|

6 سند محرمانه دیگر در خانه رئیس‌جمهور آمریکا یافت شد

بازرسی در ولمینگتن

‌مأموران وزارت دادگستری در بازرسی دیگری از منزل جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در ایالت دلاور شش سند با مهر «طبقه‌بندی‌شده» پیدا کرده است. باب بائر، وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که بازرسی منزل جو بایدن از ساعت ۹:۴۵ صبح آغاز شد و حدود ۱۳ ساعت طول کشید

بازرسی در ولمینگتن

‌مأموران وزارت دادگستری در بازرسی دیگری از منزل جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در ایالت دلاور شش سند با مهر «طبقه‌بندی‌شده» پیدا کرده است. باب بائر، وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که بازرسی منزل جو بایدن از ساعت ۹:۴۵ صبح آغاز شد و حدود ۱۳ ساعت طول کشید. بر‌اساس گفته‌های بائر، وزارت دادگستری تمام خانه رئیس‌جمهور را بازرسی کرد و دسترسی به همه مدارک اعم از یادداشت‌های شخصی دست‌نویس، پرونده‌ها، اوراق، یادگاری‌ها و برنامه‌های کاری مربوط به سال‌های قبل نیز برای بازرسان فراهم شده بود. در این بازرسی بایدن و همسرش در خانه حضور نداشتند. بایدن روز پنجشنبه کشف اسناد محرمانه قبلی را کم‌اهمیت جلوه داده بود و در بخشی از سخنانش، جنجال‌ درباره کشف این اسناد را «گرد و خاک» خوانده و گفته بود که این مسئله «چیزی نیست». او همچنین گفته است که از علنی‌نشدن یافتن این اسناد طبقه‌بندی‌شده قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر «پشیمان نیست». برخی از این اوراق مربوط به دوران نمایندگی بایدن در مجلس سنا از 1973 تا 2009 و برخی دیگر نیز مربوط به دوران تصدی او در مقام معاونت رئیس‌جمهوری در دولت باراک اوباما از 2009 تا 2017 بوده است.

به گفته وکیل شخصی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا،‌ پس از اینکه مشخص شد در دفاتر کار قبلی بایدن اسنادی محرمانه یافت شده است، این پیشنهاد مطرح شد که دسترسی سریع به خانه او در ملک ولمینگتن نیز فراهم شود تا وزارت دادگستری آمریکا اجازه داشته باشد کل ساختمان را بازرسی کند.

بازرسی از منزل بایدن در حالی صورت گرفت که یک هفته پیش نیز شش سند طبقه‌بندی‌شده مربوط به دوران معاونت رئیس‌جمهوری بایدن در کتابخانه خانگی او یافت شد. تعدادی سند نیز در پارکینگ خانه او پیدا شد. علاوه بر این اسناد محرمانه، تقریبا سه ماه پیش نیز تعدادی سند طبقه‌بندی‌شده دیگر در دفتر سابق او در اندیشکده دانشگاه پنسیلوانیا در واشنگتن پیدا شده بود. محتویات اسناد هنوز علنی نشده و درباره محتویات اسناد یافت‌شده روز جمعه، هنوز اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی درباره محتوای اسناد پیشین گفته بودند که شامل «یادداشت‌های اطلاعاتی و مطالب توجیهی» در ارتباط با کشورهای اوکراین، ایران و بریتانیا و نیز مدارک خانوادگی و شخصی بایدن بوده است. پس از پیداشدن این اسناد، بایدن گفت که تیم او بلافاصله آنها را به آرشیو ملی و وزارت دادگستری تحویل داده است. هنوز مشخص نیست چرا بایدن این اسناد را نگه داشته است. براساس قانون اسناد ریاست‌جمهوری، سوابق کاخ سفید پس از پایان یک دولت به آرشیو ملی می‌رود و در آنجا به طور ایمن ذخیره می‌شوند.

پلیس فدرال آمریکا چند ماه پیش اقامتگاه دونالد ترامپ چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری این کشور را نیز تفتیش کرده بود. دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود حاضر نشده بود اسناد محرمانه‌ای را که در اختیار داشت، با وجود درخواست وزارت دادگستری به آرشیو ملی ایالات متحده تحویل دهد.

در‌حال‌حاضر و به دستور وزیر دادگستری ایالات متحده، یک بازرس ویژه به نام رابرت هور برای هدایت تحقیقات درباره نحوه رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی‌شده منصوب شده است. جست‌وجوی طولانی‌مدت و کشف اسناد بیشتر برای رئیس‌جمهور آمریکا به یک دردسر سیاسی تبدیل شده است؛ زیرا او در حال آماده‌شدن برای اعلام وضعیت حضورش به‌عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است. بایدن و همسرش جیل، آخر هفته را در شهر ساحلی «ریهوباث بیچ» در ایالت دلاور می‌گذرانند که در آنجا خانه دیگری دارند. به گفته نیویورک‌تایمز، وکلای او گفته‌اند که اوایل این ماه این خانه جست‌وجو شده و هیچ سندی در آن پیدا نشده است. به گزارش رویترز، این جست‌وجو نشان می‌دهد که بازرسان فدرال به‌سرعت در حال تحقیق درباره اسناد محرمانه پیداشده از خانه و دفتر سابق بایدن هستند. از زمان کشف اسناد محرمانه جو بایدن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، شکایت کرد که بازرسان وزارت دادگستری با او رفتار متفاوتی داشتند. ترامپ اوایل ماه جاری در رسانه اجتماعی خود نوشت: «اف‌بی‌آی چه زمانی قرار است به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟». بر‌اساس یک نظرسنجی جدید، نزدیک به دوسوم مردم آمریکا از بررسی کنگره درباره اسناد محرمانه مکشوفه در منزل جو بایدن و دفتر کار سابق او در مقام معاون ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند. نظرسنجی یاهونیوز- یوگاو نشان داد که ۳۹ درصد دموکرات‌ها و افراد مستقل با گرایش دموکرات مایل‌اند که برای ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ فردی دیگر نامزد دموکرات‌ها باشد. در‌حالی‌‌که ۳۸ درصد گفته‌اند بایدن را می‌خواهند. در ماه دسامبر، ۴۶ درصد دموکرات‌ها و افراد مستقل‌ با گرایش دموکرات خواهان نامزدی بایدن و ۳۷ درصد خواهان نامزدی «فردی دیگر» بودند که این نشان‌دهنده کاهش حمایت از رئیس‌جمهوری فعلی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها