

یکی از مواردی که من هم نسبت به آن از پشت تریبون تذکر دادم همین تأخیر در برخورد و مواجهه با مقصران مسمومیت‌های دانش‌آموزان است. از آذرماه که اولین‌بار مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم اتفاق افتاد نسبت به موضوع تذکر دادم و این ماجرا را امنیتی دانستم. طبق کار کارشناسی نباید این موضوع تا این حد طولانی می‌شد. البته اکنون دوستان دلسوزی به موضوع ورود کرده‌اند و به یاری خدا به‌زودی با عوامل این ماجرا برخورد خواهد شد و نتیجه بررسی‌ها را به ملت ایران گزارش خواهند داد.

‌متأسفانه گاهی تندروی‌ها شرایط کشور را به سمت رادیکال‌شدن پیش می‌برد و این کار شرایط را برای مردم سخت می‌کند. همان‌طورکه طی سال‌ها تندروها برجام و مذاکرات را به گروگان گرفتند و اجازه تنفس به جامعه ندادند، اکنون سعی دارند این تندروی و افراطی‌گری را در موضوعات متعدد به کار بگیرند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

جریان نفوذ در کشور مسئله‌ای جدی است و رهبری انقلاب هم بارها دراین‌باره به ما تذکر دادند که مراقب جربان نفوذ باشید. امروز در بحث اقتصاد نظرات تندی را شاهدیم و این تندروها زورشان هم می‌رسد و کارشان را پیش می‌برند. در حوزه هسته‌ای و مذاکرات هم نظرات تندی دارند و البته زورشان هم می‌رسد و طی سال‌ها همه‌چیز را گروگان گرفته‌اند و ابتکار عمل را در برخی اوقات از دست دلسوزان نظام خارج کرده‌اند. در فرهنگ و رسانه هم همین‌طور است. در‌حالی‌که این تندروی در هیچ‌جای دنیا خریداری ندارد، متأسفانه این تندروها در کشور ما کارشان را پیش می‌برند و کسی هم جلودارشان نیست.

در کشور ما تندروها رونق پیدا کرده و بازارشان گرم است. اما اگر می‌خواهیم کشورمان از این شرایط رها شود، همه ملت باید دنبال کار باشیم تا این فرصت‌طلبان و جریان نفوذ بیش از این به ملت و کشور آسیب نزنند. این حرف کل مطلب است و در موضوعات خاص هرجا آسیبی به کشور رسیده، ناشی از برخوردهای رادیکال همین افراطیون است. به همین دلیل باید مراقب باشیم و اجازه عرض اندام بیشتر را به این افراد ندهیم، چراکه سال‌های زیادی است که ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند و به کاسبی مشغول شده‌اند و منافع جمع را فدای منافع جریانی و گروهی خود کرده‌اند.

‌متأسفانه در کنار این تندروها گروهی موسوم به خودسر هم هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و مثلا هفت سال پیش از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و هزینه سنگینی به کشور وارد کردند.

متأسفانه همین‌طور است. در کنار این تندروها کسانی بودند که خودسرانه کارهایی انجام دادند و به دروغ گفتند این نظر و خواست نظام است، نظر و خواست رهبری یا رئیس‌جمهور است. همیشه شاهد حضور این افراد افراطی بوده و هستیم و هر‌وقت که در‌نهایت پرونده آنها بررسی شده، به اینجا رسیده‌ایم که نظر خودشان بوده است نه نظر حاکمیت و رهبری و نظام!

‌این خودسرها همیشه همه‌جا حضور دارند و کسی هم عهده‌دار مسئولیتشان نیست و نگرانیم همچنان با تندروی‌های خود مانع از گشایش‌های فعلی پیش‌آمده در عرصه‌های بین‌المللی و اجتماعی شوند.

حرفتان درست است و حالا که گشایش‌هایی در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است، باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم افراطیون و تندروها باز در مقوله مذاکرات هسته‌ای و بحران‌های اجتماعی مثل مسمومیت دختران دانش‌آموز مظلوم شیطنت‌هایی انجام دهند. نباید دراین‌باره با کسی تعارف داشته باشیم.

در بحث مقابله با معترضان اخیر که تندروها سعی در دمیدن به آتش برخورد تند با مردم داشتند، مقابل آنها ایستادم و از تریبون خانه ملت درباره این اقدامات تذکر دادم. در بحث مسمومیت دانش‌آ‌موزان دختر نیز وظیفه خودم دانستم که دراین‌باره قاطع بایستم و موضوع را پیگیری کنم و از مسئولان مربوطه هم خواستیم به کمیسیون امنیت ملی بیایند و در‌این‌باره توضیح دهند و ماجرا را به‌طور امنیتی و جدی پیگیری کنند.

درباره موضع‌گیری‌ها و اهانت‌های ممتد سفیر سابق روسیه به کشور عزیزمان ایران هم متأسفانه کسی موضع خاصی نگرفت و منتظر بودیم واکنشی نشان دهند اما تندروهای داخلی دراین‌باره سکوت کردند اما در موارد دیگر کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند.

‌اما دیده شده تندروها در مقابل این موضع‌گیری‌های نامناسب کشورهای دیگر نسبت به کشورمان سکوت می‌کنند. مثلا هیچ واکنشی در قبال سخنان مقام چینی که در عراق خلیج فارس را ‌با نامی جعلی خواند نشان ندادند و این یک بام و دو هوای افراطیون واکنش‌برانگیز و مبهم است.

دقیقا همین‌طور است. باید به این افراد گفت اگر دلسوز کشور و ملت هستید این تندروی را اینجا نشان دهید و واکنش و اعتراضی داشته باشید. اصل بدبختی کشور همین افراد فرصت‌طلب هستند که یک بام و دو هوا برخورد می‌کنند.

‌ از نظر شما خودسرها چه کسانی هستند که کسی عهده‌دار مسئولیتشان نیست و هر‌کار هم که بخواهند انجام می‌دهند؟ همه‌جا حضور دارند و رفتارهای تند انجام می‌دهند.

اسلام یک چارچوبی دارد. وقتی دیدیم کسی از این چارچوب عدول کرده و خارج شده است، فرقی هم ندارد در بحث امر به معروف و نهی از منکر باشد یا دفاع از کشور و هر چیز دیگر. اگر شاهد چنین تندروی‌ها و خروج از چارچوب اسلام هستیم، باید بدانیم این افراد مسلمان نیستند و دنبال موضوعاتی دیگر هستند. برای مثال در زمان جنگ تعداد بسیار زیادی اسیر جنگی از حزب بعث می‌گرفتیم اما هرگز با آنها برخورد خارج از اسلام و اخلاق و منش مردانگی انجام ندادیم و به هیچ‌یک از آنها تعرضی نشد‌!

امروز هم هرکسی که از این چارچوب اسلام خارج شد، قطعا برخلاف ادعایش حزب‌اللهی و سرباز خدا نیست و ما‌هم به لطف خدا با همه توان خود در مقابل این‌ ‌‌تندروها از هر گروهی که باشند خواهیم ایستاد. در مقابلشان کوتاه نخواهیم آمد و سر منافع ملی با احدی تعارف نخواهیم کرد.

‌راهکارتان برای مقابله با تندروی‌ها چیست؟

راهکار ما هم‌فکری و همکاری و استفاده از ابزار رسانه‌ای و روشنگری است تا مردم بدانند این تندروی‌ها که گاهی از سمت برخی شاهدیم، هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی و حاکمیت ندارد. در جنگ هشت‌ساله خون بیش از یک‌میلیون نفر از بهترین جوانان ما برای حفظ شرف و ناموس این آب و خاک بر زمین ریخته شد تا آسیبی به کیان این ملت نرسد؛ بنابراین اگر غیر از این هر رفتاری از شخص دیگری سر بزند، برخلاف دستورات اسلام و خواست ملت است‌ و باید با او مقابله کرد؛ ازاین‌رو هرکسی در هر جایگاهی که باشد مثلا من نماینده از تریبون مجلس باید از حقوق ملت دفاع کنم و مقابل تندروها بایستم، قاضی در جایگاه امام علی (ع) باید حکم اسلامی و درست صادر کند. معلم با علمش، روزنامه‌نگار با قلمش و هرکسی در هر جایگاهی باید از حقوق ملت دفاع کند و اجازه ندهد هر گستاخ بی‌آبرویی با تندروی خودش را مسلمان جا بزند و به کیان اسلام ضربه بزند.

‌چرا با این تندروها برخورد نمی‌شود؟ چرا‌که تندروی‌های آنها در جامعه به حساب نظام نوشته می‌شود.

به مرور به پرونده تندروها رسیدگی و با همه آنها برخورد شدید خواهد شد. درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر هم باید با مسببان و عاملان این جنایت ‌به‌طور جدی و قاطع با اشد مجازات برخورد شود و نتیجه هم رسانه‌ای شود تا مردم در جران امر قرار بگیرند. پیگیر این موضوع هستیم و نتیجه را به مردم گزارش خواهیم داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها