|

تأمین منافع با تخریب روابط

تخریب روابط و مناسبات سیاسی و دیپلماتیک ایران و کشورهای مهم اروپایی تأمین‌کننده منافع بازیگران زیادی بوده و خواهد بود. اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، روسیه و سایر رقیبان چه فرصت‌هایی را از شکاف میان ایران و غرب صید خواهند کرد، موضوع این مختصر نیست؛ اما بدون ‌تردید مهم‌ترین حامیان سیاست «ایران‌هراسی» و بازیگران تنش‌آفرین در روابط ایران و اروپا، گروهک منافقین و رژیم صهیونیستی هستند.

علیرضا هدایت‌پور*

تخریب روابط و مناسبات سیاسی و دیپلماتیک ایران و کشورهای مهم اروپایی تأمین‌کننده منافع بازیگران زیادی بوده و خواهد بود. اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، روسیه و سایر رقیبان چه فرصت‌هایی را از شکاف میان ایران و غرب صید خواهند کرد، موضوع این مختصر نیست؛ اما بدون ‌تردید مهم‌ترین حامیان سیاست «ایران‌هراسی» و بازیگران تنش‌آفرین در روابط ایران و اروپا، گروهک منافقین و رژیم صهیونیستی هستند. در چنین موقعیتی هرگونه اظهارنظر و تصمیم‌گیری نیازمند «بررسی راهبردی» و «رویکردی چندوجهی» ‌است؛ از‌همین‌رو اهمیت دارد تا با پرهیز از رفتارهای شتاب‌زده و احساسی و با نگاهی بلندمدت، منافع‌محور و امنیت‌آفرین در جهت خلاف اهداف و مسیر دشمنان این ملک و ملت گام برداریم. تعطیلی مرکز ایران‌شناسی فرانسه، زمزمه قطع روابط دیپلماتیک با پاریس، توصیه به بستن تنگه هرمز و... بیش از اینکه در جهت منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی باشد، به نظر می‌رسد تأمین‌کننده خواست دشمنان قسم‌خورده کشورمان است.

به باور برخی تحلیلگران می‌توان و باید با به رسمیت شناختن اعتراضات عمومی در قبال مطلب اهانت‌آمیز نشریه فرانسوی و اعتراض به سایر رفتارهای مداخله‌گرانه دول اروپایی و حمایت‌شان از جریانات برانداز و تروریستی، با استفاده حداکثری از تجربه و ظرفیت‌های علمی و عقلانیت موجود در کشور از مسیر‌ها، روش‌ها و مجاری رسمی، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مسیر دوم (Track Two) و... در راستای ترمیم شکاف ایجاد‌شده و ناکام‌گذاشتن دشمنان کشور عزیزمان و تأمین منافع و امنیت ملی ایران گام برداشت.

* پژوهشگر روابط و امنیت بین‌الملل

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها