|

برای «هفت» عذرخواهی شود

هیئت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای درباره اظهارات «خارج از عُرف» مطرح‌شده در برنامه «هفت» و همچنین اظهارات یکی از مدیران سازمان سینمایی، بیانیه‌ای را منتشر کرده و از این دو مقوله انتقاد کرده و آنها را مُخرب دانسته است.

برای «هفت» عذرخواهی شود

هیئت مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای درباره اظهارات «خارج از عُرف» مطرح‌شده در برنامه «هفت» و همچنین اظهارات یکی از مدیران سازمان سینمایی، بیانیه‌ای را منتشر کرده و از این دو مقوله انتقاد کرده و آنها را مُخرب دانسته است.

به گزارش ایسنا، در بخشی از بیانیه‌ هیئت مدیره خانه سینما که در پی اظهارات «خارج از عُرف» ابوالقاسم طالبی (در برنامه هفت پیرامون سینماگران زن) منتشر شده است، در «حمایت از خانواده سینمای ایران از صداوسیما درخواست شده است تا عذرخواهی کند». همچنین در این بیانیه آمده است: «در زمانی که بحران سینمای ایران هر روز ابعاد گسترده‌تری به‌ خود می‌گیرد، این اظهارنظرهای بی‌منطق، هیچ راه‌حلی برای عبور از بحران‌ها پیشنهاد نمی‌کند».

و در پایان خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) علاوه بر اینکه از صداوسیما خواسته است برای انتشار این برنامه از زنان سینماگر عذرخواهی کند، از سازمان سینمایی هم خواسته «به جای تهدید به راه‌حل‌های واقعی برای عبور از رکود سینمای ایران بیندیشد».

یکی از بحث‌های داغی که در چند روز گذشته در فضای مجازی و میان سینماگران واکنش‌ها را برانگیخت، اظهارنظر جنسیت‌زده و با ادبیات غیرمتعارف ابوالقاسم طالبی در تلویزیون بود که در کنار سکوت و خنده بهروز افخمی مجری برنامه سینمایی هفت، حاشیه‌هایی را درست کرد. این اتفاق با واکنش منفی برخی سینماگران به خصوص سینماگران زن و نیز منتقدان سینما و کارشناسان رسانه‌ای مواجه شد و همچنین بیانیه کانون کارگردانان خانه سینما را هم در پی داشت که در بخشی از آن نوشته شده است: «پخش سخنان مشمئزکننده احدی از شاغلین در سینمای ایران، در صداوسیمایی که قرار بود دانشگاه باشد باعث تعجب و حیرت شد و آنچه از به‌کارگیری این الفاظ توسط مهمان برنامه ناهنجارتر و نابخردانه‌تر بود سکوت همراه با خنده مجری برنامه بود. کانون کارگردانان پخش جملات سخیف و به دور از ادب و اخلاق در حق زنان و دختران شریف سینما که الهام‌بخش جهانیان بوده و هستند و خصوصا پیش‌کسوتان این عرصه را به شدت محکوم کرده و استوار در کنار آنان با هر عقیده و تفکری ایستاده است. ما بر این باوریم که چنانچه ذره‌ای اعتقاد و التزام به باورهای دینی و اخلاقی نزد مدیران و تصمیم‌گیرندگان صداوسیما باقی مانده باشد، هرچه زودتر باید بابت این توهین و هتک حرمت از بانوان سینمایی ایران به نحو شایسته و مقتضی عذرخواهی شده و به جهت جلوگیری از تکرار این‌گونه موارد که در برنامه ضد سینمایی هفت مسبوق به سابقه بوده و از زبان مهمان‌ها و گاه مجریان این برنامه درباره اهالی سینما اظهار شده و می‌شود نسبت به تعطیلی این مضحکه، تصمیم عاجل اتخاذ شود». پانته‌آ بهرام نیز در فضای مجازی با تغییر پوشش قبلی خود نسبت به این ماجرا عکس‌العمل نشان داد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد خبری از عذرخواهی نیست چراکه رئیس صداوسیما -پیمان جبلی- درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه زنده «هفت» و واکنش‌های انتقادی نسبت به آن در خانواده سینما به خبرگزاری مهر گفت: «ما در فضای غبارآلودی که در ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بودیم شاهد موضع‌گیری‌های غلطی از سمت برخی چهره‌ها و هنرمندان بودیم که تصورات و تحلیل‌ها و روایت‌های غلط آنها باعث شد اینها به عرصه‌ای وارد شوند که شاید بخش زیادی از واقعیت را نتوانستند ببینند و سخنانی بیان کردند که احساسات بخش عمده‌ای از جامعه را جریحه‌دار کرد».

رئیس صداوسیما افزود: «واکنش‌ها به این رفتارها، عکس‌العمل‌ها و کنش‌ها طبیعتا متفاوت بوده است و آنچه که توسط مهمان و کارشناس برنامه‌ها مطرح می‌شود طبیعتا موضع و نظر خودشان است». وی درباره ادبیات به‌کاررفته در این برنامه هم تصریح کرد: «آنچه که باید به آن توجه کرد این است که در فضایی که به مقدس‌ترین مقدسات ما در طول ماه‌های گذشته توهین شده و فتنه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی صورت بگیرد که البته بعضی از این نظرات با ادبیات بهتری می‌توانست بیان شود. شاید با ادبیات مناسبی بیان نشد اما واکنشی به آن رفتارها و اظهارنظرهایی است که در طول این چند ماه بیان شده بود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها