|

اینترنت را بکشید

این روزها هیچ اظهارنظر و ادعایی در صداوسیما کسی را شگفت‌زده نمی‌کند همین‌طور هیچ خبری. اینکه سؤالات کنکور سراسری انسانی و ریاضی د‌رحال‌حاضر در کانال‌های مختلف با قیمت‌های بین 30 تا 50 میلیون در حال مبادله است، آن‌هم در‌حالی‌که قرار است در جلسات کنکور دستگاه‌های سیگنال‌یاب وصل شود و البته اینترنت نیز قطع خواهد شد.

این روزها هیچ اظهارنظر و ادعایی در صداوسیما کسی را شگفت‌زده نمی‌کند همین‌طور هیچ خبری. اینکه سؤالات کنکور سراسری انسانی و ریاضی د‌رحال‌حاضر در کانال‌های مختلف با قیمت‌های بین 30 تا 50 میلیون در حال مبادله است، آن‌هم در‌حالی‌که قرار است در جلسات کنکور دستگاه‌های سیگنال‌یاب وصل شود و البته اینترنت نیز قطع خواهد شد. این راه‌حل‌ها همان‌قدر عجیب است که تحلیل یک کارشناس که باور دارد رئیس‌جمهور آمریکا هر‌لحظه که احساس کند اینترنت علیه اوست، می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند.

کلید دست آمریکاست!

کارشناس میهمان برنامه فرامتن از شبکه افق در بخشی از گفت‌وگوی خبری در این برنامه اعلام کرد رفع تحریم‌های اینترنتی علیه ایران از سوی آمریکا یک بازی سیاسی است و ایران به یک اینترنت ملی نیاز دارد. این کارشناس همچنین اعلام کرد آمریکا هر‌لحظه که بخواهد می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؛ چراکه یک کیف در اختیار رئیس‌جمهور آمریکاست که با آن می‌توان با یک حرکت، اینترنت جهانی را قطع کرد.

او دراین‌باره گفت: «همواره دو کیف همراه رئیس‌جمهور آمریکاست که یکی کیف دستور حمله نظامی است و دیگری کیفی است که در آن دستور به قطع اینترنت جهانی صادر می‌شود». او تأکید کرد رئیس‌جمهور آمریکا در هر لحظه که احساس کند اینترنت علیه اوست، این شبکه جهانی را در لحظه قطع می‌کند.

کلید دست آمریکا نیست!

به گزارش دیجیاتو تا چند سال پیش کلید اینترنت در دست نهادی به اسم آیکان بود که با آمریکا قرارداد داشت، اما چند سالی می‌شود که دولت آمریکا دیگر دخالتی در این سازمان ندارد و تحت نظر سازمان ملل فعالیت دارد. هرچند سخنگوی آیکان نیز پیش‌تر تأکید کرده است که این سازمان به‌طور‌کلی قادر به دخالت یا تعدیل محتوای اینترنت نبوده و نیست. در بدترین سناریوی ممکن، دولت آمریکا با افزایش بسیار شدید تحریم‌ها شاید بتواند خرید اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت را مشکل‌تر کند‌ اما امکان قطع اینترنت یک کشور دیگر را ندارد. درواقع باید گفت اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی از کشورهای جهان را از آن بیرون کند.

شاه‌کلید اینترنت دست چه کسانی است؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید همه آدرس‌های آی‌پی در دنیا مدیریت می‌شوند و بی‌حساب‌و‌کتاب به هیچ کشور یا ارگانی آدرس داده نمی‌شود، حتی اسامی دامنه‌های اینترنتی نیز به همین روش است یعنی اینکه همین‌جوری و محض رضای خدا دامنه‌های با پسوند ir به ایران اختصاص نیافته است. ICANN مخفف کلمه‌های Internet Corporation for Assigned Names and Numbers همان‌طور‌که از نامش پیداست یک سازمان مدیریت‌کننده اعداد و نام‌ها در اینترنت است که کاملا خصوصی و غیردولتی است و تقریبا می‌توانیم بگوییم که هیچ سودی درخصوص انجام کارهایش نیز دریافت نمی‌کند. وظیفه مدیریت گسترش و رشد اینترنت و پژوهش‌های مربوط به آن را بر عهده گرفت و امروزه اگر هر کشور، هر شرکت و هر سازمانی قصد توسعه شبکه اینترنت یا اضافه‌شدن به این مجموعه جهانی را داشته باشد، بایستی در آیکان شناخته شده باشد. با این تفاسیر اصلا تصور نکنید که ایالات متحده می‌تواند تصمیمات عجیب‌و‌غریبی درخصوص مالکیت‌های اینترنتی اتخاذ کند. تمامی دامنه‌های برتر جدیدی که مشاهده می‌کنید یا حتی تحقیق و پژوهش روی آدرس‌های آی‌پی و نسخه‌های مختلف آن امروزه در آیکان انجام می‌شود.

به همین دلیل مؤسسه ایکان، برنامه‌ای برای معرفی افرادی به عنوان مسئولین حفظ امنیت اینترنت تدارک دید. در این مراسم که به نام «مراسم کلید» موسوم شده است، مدیران فنی و سوپروایزرهای امنیتی آیکان شرکت می‌کنند. این مراسم بسیار عجیب و با مراحل امنیتی بالا و در فواصل زمانی معین تنها در یک اتاق محفوظ و بسته برگزار می‌شود و در آن افراد برگزیده کلیدهای خود را تحویل می‌گیرند، شاه‌کلیدهایی که می‌توانند با آن اینترنت دنیا را کنترل کنند. «پل کین» از انگلستان رهبر گروه کلیدداران است. او مدیرعامل شرکت انگلیسی «کامیونیتی دی‌ان‌اس» است که در زمینه ایجاد دامنه‌های اینترنتی و حفظ امنیت آنها فعالیت می‌کند. او همچنین مدیر یک مرکز تحقیقات امینت شبکه در انگلستان هم هست.

«دن کامینسکی» از آمریکا که محقق امنیتی داده‌هاست. او سابقه کار در شرکت‌های بزرگی مانند سیسکو را هم دارد.

«جیان کانگ یاو» از چین موسی گوبر بورکینافاسو، «بویل وودینگ» ازترینیداد و توباگو و «بویل وودینگ» هم یکی از بزرگ‌ترین فعالان اتحادیه مخابرات کاراییب و مشاور امور توسعه آی‌سی‌تی جهانی است.

«اوندرج شوری» از جمهوری چک، «نورم ریچی» از کانادا دیگر کسانی هستند که کلید در اختیارشان است. این هفت نفر در‌واقع مالکان شاه‌کلیدهای اینترنت هستند که با استفاده از آنها می‌توانند تمام اینترنت و وب جهانی را در یک لحظه خاموش کرده، روشن کرده، از کار انداخته‌ یا آن را به کار اندازند.

تعجب نکنید؛ این عین واقعیت است! البته به گفته آیکان این دستور‌العمل یعنی خاموش‌کردن یا ازکارانداختن اینترنت تنها در شرایط خاص و بحرانی که می‌تواند از یک فاجعه جهانی جلوگیری کند، انجام می‌پذیرد.

با خاموش‌کردن اینترنت درواقع کره زمین دچار اختلالات بزرگی می‌شود با این تفاسیر آیا به نظر شما این افراد پرقدرت‌ترین افراد روی زمین هستند؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها