|

نخست‌وزیر آینده نیوزیلند انتخاب شد

«هیپکینز» جانشین «آردرن»

‌اعضای حزب‌ کارگر نیوزیلند که رهبر آن، جسیندا آردرن، اخیرا به‌طور ناگهانی اعلام کرد دیگر توان ماندن در پست نخست‌وزیری را ندارد، به تنها نامزد جانشینی او یعنی کریس هیپکینز رأی دادند. هیپکینز که ۴۴ سال دارد، در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان نماینده وارد پارلمان این کشور شد و پس از شیوع ویروس کرونا نیز به‌عنوان وزیر کووید۱۹ در کابینه جسیندا آردرن فعالیت داشت.

‌اعضای حزب‌ کارگر نیوزیلند که رهبر آن، جسیندا آردرن، اخیرا به‌طور ناگهانی اعلام کرد دیگر توان ماندن در پست نخست‌وزیری را ندارد، به تنها نامزد جانشینی او یعنی کریس هیپکینز رأی دادند. هیپکینز که ۴۴ سال دارد، در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان نماینده وارد پارلمان این کشور شد و پس از شیوع ویروس کرونا نیز به‌عنوان وزیر کووید۱۹ در کابینه جسیندا آردرن فعالیت داشت. نظرسنجی‌های اخیر از کاهش محبوبیت آردرن به پایین‌ترین سطح آن در شش سال اخیر حکایت دارند و در حالی که حامیان چپ‌گرای نخست‌وزیر نیوزیلند دوره نخست‌وزیری او را مورد تمجید قرار می‌دهند، واقعیت‌ها از‌جمله آمار و ارقام نشان می‌دهد تورم این کشور در پی سیاست‌های آردرن در حال افزایش بود. منتقدان آردرن او را فردی می‌دانند که علاقه زیادی به ژست‌های فمینیستی دارد و همین امر باعث محبوبیت او میان رسانه‌ها شده است. آردرن گفته آخرین روز حضورش در رأس هیئت دولت نیوزیلند هفتم فوریه، حدود ۲۰ روز دیگر، خواهد بود.

حزب کارگر نیوزیلند که از حدود شش سال پیش جسیندا آردرن را در ۳۷‌سالگی به‌عنوان جوان‌ترین رهبر جهان بر مسند نشانده بود، پس از آنکه او در اظهاراتی ناگهانی از کناره‌گیری خود تنها چند ماه مانده به انتخابات سراسری خبر داد، ناچار شد فورا تشکیل جلسه داده و برای جانشینی او تصمیم‌گیری کند. انتخابات سراسری نیوزیلند ماه اکتبر امسال برگزار خواهد شد و هنوز کاملا معلوم نیست آیا کریس هیپکینز تا زمان انتخابات یا حتی پیش از آن ریاست دولت را در دست خواهد داشت یا قرار است او کاندیدای حزب کارگر برای انتخابات اکتبر لقب گیرد. جسیندا آردرن در سخنرانی خود خطاب به مردم کشور گفت تصمیم به کناره‌گیری را در خلال تعطیلات تابستانی امسال گرفته است: «امیدوار بودم بتوانم در خودم قدرتی پیدا کنم که این مدت زمان را هم خدمت کنم، اما نتوانستم و اگر چنین کنم در حقیقت قصور خدمت در حق نیوزیلند خواهد بود».

کریس هیپکینز بعد از فروکش‌کردن دوران پرتنش کرونا، به‌عنوان وزیر پلیس، آموزش و خدمات عمومی به کار خود در هیئت دولت آردرن ادامه داد و اکنون دست‌کم برای هفت، هشت ماه جانشین او در رأس هیئت دولت نیوزیلند خواهد شد.

قرار است تشریفات رسمی معرفی او به‌عنوان رهبر جدید حزب کارگر و نخست‌وزیر آتی امروز در جلسه‌ای رسمی در مجلس نمایندگان نیوزیلند برگزار شود. جسیندا آردرن هم قرار است روز هفتم فوریه استعفای خود را رسما تقدیم فرماندار کل نیوزیلند کند و او هم به نیابت از چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، رسما نخست‌وزیر جانشین را معرفی می‌کند.

با‌این‌حال، پیش‌بینی می‌شود اگر کریس هیپکینز بخواهد مسند نخست‌وزیری را برای حزب کارگر در انتخابات ماه اکتبر حفظ کند، مسیر بسیار دشواری در چند ماه آینده پیش‌رو خواهد داشت؛ چرا‌که تورم چشمگیر و افزایش شکاف طبقاتی در میان جامعه نیوزیلند، محبوبیت حزب حاکم را به‌شدت کاهش داده است.

انتخابات سراسری نیوزیلند قرار است ۱۴ اکتبر امسال برگزار شود. نیوزیلند هر سه سال یک بار انتخابات سراسری برگزار می‌کند. رأی‌دهندگان به دو شکل رأی می‌دهند؛ یک رأی برای حزب مورد علاقه‌شان و رأی دیگر برای نماینده پارلمان. اما بخشی از کرسی‌های پارلمان برای نماینده‌های مائوری کنار گذاشته شده‌اند. به دلیل تعدد احزاب معمولا یک حزب به تنهایی قادر به کسب ۵۰ درصد آرا نیست و به همین دلیل احزاب باید برای تشکیل دولت با یکدیگر همکاری و ائتلاف کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها