|

دردسرهای پیام سال نو

وزیر دفاع آلمان در اندیشه کناره‌گیری

‌وزیر دفاع دولت ائتلافی آلمان تصمیم گرفته به زودی از سمت خود استعفا دهد. فشارها بر او برای کناره‌گیری از این سمت پس از انتشار پیام ویدئویی‌اش به مناسبت آغاز سال نوی میلادی افزایش یافت. براساس گزارش‌هایی که رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند، کریستینه لامبرشت سیاست‌مدار حزب سوسیال‌دموکرات تصمیم خود را برای کناره‌گیری گرفته است و در روزهای آینده این تصمیم را عملی خواهد کرد.

‌وزیر دفاع دولت ائتلافی آلمان تصمیم گرفته به زودی از سمت خود استعفا دهد. فشارها بر او برای کناره‌گیری از این سمت پس از انتشار پیام ویدئویی‌اش به مناسبت آغاز سال نوی میلادی افزایش یافت. براساس گزارش‌هایی که رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند، کریستینه لامبرشت سیاست‌مدار حزب سوسیال‌دموکرات تصمیم خود را برای کناره‌گیری گرفته است و در روزهای آینده این تصمیم را عملی خواهد کرد. برخی گزارش‌ها نیز می‌گویند لامبرشت پیش‌تر در‌این‌باره با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان صحبت کرده است.‌ در همین حال و هم‌زمان با بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها درخصوص استعفای وزیر دفاع آلمان از سمت خود، یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان، گزارش بیلد و زود دویچه را شایعه دانست و گفت که دراین‌باره اظهارنظر نمی‌کند. با این حال، بیلد با ارائه جزئیاتی بیشتر در این خصوص، دلیل استعفای کریستینه لامبرشت از مقام خود در وزارت دفاع آلمان را ضرورت بازسازی دوباره این وزارتخانه دانست. بر پایه این گزارش، هم‌اکنون در محافل دولتی آلمان و همچنین حزب سوسیال‌دموکرات، رایزنی درخصوص جانشین احتمالی کریستینه لامبرشت در جریان است. آن‌گونه که برخی منابع خبر داده‌اند، افا هوگل، کمیسار پارلمانی نیروهای مسلح، از حزب سوسیال‌دموکرات از شانس بالایی برای تصدی مقام وزارت دفاع آلمان برخوردار است. ‌فشارها بر کریستینه لامبرشت از زمان انتشار پیام سال نوی میلادی او افزایش یافت؛ به طوری که رسانه‌ها و اپوزیسیون دولت ائتلافی، خواستار کناره‌گیری او از این سمت شدند. در این پیام ویدئویی بحث‌برانگیز، وزیر دفاع آلمان، ایستاده در میدانی در شهر برلین در حالی که در پس‌زمینه او تصاویر آتش‌بازی دیده و صدای‌ ترقه شنیده می‌شود، درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین و جنگی که در اروپا در جریان است، صحبت می‌کند. او این جملات را گفت: «سال نو را در حالی در کنار خانواده و دوستانمان جشن می‌گیریم که می‌دانم همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند». لامبرشت همچنین افزود که جنگ جاری در اوکراین، او را شدیدا تحت تأثیر قرار داده و البته در این میان با افراد جالبی آشنا شده است. منتقدان او و دولت ائتلافی اما این پیام را «نامناسب»، «مغایر اصول» و «ناقض اعتبار ارتش» خواندند.‌ در پی بالاگرفتن انتقادها، سخنگوی وزارت دفاع آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این ویدئو تنها در صفحه شخصی وزیر دفاع منتشر شده و ازاین‌رو، یک پیام رسمی نیست. با وجود این ادامه و حتی تشدید انتقادها از لامبرشت گویای آن بوده که این موضع‌گیری، چندان منتقدان را قانع نکرد. حال، منابع معتبر در آلمان در حالی از استعفای قریب‌الوقوع وزیر دفاع این کشور خبر می‌دهند که این وزارتخانه در ماه‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی منتقدان، ناتوانی در تأمین تسلیحاتی و ترمیم ضعف لجستیکی و تجهیزات نظامی نامیده شده، به شدت تحت فشار قرار داشت.

با این حال، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در گفت‌و‌گویی با حمایت تمام‌قد از لامبرشت، او را به عنوان «وزیر دفاع طراز اول» معرفی کرده بود. کریستینه لامبرشت از حزب سوسیال‌دموکرات، متولد سال ۱۹۶۵ است و پیش‌تر در کابینه آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، عهده‌دار وزارت دادگستری و همچنین وزارت خانواده، زنان، جوانان و سالمندان بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها