|

جوابیه سازمان سنجش برای گزارشی با تیتر «تقلب نابغه‌ها یا کسب‌وکارهای کنکوری»

سازمان سنجش در جوابیه گزارشی در روزنامه «شرق» با تیتر «تقلب نابغه‌ها یا کسب‌وکارهای کنکوری» مواردی را اعلام کرده که به طور کامل منتشر خواهد شد. این گزارش به ماجرای محرومیت تحصیل دانشگاهی تعدادی از داوطلبان کنکور پرداخته بود که متهم به تقلب شده بودند.

سازمان سنجش در جوابیه گزارشی در روزنامه «شرق» با تیتر «تقلب نابغه‌ها یا کسب‌وکارهای کنکوری» مواردی را اعلام کرده که به طور کامل منتشر خواهد شد. این گزارش به ماجرای محرومیت تحصیل دانشگاهی تعدادی از داوطلبان کنکور پرداخته بود که متهم به تقلب شده بودند. 

متن کامل به این شرح است:

احتراما با توجه به درج مطلبی در صفحات 6 و 7 شماره 4459 مورخ 10/10/1401 آن روزنامه با عنوان «تقلب نابغه‌ها یا کسب‌وکارهای کنکوری»، مقتضی است توضیحات زیر بر اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن‌شدن اذهان عمومی در همان صفحات منتشر گردد.

یکی از وظایف و مأموریت‌های اصلی سازمان سنجش آموزش کشور صیانت و حفاظت از حقوق داوطلبان آزمون سراسری و رعایت عدالت آموزشی است که در این راستا وفق قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری مصوب 6/7/1384 مجلس شورای اسلامی، تخلفات داوطلبان آزمون سراسری سال 1401 مورد اشاره در گزارش آن رسانه در دو گروه قابل تفکیک هستند.

گروه اول شامل آن دسته از داوطلبانی است که وفق بند الف ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون سراسری در حین برگزاری آزمون سراسری ابزار تقلب از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار از آنان کشف و از سوی عوامل اجرائی آزمون حوزه مربوطه صورت‌جلسه تنظیم شده است. پرونده این دسته از داوطلبان در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مطرح شده و برای این دسته از داوطلبان تصمیم قانونی اتخاذ شده است.

گروه دوم شامل آن دسته از داوطلبانی است که با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه و سوابق تحصیلی آنان مغایرت‌های اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با نمره و رتبه اکتسابی در آزمون و نیز مشابهت غیرمتعارف با پاسخنامه سایر داوطلبان با توجه به کلیدهای تقلب وجود دارد. حسب تکلیف قانونی سازمان سنجش آموزش کشور و مستند به ماده ۱۱ قانون مذکور در نتیجه آزمون این دسته از داوطلبان شبهه ایجاد شده و طبق تصمیم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مقرر شد به منظور اطمینان از صلاحیت‌های علمی آنان در تعدادی از دروس عمومی و یا اختصاصی (حداکثر سه درس) آزمون مجدد (رفع شبهه) اخذ شود که با توجه به هماهنگی‌ها و اقدامات انجام‌شده آزمون مجدد اول در روز پنجشنبه مورخ 21/7/1401 برگزار شد که در این آزمون از ۱۰۵۶ نفر مجموعا ۷۷۰ نفر شرکت و تعداد ۵۰ نفر صلاحیت علمی آنان احراز و با توجه به رتبه آزمون سراسری پذیرفته شدند. همچنین بر اساس تصمیم هیئت تجدیدنظر و به منظور مساعدت به داوطلبان مقرر شده بود از کلیه داوطلبانی که در جلسه آزمون مجدد فوق غایب بوده و یا موفق به کسب حدنصاب نمره علمی لازم نشده بودند در روز جمعه مورخ 4/9/1401 آزمون مجدد دیگری اخذ گردد که این آزمون در موعد مقرر برگزار و نتایج آزمون پس از بررسی و اتخاذ تصمیم هیئت اعلام شد که تنها 18 نفر توانستند حد‌ نصاب لازم در چند درس امتحانی را کسب نمایند. مع‌الاسف در همین آزمون‌های مجدد نیز از تعدادی از شرکت‌کنندگان ابزار تقلب کشف شد که نشان می‌دهد برای حفظ سلامت آزمون باید همه تمهیدات حفاظتی از‌جمله بازرسی بدنی صورت پذیرد. از سوی دیگر بر اساس تصمیم هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری مقرر شد برای آخرین بار آزمون مجدد در 16 دی ماه سال جاری برای آن دسته از داوطلبان که تقاضای تجدیدنظر خواهی و شرکت در آزمون را داشته‌اند، برگزار شود تا این داوطلبان در صورت رفع شبهه اقدام به انتخاب رشته نموده و در دانشگاه‌ها پذیرش شوند. فرایند طی‌شده در مورد این داوطلبان بر اساس نص صریح قانون و با دقت کافی صورت گرفته لذا ادعاهای طرح‌شده در گزارش روزنامه شرق صحت ندارد.

ملاک رفع شبهه در آزمون‌های مجدد برگزارشده تنها کسب حد نصاب بوده است و این نمرات هیچ تأثیری در نتایج آزمون اصلی داوطلبان نداشته است که البته نمرات تعداد زیادی از داوطلبان از حد نصاب یا حتی نصف حد نصاب هم کمتر بوده است و لذا صلاحیت علمی آنان احراز نشده بر همین اساس هیئت رسیدگی به تخلفات اتخاذ تصمیم نموده است.

2 –با توجه به قانون استفساریه اخیر مجلس شورای اسلامی، پرونده آزمون هیچ دانشجویی مورد رسیدگی مجدد قرار نمی‌گیرد و اگر شبهه‌ای وجود داشته باشد قبل از پذیرش داوطلب در دانشگاه تعیین تکلیف می‌شود. کما اینکه در آزمون سراسری سال 1401 بر اساس همین قانون عمل شده است.

3- در بخشی از گزارش ادعا شده است که آزمون‌های رفع شبهه صوری بوده است و در بخشی دیگر از گزارش از سخت‌گیری در فرایند برگزاری این آزمون‌ها گلایه شده است که درج این ادعاهای متناقض و بدون سند باعث تأسف و تعجب است ضمن اینکه لازم است تأکید شود این آزمون‌ها با رعایت کلیه شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های برگزاری آزمون‌های سراسری و به شکل کاملا استاندارد برای حداکثر سه درس برگزار شده و به نظر می‌رسد برخی افراد با طرح برخی ادعاهای بدون سند درصدد توجیه عدم موفقیت خود هستند. در این راستا به منظور ملاحظه داوطلبان در عملکرد خود سؤالات و کلید آزمون مجدد 

28 آذرماه سال جاری در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر شده که نشان می‌دهد سؤالات آن همانند سایر آزمون‌های سراسری بوده است و طرح این ادعا که سؤالات این آزمون‌ها سخت و یا مشابه آزمون المپیاد بوده است کذب محض است.

4- در بخشی از گزارش ادعا شده است که برخی از داوطلبان خانم در حضور مراقبین مرد تفتیش شده و یا اجازه داشتن حجاب نداشته‌اند و آنها را مجبور به برداشتن مقنعه‌های خود کرده‌اند که این ادعا نیز کذب محض است و باید از مسئولان روزنامه پرسید با چه مستندی اقدام به انتشار این ادعاها علیه مسئولان برگزاری این آزمون کرده‌اند. ضمنا در برگزاری آزمون‌های مجدد به صورت مکرر مراقبان شاهد استفاده برخی از داوطلبان از وسایل الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار هوشمند و ممنوعه بوده‌اند که در این راستا مراقبت‌ها با استفاده از بانوان مراقب و با رعایت حداکثری اصول اخلاقی و شئونات اسلامی در آزمون‌ها تقویت شده است.

در پایان یادآوری می‌شود رسانه‌ها و صاحبان تریبون و جایگاه رسانه‌ای، وظیفه دارند رعایت حقوق عموم داوطلبان آزمون سراسری و همچنین توجه به صلاحیت علمی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها را نیز مدنظر قرار دهند و قبل از انتشار ادعاهای کذب نسبت به صحت‌سنجی مطالب اقدام نموده و از تشویش اذهان داوطلبان و خانواده‌های آنان خودداری نمایند.

علیرضا کریمیان،مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفتر ریاست

 روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها