|

حضور وزیر خارجه ایران در نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل فرصتی برای دیدارهای دوجانبه با همتایان خارجی بود

فرصت ژنو

امیرعبداللهیان: اگر هیتلر فرزندی داشت امروز باید بیاید صدراعظم آلمان شود؟

حضور هیئت ایرانی به ریاست وزیر خارجه کشورمان در نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، هرچند با حواشی همراه بود، اما به فرصتی برای ترمیم روابط دیپلماتیک تبدیل شد و علی‌رغم تبلیغات گسترده، جریانی که برای حاشیه‌سازی در ژنو چندین هفته یا حتی ماه برنامه‌ریزی کرده و تدارک دیده بود، خود به حاشیه رفت.

فرصت ژنو

شرق: حضور هیئت ایرانی به ریاست وزیر خارجه کشورمان در نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، هرچند با حواشی همراه بود، اما به فرصتی برای ترمیم روابط دیپلماتیک تبدیل شد و علی‌رغم تبلیغات گسترده، جریانی که برای حاشیه‌سازی در ژنو چندین هفته یا حتی ماه برنامه‌ریزی کرده و تدارک دیده بود، خود به حاشیه رفت. نه از تجمع چند‌صد‌نفری خبری بود و نه کمپین ترک جلسه به موفقیت رسید. البته سخنرانی امیرعبداللهیان درباره مباحث حقوق‌بشری، درحالی‌که نماینده آمریکا سالن را ترک کرده بود، انجام شد.

امیر‌عبداللهیان در این نشست با بیان این جمله که «حقوق بشر دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرت‌های غربی تبدیل شده است»، گفت: احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد. حفاظت و ارتقای حقوق بشر دغدغه مشترک تمام ملت‌های جهان است. هیچ کشور یا گروهی نباید خود را مستحق انحصارطلبی در مالکیت یا حق صیانت از حقوق بشر بداند یا دیگر کشورها را به تسلیم در برابر تفسیرهای خودساخته از حقوق بشر مجبور کند. جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و منطقه ما مبارزه سردار سلیمانی علیه تروریسم داعش را فراموش نخواهد کرد. امیرعبداللهیان در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر همچنین گفت: تجمعات مسالمت‌آمیز در پی فوت مهسا امینی، به‌ واسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد. تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه‌های خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور پرداختند. این خشونت‌ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از‌جمله ۷۰ نیرو‌ی مجری قانون را گرفت. پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت؛ آشوبگران با سلاح‌های گرم و سرد اقدام به کشتار کردند. هیچ کشور مسئولی نمی‌تواند اجازه دهد امنیت و نظم عمومی با رفتار خشونت‌آمیز و غیرقانونی به خطر بیفتد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در سخنانی در بخش عالی‌رتبه کنفرانس سالانه خلع سلاح در ژنو تأکید کرد: ایران به‌عنوان قربانی سلاح‌های کشتار‌جمعی به همراه ملل صلح‌طلب قویا بر این باور است که تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، نابودی کامل‌ و برگشت‌ناپذیر‌ آنهاست و تا تحقق آن هدف،‌‌ کشورهای غیرهسته‌ای حق دارند در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای‌، تضمین‌های امنیتی دریافت کنند. او گفت: مسئله این است که برخی کشورهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می‌بینند. با‌این‌حال، شدت خطرات و تهدیدات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای‌ ایجاب می‌کند که خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی ان‌پی‌تی، اولویت اصلی جامعه بین‌المللی و فوری‌ترین کار پیش‌روی کنفرانس خلع سلاح باشد. او افزود: ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، یک قدم اساسی برای خلع سلاح هسته‌ای و حفظ صلح و امنیت است. ابتکار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای برای اولین بار از سوی ایران پیشنهاد شد، اما سال‌هاست رژیم صهیونیستی مانع از تحقق آن شده است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا به انباشت‌کردن انواع سلاح‌های کشتار‌جمعی ادامه می‌دهد بدون آنکه عضو هیچ سند بین‌المللی حقوقی الزام‌آور خلع سلاحی باشد و بدون اینکه مشمول هیچ سازوکار پاسخ‌گویی، راستی‌آزمایی و پادمانی باشد.

هرچند حضور و سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو خوشایند طرف آمریکایی نبود و به گزارش ایرنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با ابراز عصبانیت واشنگتن از حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، به اظهارات حقوق‌بشری او واکنش نشان داد و مدعی شد: «سابقه حقوق بشر ایران اسفناک است و به نظر ما حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر، یادآور ریاکاری ناراحت‌کننده ایران است».

دیدارهای دوجانبه با همتایان اروپایی

یکی از نکات مهم در این سفر، دیدارهای دوجانبه وزیر خارجه کشورمان بود که حتی امید برای احیای برجام را نیز با توجه به سخنانی که میان ایران و فنلاند ردوبدل شد، تقویت کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در خلال دیدارهای دوجانبه دیپلماتیک خود در ژنو، با میرزویان آرارات وزیر امور خارجه ارمنستان، دبیرکل سازمان ملل، وزیر امور خارجه فنلاند، رتنو ال پی مرسودی وزیر خارجه اندونزی، ولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مارتین گریفیتس معاون بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد، وزیر خارجه نروژ و وزیر خارجه بلژیک نشست و گفت‌وگو داشت. البته دیدار با وزیران خارجه اروپایی، به‌ویژه وزیر خارجه بلژیک، با حاشیه همراه شد؛ زیرا وزیر امور خارجه بلژیک چندی پیش در حمایت از اعتراضات ایران، مواضع تندی علیه تهران اتخاذ کرده و حتی موی خود را قیچی کرده بود و انتظار نمی‌رفت دیدار و نشستی دوجانبه میان دو کشور رخ دهد که دقیقا برعکس شد.

وزیر امور خارجه بلژیک: باید کانال گفت‌وگوها را حفظ کنیم

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای بلژیکی خود، در ارتباط با مسائل کنسولی گفت: در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ارزیابی غلط برخی طرف‌های اروپایی از اغتشاشات اخیر در ایران، تأکید کرد که روابط و مسائل دوجانبه نباید تحت تأثیر این محاسبات و ارزیابی‌های غلط قرار گیرد. حاجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، گفت نقطه‌نظر من هم هست که علی‌رغم دیدگاه‌های مختلف درباره برخی موضوعات، باید کانال گفت‌وگوها را حفظ کنیم و گفت‌وگوهای دو کشور نباید تحت تأثیر مواضع و دیدگاه‌های برخی نمایندگان مجلس قرار گیرد.

اگر هیتلر فرزندی داشت، امروز باید بیاید صدراعظم آلمان شود؟

امیرعبداللهیان در حاشیه برنامه‌های دیدار خود در واکنش به آنچه در چند ماه اخیر برای حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی ایران رخ داده است، گفت: در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و دبیرکل سازمان ملل داشتم، گفتم آیا آلمان‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت، امروز بیاید صدراعظم آلمان شود؟ این چه رفتاری است که فردی که پدر و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در ایران به قتل رسانده‌اند و میلیون‌ها و میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کرده‌اند، امروز ادعای لیدربودن برای افرادی را که به‌ دنبال تغییر وضعیت هستند، داشته باشد. این مثل این است که فرزند هیتلر امروز صدراعظم آلمان شود و فردی که در گروهک تروریستی مسئول شهادت بیش از ۱۷ هزار مرد و کودک بی‌گناه است، از سوی یک سناتور آمریکایی به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران معرفی شود. البته مردم ایران پاسخ آنها را دادند.


بیانیه مشترک جمعی از کشورها علیه ایران

جمعی از کشورهای غربی در بیانیه‌ای درباره محدودکردن کاربرد حکم اعدام در کشورها که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت شد، به مطرح‌کردن ادعاهایی علیه ایران پرداختند. جمعی از کشورهای غربی در بیانیه‌ مشترکی که در وبگاه دولت انگلیس منتشر شده است، در پنجاه‌و‌دومین نشست شورای حقوق بشر درباره «محدودکردن حکم اعدام به جدی‌ترین جرائم»، نسبت به کاربرد حکم اعدام در ایران ابراز نگرانی کردند. این کشورها در بخشی از این بیانیه گفتند: حکم اعدام نباید توسط هیچ کشوری به عنوان ابزاری برای تنبیه کسانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند باشد و نباید برای ایجاد رعب و وحشت میان مردم با هدف فرونشاندن مخالفت‌ها به کار برود. کشورهای آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، جزایر مارشال، مولداوی، موناکو، مونتنگرو، هلند، نیوزلند، مقدونیه شمالی، نروژ، پاراگوئه، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، سان‌مارینو، اسپانیا، اسلوونی، اسلواکی، سوئد، سوئیس، اوکراین، انگلیس، اروگوئه، آمریکا و اسرائیل حامیان این بیانیه بوده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها