|

آینده داوطلبان در گرو بازار سؤالات

صبح روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، در‌حالی‌که تنها چهار روز به نوبت اول کنکور ۱۴۰۱ باقی مانده است، یکی از کانال‌هایی که از هفته‌های گذشته برای فروش سؤالات کنکور بازارگرمی می‌کرد، تصاویری از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی و ریاضی در کانال قرار داد و به مشتریان هم برای خرید این سؤالات ضرب‌الاجل تعیین کرد و تا ساعت یک بعدازظهر مهلت داد که این مهلت را در طول روز چندین بار تمدید کرد.

آینده داوطلبان در گرو بازار سؤالات

صبح روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، در‌حالی‌که تنها چهار روز به نوبت اول کنکور ۱۴۰۱ باقی مانده است، یکی از کانال‌هایی که از هفته‌های گذشته برای فروش سؤالات کنکور بازارگرمی می‌کرد، تصاویری از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی و ریاضی در کانال قرار داد و به مشتریان هم برای خرید این سؤالات ضرب‌الاجل تعیین کرد و تا ساعت یک بعدازظهر مهلت داد که این مهلت را در طول روز چندین بار تمدید کرد. چند ساعت بعد هم خبر از رسیدن سؤالات کنکور هنر و زبان داد.  ادمین یکی از این کانال‌ها در فایل صوتی که منتشر کرده، گفته است که این سؤالات از طریق برخی افرادی که در قالب مراقب سر جلسه حاضر هستند، به دست‌شان می‌رسد. با‌این‌حال تا‌به‌حال بین هشدارهایی که هر ساعت به متخلفان کنکور داده می‌شود، نه‌تنها خبری از برخورد قاطع یا حتی سخت‌گیری بیشتر برای ورود به حوزه‌های برگزاری کنکور شنیده نشده‌ بلکه تنها راهکاری که تا‌به‌حال از سوی مسئولان برای مقابله با تقلب بیشتر به گوش رسیده، یک چیز است: قطع اینترنت.

امتحان نهایی فقط و فقط ۲۰۰ هزار تومان

از ۲۰ میلیون تا ۵۵۰ میلیون، قیمت اعلامی کانال‌هایی است که ادعای می‌کنند سؤالات کنکور را در دست دارند. چندین و چند کانال‌ مختلف وجود دارد که ادعا می‌کنند سؤالات امتحان نهایی یا کنکور را در دست دارند و برای جلب اعتماد مشتریان، صبح‌های جمعه سؤالات و پاسخ‌هایی را به‌صورت رایگان منتشر می‌کنند که به گفته خودشان سؤالات آزمون‌های هفتگی قلمچی و گزینه دو و سایر مؤسسات است.  چندین و چند کانال مختلف با عناوین متفاوت در تلگرام هستند که مدعی هستند سؤالات کنکور را در دست دارند‌ اما برای خرید سؤالات مشتری را راهی لینک‌هایی می‌کنند که در کانال قرار می‌دهند و در‌نهایت همه این کانال‌ها و سرشاخه‌ها به چند کانال محدود می‌رسد.  بعضی از این کانال‌ها سؤالاتی را که به گفته خودشان متعلق به امتحان نهایی است، در ساعاتی که امتحان برگزار می‌شود در کانال منتشر می‌کنند؛ اما بعضی از کانال‌ها لینک آیدی را منتشر کرده‌اند که متعلق به فردی است که می‌توان از او سؤالات امتحان نهایی را شب قبل از امتحان خرید.  مثلا یکی از کانال‌های پخش سؤالات امتحان نهایی سؤالات درس هویت و جامعه امتحان نهایی دی‌ماه رشته‌های ریاضی و انسانی، برای هر دو رشته با هم را شب قبل امتحان، به قیمت ۲۰۹ هزار تومان می‌فروشد. قیمت سؤالات امتحان فلسفه و هندسه نیز در این کانال با همین شرایط ۱۸۹ هزار تومان اعلام شده.  پیام‌های این کانال نشان می‌دهد با استادانی ارتباط دارد که احتمالا از سبک سؤالات امتحان نهایی و اینکه از کدام قسمت‌ها سؤال می‌آید، مطلع هستند. مثلا پیام زیر، یکی از پیام‌هایی که در این کانال منتشر شده:  «دوستانی هم که نمی‌تونن سر جلسه تقلب کنن ما جزوه و نمونه سؤال طراحی‌شده با استادین برتر می‌دیم بهشون که با مطالعه اون حتما بالای ۱۸ می‌شید».

اختلاف بین کانال‌های پخش سؤالات

در‌حالی‌که خیلی از کانال‌ها از چند هفته پیش به مشتریان خود وعده سؤالات کنکور را می‌دادند و حتی یکی از کانال‌ها چهار روز مانده به کنکور، تصویری از دفترچه اختصاصی ریاضی و انسانی منتشر کرد، یکی دیگر از این کانال‌ها، بقیه را کلاهبردار خواند و چنین پیامی را منتشر کرد:  «دوستان ببینید سؤالات کنکور به‌هیچ‌عنوان قبل جلسه لو نمی‌ره، تأکید می‌کنم سؤالات کنکور قبل جلسه اصلا لو نمی‌ره؛ یعنی امکان نداره هر کسی هم که ادعا کنه سؤالات کنکور قبل جلسه لو میره و من سؤالات رو بهتون می‌دم قبل جلسه بدون‌شک کلاهبردار ه و فقط جیبتون رو خالی می‌کنن و آینده‌تون رو هم خراب می‌کنن» ؛ اما در همین حین کانال‌های پخش سؤالات هم لینک کانال‌هایی به نام «اثبات قبل جلسه» را دادند که در این کانال‌ها فیلم‌ها و عکس‌هایی بود که زمان آن ثابت می‌کند که این سؤالات قبل از برگزاری جلسه کنکور در کانال قرار گرفته‌اند. البته مسئله مهم‌تر امکان تغییر‌دادن محتوا پس از ارسال است.

یک دانش‌آموز:  سؤالات رایگان کانال‌های تقلب واقعی نیست

اگر هنوز با خرید سؤالات کنکور آینده‌‌‌تو تضمین نکردی، همین الان اقدام کن؛ تنها راه رسیدن به رؤیاهات فقط و فقط تقلبه؛ اینها قسمتی از تبلیغات کانال‌های پخش سؤالات و تقلب کنکور برای ترغیب دانش‌آموزان به خرید سؤالات است.  البته هر روز ساعت ۱۰:30 صبح، تقریبا نیم ساعت بعد از شروع امتحان نهایی، جواب سؤالات به صورت دست‌نویس و البته رایگان در بعضی کانال‌های تقلب قرار می‌گیرد؛ اما اگر کسی سؤالات را شب قبل بخواهد، باید تقریبا چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان هزینه کند. یکی از دانش‌آموزانی که دو سال پیش برای امتحانات نهایی در این کانال‌های تقلب عضو بوده، می‌گوید خیلی از سؤالاتی که به اسم سؤالات نهایی در کانال‌های تقلب قرار می‌گیرد، اصلا با سؤالات سر جلسه فرق دارد. او می‌گوید: «خیلی از این کانال‌ها برای جذب ممبر شب قبل از امتحان بدون اینکه پولی بگیرند، یک‌سری سؤالات را روی کانال می‌گذارند. بعضی از بچه‌ها هم باور می‌کنند که اینها سؤالات نهایی است و فقط همان سؤالات را می‌خوانند؛ اما وقتی سر جلسه می‌روند، می‌بینند سؤالات داخل کانال با سؤالات امتحان فرق دارد».  این دانش‌آموز می‌گوید بعضی موقع‌ها پیش می‌آید عکسی روی کانال قرار می‌گیرد، بعد می‌روی سر جلسه امتحان و می‌بینی سؤالات کانال اصلا هیچ شباهتی به سؤالاتی که جلوی تو هست ندارند؛ اما وقتی از جلسه امتحان برمی‌گردی، می‌بینی عکسی که دیشب داخل کانال گذاشته شده، عوض شده و عکس سؤالات امتحان نهایی که صبح برگزار شده بود، جای آن را گرفته. من بارها چنین چیزی را دیدم؛ اما می‌دیدم که صبح روزی که عکس را جا‌به‌جا کرده بودند، گوشه عکسی که در کانال تلگرام‌شان عوض شده بود، چیزی از تغییر و ادیت‌شدن نمی‌نوشت؛ در‌صورتی‌که در تلگرام ادیت‌شدن پیام خیلی واضح گوشه پایین پیام‌ها ثبت می‌شود.

استخدام در گروه‌های تقلب

این کانال‌ها حتی بین دانش‌آموزان برای فرستادن عکس سؤالات از سر جلسه در ازای استخدام در گروه‌های تقلب و دادن سؤالات کنکور به آنها مسابقه می‌گذارند. مثلا یکی از کانال‌های پخش سؤالات امتحان نهایی چنین پیامی را منتشر کرده است:  «مسابقه می‌ذارم فردا هرکس بتونه عکس بده سر جلسه امتحان نهایی و زودتر از رابط خودمون عکس بده میارم تو تیم خودمون + کنکور هم بهش میدم+ درصدی هم بهش حقوق میدم و کسی می‌تونه فردا عکس بده اعلام کنه».  ادمین این کانال در جواب این سؤال که بابت فرستادن عکس برای هر امتحان نهایی چقدر حقوق می‌دهند؟ می‌گوید: ۱۲۰ هزار تومان بابت فرستادن عکس از سؤالات هرکدام از امتحان‌های نهایی به دانش‌آموزی که سر جلسه از سؤالات امتحان نهایی عکس می‌فرستد، می‌دهیم.

اسکرین و فوروارد ممنوع

یکی از کانال‌های فروش سؤالات کنکور سؤالاتی را که به گفته خودش متعلق به کنکور دی‌ماه است، در ازای ۵۵۰ میلیون تومان می‌فروشد. البته تفاوت عجیب این کانال با بقیه کانال‌ها این است که در این کانال نمی‌توانید پیام‌ها را به شخص دیگری بفرستید یا از آن اسکرین بگیرید و برای مثال اگر از صفحه گوشی از عکس سؤالات فلسفه و منطق، اقتصاد، روان‌شناسی و... کنکور انسانی ۱۴۰۱ ( کنکور قبلی) که در تاریخ ۲۰ ژوئن (۳۰ اردیبهشت‌ماه)، یعنی حدود یک‌ماه‌و نیم قبل از کنکور سراسری روی کانال قرار داده شده، اسکرین بگیرید، صفحه سیاه رنگی تحویل می‌گیرید که البته می‌توان با یک گوشی موبایل دیگر از روی صفحه نمایش عکس گرفت. یکی از کانال‌های تقلب هم که قیمت سؤالات کنکور تجربی، ریاضی و انسانی را ارزان‌تر از بقیه و به ترتیب ۵۰، ۴۶، ۴۶ میلیون می‌فروشد، می‌گوید که فقط با ارز دیجیتال کار می‌کنیم؛ چون سازمان سنجش تراکنش‌های دو ماه قبل دانش‌‌آموزان را چک می‌کند. او در جواب اینکه چرا قیمت سؤالات را تقریبا یک‌دهم کانال‌های دیگر که سؤالات کنکور را ۵۵۰ میلیون می‌فروشند، حساب می‌کند، خود را نگران حال دانش‌آموزان جلوه می‌دهد و می‌گوید: چون ما حال اقتصاد کشور و دانش‌آموزان را درک می‌کنیم!

هشدار رئیس سازمان سنجش به متخلفان در کنکور سراسری

رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگوی تلویزیونی به متخلفان جلسه کنکور هشدار داد و گفت که سال گذشته سیستم آشکارساز (سیگنال‌یاب) را در آزمون سراسری طراحی کردیم. این دستگاه همه سیگنال‌هایی را که به داوطلب می‌رسد یا خارج می‌شود، شناسایی می‌کند.  پیش‌از‌این صحبت‌هایی از قطع اینترنت می‌شد که وزیر ارتباطات این موضوع را تکذیب کرد و گفت که این موضوع هنوز بررسی نشده است؛ اما حتی اگر اینترنت در روزهای برگزاری کنکور در حوزه‌ها یا حتی کل کشور قطع شود، باز‌هم می‌توان جلوی پخش‌شدن سؤالات کنکور چهار روز قبل از کنکور را گرفت؟ آیا می‌توان برای کنکوری که دو روز برگزار‌ می‌شود، تمام فعالیت‌های حیاتی کشور را مانند فعالیت‌های بانکی، نسخه‌های الکترونیکی داروخانه‌ها و... که به اینترنت نیاز دارد، تعطیل کرد؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها