|

تعویق در سودای سیمرغ

زمان زیادی تا برگزاری چهل‌ویکیمن جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است و کم و کیف چگونگی برگزاری این رویداد سینمایی هنوز مشخص نیست. روز گذشته اما دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعویق در اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد.

تعویق در سودای سیمرغ

زمان زیادی تا برگزاری چهل‌ویکیمن جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است و کم و کیف چگونگی برگزاری این رویداد سینمایی هنوز مشخص نیست. روز گذشته اما دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعویق در اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره خبر داد.

در حالی که بر اساس گاه‌شمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره، قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه اسامی فیلم‌های بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعلام شود، طبق خبر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، انتشار این اسامی به تعویق افتاده است.

دبیرخانه جشنواره چهل‌ویکم اعلام کرد با توجه به شرایط کشور در ماه‌های گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تأخیر همراه کرد، بنا بر درخواست برخی از صاحبان آثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر جهت تحویل نسخه نهایی فیلم، با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد. با پایان کار هیئت انتخاب جشنواره، اسامی اعضای این هیئت به همراه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اعلام خواهد شد.

مدتی قبل روابط‌عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد که ۷۵ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل‌ویکم ثبت کرده‌اند و تطابق آثار ثبت‌نامی با آیین‌نامه توسط دبیرخانه جشنواره آغاز شده و فیلم‌های حائز شرایط حضور پس از ارسال نسخه کامل توسط هیئت انتخاب بازبینی خواهد شد.

همچنین دبیرخانه جشنواره از متقاضی‌شدن 578 فیلم در بخش بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبر داد.

ثبت‌نام بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از ۱۵ شهریورماه آغاز شده بود و مدتی قبل به پایان رسید و در این مدت در مجموع ۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره چهل‌ویکم شامل سینمای سعادت و جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای  آسیایی‌–‌اسلامی) شدند.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، علاوه بر ایران کشورهای ایتالیا، مالزی، سنگاپور، پرتغال، روسیه، چین، قرقیزستان، آرژانتین، هند، شیلی، تاجیکستان، استونی، لتونی، هلند، ایرلند، آلمان، استرالیا، بنگلادش، کانادا، لهستان، انگلستان، ترکیه، میانمار، سوئیس، بلژیک، فرانسه، اندونزی، رومانی، اوکراین، دانمارک، لوکزامبورگ، سوئد، عراق، هنگ‌کنگ، مولداوی، ارمنستان، یونان، مغولستان، ژاپن، قزاقستان، چک، جمهوری آذربایجان، مکزیک، آمریکا، اسپانیا، بلغارستان، برزیل، بلاروس، سریلانکا، تونس، گرجستان، صربستان، دومینیکا، کره‌جنوبی، لیتوانی، مصر، سوریه، عمان، تایوان، لبنان، مراکش، فنلاند، کویت، مقدونیه، کامبوج، قطر، نروژ، اتریش، ویتنام، تایلند و ایسلند آثارشان را برای حضور در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره  ثبت کرده‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی قبل در گفت‌وگویی از برگزاری رویدادهای هنری طی ماه‌های پیش‌رو خبر داد و افزود: «جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر خیلی خوب است و هم در این سه جشنواره و هم جشنواره تجسمی وضعیت خیلی خوبی داریم».

او از حضور ۷۵ اثر در جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: «کارهای بررسی فیلم‌ها در حال انجام است. تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است».

اسماعیلی افزود: «فضای جشنواره فیلم فجر و نیز جشنواره تئاتر فجر که اکنون بیش از هزار اثر به آن رسیده، خیلی خوب است. جشنواره موسیقی هم وضعیت خوبی دارد و فکر می‌کنم هم در این سه جشنواره و هم جشنواره تجسمی وضعیت خیلی خوبی داریم و جشنواره‌های فرهنگی شعر و کتاب سال جمهوری اسلامی و جشنواره جلال نیز، هم دبیرانشان مشخص شده و هم آثارشان ارسال شده است. تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد آثار را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم».

وزیر ارشاد درباره بحث تحریم جشنواره‌های فجر از سوی برخی هنرمندان گفت: «ما همه هنرمندان عزیزمان را خانواده خود فرض می‌کنیم و از همه آنها بابت زحمات‌شان تشکر می‌کنیم. هر‌کسی که عنوان هنرمند را دارد، دلش با منافع ملی پیوند خورده و هنرمندان هیچ‌وقت به دنبال کناره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیستند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: «من با امیدواری نسبت به آینده فرهنگ و هنر این نکته را عرض می‌کنم. ان‌شاءالله همان‌طور که جشنواره‌هایی که پشت سر گذاشتیم با استقبال زاید‌الوصف جریان فرهنگی و هنری کشور همراه بود، در جشنواره‌های پیش‌روی فجر نیز همین اشتیاق را خواهیم دید».

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جشنواره‌های امسال استانی‌شدن آنهاست، گفت: «مثلا در جشنواره هنرهای تجسمی که در هفت رشته برگزار می‌شود ما  31 جشنواره استانی داریم. یعنی در همه استان‌ها این جشنواره برگزار می‌شود. در حوزه تئاتر نیز بعد از یک فترت چندین‌ساله ما جشنواره‌های منطقه‌ای در چهار منطقه خواهیم داشت و در هر منطقه چندین استان فعالیت تئاتری خود را در معرض داوری قرار داده‌اند و اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه افتاده است».

اسماعیلی همچنین به تشریح آخرین خبرها در حوزه سینما نیز پرداخت و گفت: «ان‌شاءالله به‌زودی دومین جلسه شورای عالی سینما را خواهیم داشت. ما پیگیر اجرای مصوبات جلسه اول هستیم که الحمدلله در آن توفیقات زیادی داشتیم و تحقق یک تحول جدی در ساخت برنامه‌های نمایشی به‌ویژه حوزه فیلم هستیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم و ان‌شاءالله با اعتبارات خوبی که دولت در این حوزه اختصاص داده است، شاهد یک تحول جدی در این عرصه باشیم». محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز چندی پیش در حاشیه آغاز به کار سینما «مهرشاهد» درباره وضعیت فیلم‌های متقاضی حضور در چهل‌ویکمین دوره از جشنواره فیلم فجر و احتمال قهر سینماگران با این رویداد گفت: «من چنین احساسی را در سینماگران نسبت به فجر نمی‌بینم. همه رویدادها و برنامه‌های سازمان سینمایی در سال جاری به‌صورت باشکوه برگزار خواهد شد. ما هیچ برنامه‌ای را نه محدود کرده‌ایم و نه تعطیل خواهیم کرد. جشنواره فیلم کوتاه برگزار شد و جشنواره سینماحقیقت هم برگزار می‌شود. جشنواره فجر هم در زمان مقرر برگزار خواهد شد. آنهایی که جشنواره ملی سینمای خود را دوست دارند، حتما در این رویداد حضور خواهند داشت و تا این لحظه هم شاهد استقبال خوب فیلم‌سازان از جشنواره فجر بوده‌ایم. هم‌زمان با اتمام مهلت ارسال، آمار مربوط به آثار از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها