|

خزاعی: وظیفه کشف استعدادهای بدون سرمایه را تداوم خواهیم داد

مراسم اعطای گواهینامه فیلم‌سازان مورد تأیید شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

خزاعی: وظیفه کشف استعدادهای بدون سرمایه را تداوم خواهیم داد

مراسم اعطای گواهینامه فیلم‌سازان مورد تأیید شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و بعد از پخش کلیپی درباره دستاوردهای سینمای ایران، سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با بیان اینکه این یک جمع افتخاربرانگیز برای ما در بنیاد سینمایی فارابی است، گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهای ما در بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌ها و شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها بود. زمانی که سامانه آغاز به کار کرد، استقبال گسترده‌ای در ثبت‌نام صورت گرفت و اگر سامانه را نمی‌بستیم، تعداد متقاضیان شاید به بیش از ۸۰۰ نفر هم می‌رسید؛ اما اتفاق مهم فرایند تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها بود که به اذعان بسیاری از سینماگران یکی از حرفه‌ای‌ترین فرایندهای تأیید صلاحیت تا به امروز بوده است».

او ادامه داد: «روزی که آیین‌نامه شورای تأیید صلاحیت اعلام و مأموریت آن از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، برخی دغدغه داشتند که مبادا این اتفاق به فرایندی غیرحرفه‌ای در تأیید صلاحیت‌ها منجر شود؛ اما با زحماتی که در این مدت به اعضای شورا دادیم و با صبر و پیگیری‌ای که آنها در روند بررسی صلاحیت دوستان به خرج دادند، سبب اعتراف بسیاری از مدیران سینمایی و اهالی هنر هفتم به حرفه‌ای‌بودن روند انتخاب فیلم‌اولی‌ها شد».

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: «باید بگویم امروز در شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها، از همه دوستانی که در این جمع به‌عنوان کارگردانان فیلم‌اولی حضور دارند، می‌توانیم دفاع کنیم و بگوییم قطعا بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم و خروجی‌اش را در جشنواره فجر چهل‌و‌یکم هم دیدیم».

جوادی با بیان اینکه امروز با یک تغییر نسل در همه مشاغل سینمایی مواجهیم، خاطرنشان کرد: «این تغییر نسل در حوزه کارگردانی بسیار مهم است و توجه به فناوری‌های روز نیز از مسائل جدی دیگر سینماست. توجه به تنوع ژانر هم مورد تأکید است و در جلسات مصاحبه حضوری نیز تأکید داشتیم که اگر دوستان در ژانر متفاوتی حضور دارند، چه بهتر که در همان شاخه فعالیت‌شان را ادامه دهند. سوابق فیلم‌های کوتاه این جمع همگی حاکی از نوآوری در حوزه‌های ژانری نظیر ژانر کودک و نوجوان، فانتزی و... است. امیدوارم این دوستان سرمایه‌های ما در سال‌های آتی سینمای ایران باشند و همه را سیمرغ به دست روی سن اختتامیه فیلم فجر ببینیم».

تلاش کردیم که ۸۷ استعداد آینده‌ساز را به سینمای ایران معرفی کنیم

رسول صدرعاملی، نماینده کانون کارگردانان در شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها نیز در این مراسم گفت: «تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها فرایند دشواری بود که در روزهای کرونا و ناآرامی‌های اخیر انجام شد. ما اینجا تلاش کردیم تا خروجی‌ای را که امروز می‌بینیم، داشته باشیم. این اتفاق باید ۲۰ سال پیش رخ می‌داد. بهترین‌ها را جذب کردیم تا فرصت فیلم‌سازی برای‌شان فراهم کنیم و همین حالا هم که اتفاق افتاده است، جای تقدیر از فارابی و سازمان سینمایی دارد. امیدوارم این جریان ادامه‌دار باشد و همه شما بتوانید فیلم‌هایتان را بسازید».

او خطاب به فیلم‌سازان حاضر در جمع اظهار کرد: «شما دیگر فیلم‌اولی نیستید، بلکه عضو جدی سینمای ایران هستید و مطمئن هستم که خوش خواهید درخشید. هیچ‌گونه رفاقت‌بازی در کار نبود و سفارش‌ها اصلا در کار شورا تأثیری نداشت. اعضای شورا از آثار رسیده و مصاحبه‌های حضوری به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند و تلاش کردیم تا ۸۷ استعداد آینده‌ساز را به سینمای ایران معرفی کنیم».

باید حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی 

تبدیل کنیم

در ادامه این مراسم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، با ابراز خوشحالی از حضور در چنین مراسمی گفت: «از بدو ورود به سازمان سینمایی موضوع سازوکار و نحوه ورود کارگردانان جدید به سینما برای‌مان مطرح و مهم بود. در جلساتی با دکتر جوادی به فرایندی رسیدیم تا تخصصی‌تر به سینما نگاه کنیم و جریان ورود به سینما که پیش‌از‌این سال‌ها متکی بر جریان داشتن سرمایه بود و برای فیلم‌سازی نیاز چندانی به هنرمند به معنای واقعی‌بودن حس نمی‌شد، تغییر کند. شاید پیش ‌از ‌این می‌شد با پیدا‌کردن سرمایه‌ای پروانه ساخت گرفت ولی اینکه خروجی فیلم چه بود و چه تعداد فیلم‌سازان می‌توانستند در فضای سینما به فعالیت ادامه دهند، مطرح نبود؛ اما شورای تأیید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها در ماه‌های گذشته به طور شبانه‌روزی به بررسی آثار

 و تأیید صلاحیت‌ها ‌پرداخت».

او با تشکر از سیدمهدی جوادی، امیر بوالی، رسول صدرعاملی، محمدرضا عرب و مهدی آذرپندار، اعضای این شورا، بیان کرد: «زمانی می‌توان از سینمای هویت‌ساز صحبت کرد که فیلم‌سازان جوان، تازه‌کار، بدون رانت و سرمایه در هر نقطه از کشور عزیز ما بتوانند از فرصت فیلم‌سازی استفاده کنند. فیلم‌سازان مانند پزشکان در فیلم‌سازی به دوستان و هم‌نوعان خود متعهد می‌شوند».

او ادامه داد: «البته انتظار نمی‌رود سال آینده ۸۷ فیلم‌اولی داشته باشید و شرایط فیلم‌سازی شما عزیزان باید به‌مرور چه با حمایت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و سایر نهادهای دولتی و چه با حمایت بخش خصوصی که فعالیت آن در سینما حائز اهمیت است، فراهم شود. آقای صدرعاملی گفتند من از مواجهه با این تعداد فیلم‌ساز درخشان به شعف آمدم که همگی استعدادهایی جدی در سینمای ایران هستند».

محمد خزاعی همچنین با اشاره به تداوم سیاست عدالت‌محوری در سازمان سینمایی تأکید کرد: «سازمان سینمایی تلاش خواهد کرد تا عدالت را با دخیل‌کردن مردم و استعدادهای جوان و البته بانوان توانا در سینمای ملی برقرار کند و بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این راه مسئولیت بزرگی را بر عهده دارند».

او افزود: «وظیفه کشف استعدادهای بدون سرمایه و حمایت از آنان را در تمام نهادهای سینمایی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم خواهیم داد و اعتقاد داریم سینمای ایران زمانی ملی و الهام‌بخش سینمای جهان خواهد بود که بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی، حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی تبدیل کند».

رئیس سازمان سینمایی در خاتمه اظهار کرد: «به این جمع تبریک می‌گویم و خوشحالم شعار عدالت‌محوری که با سفر به استان‌های مختلف از بدو ورود در سازمان سینمایی مدنظر داشتیم، محقق شده است. در‌حالی‌که پیش ‌از ‌این کمتر شرایطی فراهم می‌شد که سینماگران حاضر در شهرستان‌ها در همان محل زندگی خود فعالیت سینمایی خود را دنبال کنند. این شرایط ادامه خواهد یافت تا جریان پوست‌اندازی سینمای ایران که شروع شده است، با احترام به پیش‌کسوتان و با پشتوانه تجارب آنها ادامه یابد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها