|

توجه بین‌المللی به یک مدرسه

محمد بلوچ‌زهی درباره مدرسه سیدبار در سیستان‌و‌بلوچستان نوشته است؛ مدرسه‌ای که توانسته جزء ۱۵ ساختمان برتر جهان قرار گیرد. آذرماه امسال بود که این خبر منتشر شد که مدرسه سیدبار توانسته جزء یکی از پروژه‌های برگزیده معماری جهان قرار گیرد.

توجه بین‌المللی به یک مدرسه

محمد بلوچ‌زهی درباره مدرسه سیدبار در سیستان‌و‌بلوچستان نوشته است؛ مدرسه‌ای که توانسته جزء ۱۵ ساختمان برتر جهان قرار گیرد. آذرماه امسال بود که این خبر منتشر شد که مدرسه سیدبار توانسته جزء یکی از پروژه‌های برگزیده معماری جهان قرار گیرد. این مدرسه که به عنوان صدمین مدرسه ابتدایی پویش «ایران من» به همت خیرین و با حمایت فعالان بخش خصوصی، در روستای «سیدبار جدگال» شناخته می‌شود، یکی از مدارسی است که در استان سیستان‌و‌بلوچستان مهر‌ماه سال گذشته افتتاح شد. مدرسه «ایران من ۱۰۰» هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید با حضور افراد محلی و دانش‌آموزان روستا به بهره‌برداری رسید. پویش مدرسه‌سازی «ایران من» از سال ۱۳۹۳ با همت جمع بزرگی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی آغاز به کار کرده و ساخت صد مدرسه ابتدایی را در استان‌های کمتربرخوردار کشور در دستور کار قرار داده است. نام همه مدارسی که با حمایت این پویش ساخته می‌شوند، «ایران من» گذاشته می‌شود تا بستری برای تقویت هویت ملی و سرمایه‌گذاری روی اشتراکات فرهنگی باشد. این پروژه با رویکرد توسعه درون‌زا و با نگاه چندکاربردی به فضای کالبدی مدرسه از سال ۱۳۹۶ آغاز و بعد از مراحل پژوهشی و بررسی‌های محلی فاز اجرائی آن در روستای سیدبار جدگال از بخش پلان چابهار اجرا شد. «مدرسه ایران من ۱۰۰» با چهار کلاس درس، یک کتابخانه و کارگاه مخصوص سوزن‌دوزی طراحی و اجرا شده است. در کنار پروژه ساخت این مدرسه، طرح توانمندسازی مردم روستا از طریق ایجاد صندوق توسعه روستایی «بانوک» نیز اجرائی شده است.

بلوچ‌زهی نوشته است: «این روزها جامعه ما از هر سو با پمپاژ بی‌سابقه و بی‌امان اخبار بسیار ناراحت‌کننده و استرس‌زا مواجه است و در چنین شرایط و وضعیت بغرنجی کمتر کسی دل و دماغ خواندن خبرهای خوب را دارد و این نوع اخبار در لابه‌لای انبوه مطالب مأیوس‌کننده و سیاه گم خواهند شد و از دید پنهان. حال در همین میان یک وبگاه معتبر معماری جهان برندگان جوایز ساختمان سال خود را در ۱۵ دسته‌بندی مختلف از بین بیش از چهارهزارو 500 پروژه دریافتی اعلام کرده که در بین ۱۵ برگزیده این جایزه جهانی، پروژه مدرسه ابتدایی روستای سیدبار شهرستان چابهار اثر معمار کاربلد مهندس آرش علی‌آبادی نیز دیده می‌شود».

 این فعال فرهنگی سیستان‌و‌بلوچستان در ادامه نوشته است: «این مدرسه زیبا به همت پویش ایران من و با همکاری مؤسسه مهر گیتی به مدیریت دوست ارزشمندم سرکار خانم زهرا گیتی‌نژاد که من او را مادر فرزندان دانش‌آموز بلوچستان می‌خوانمش ساخته شده است. در شرایطی که معماری زیبا و اصیل و سنتی بلوچستان زیر آوار بی‌مهری و ناآگاهی‌ها مدفون شده و این بی‌توجهی آن را به ورطه نابودی و منسوخ‌شدن پیش برده، مهندس علی‌آبادی با بهره‌جستن از همین المان‌های اصیل معماری بومی اقدام به طراحی و احداث یک ساختمان آموزشی باشکوه در یکی از همین روستاهای بلوچستان کرده است. آنچه در پی این اقدام ابتکاری و موفقیت بین‌المللی شایسته توجه خواهد بود، امیدواری‌های به‌وجودآمده برای این‌چنین موفقیتی است که بلکه بتواند بر اهمیت همگانی معماری فراموش‌شده و اصیل بلوچستان به‌ویژه نزد بومیان بیفزاید و توجهات ملی و بین‌المللی را نیز به دنبال داشته باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها