|

صدرنشینی پرسپولیس در کویر

امیر حرفی مقابل یحیی نداشت

‌هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران عصر روز گذشته با انجام بازی تیم‌های مدعی و بالانشین گل‌گهر و پرسپولیس در سیرجان به پایان رسید تا شاگردان یحیی گل‌محمدی دوباره به صدر جدول رده‌بندی برگردند

امیر حرفی مقابل یحیی نداشت

‌هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران عصر روز گذشته با انجام بازی تیم‌های مدعی و بالانشین گل‌گهر و پرسپولیس در سیرجان به پایان رسید تا شاگردان یحیی گل‌محمدی دوباره به صدر جدول رده‌بندی برگردند. در این بازی پرسپولیس که در دو هفته گذشته فرمول برنده‌شدن را فراموش کرده بود، توانست با دو گل رقیب قدرتمندش را از پیش‌رو بردارد تا حالا با کسب 29 امتیاز از 14 بازی به‌تنهایی صدرنشین لیگ برتر ایران شود. البته این صدرنشینی تکی، بی‌ارتباط با نتایجی که سایر تیم‌های صدرنشین، خاصه استقلال، سپاهان و همین گل‌گهر گرفتند، نیست. استقلال در تهران مساوی کرد و سپاهان هم مثل گل‌گهر در بازی‌های هفته چهاردهم مغلوب شد تا همه چیز به کام پرسپولیس شود. سرخ‌پوشان تهرانی در شرایطی هشتمین برد این فصل را در کویر جشن گرفتند که در شش هفته قبل از این بازی سه پیروزی و سه تساوی در کارنامه داشتند. دو تساوی از سه تساوی آنها مربوط به شروع رقابت‌های لیگ بعد از جام جهانی بود که اوضاع را برای یحیی گل‌محمدی تا حدودی آشفته کرده بود. پرسپولیس که با خروج یورگن لوکادیا از تهران رسما بدون مهاجم توانمند شده، در بازی روز گذشته روی سورپرایزهایی که یحیی در ترکیب به وجود آورده به موفقیت رسید. گل‌زنان پرسپولیس یعنی محمد عمری و سینا اسدبیگی که هر دو از ابتدا در ترکیب قرار گرفته بودند، مهم‌ترین تغییراتی بودند که گل‌محمدی برای این بازی در نظر گرفته بود. اتفاق مهم‌تر ولی مربوط به برتری مجدد یحیی برابر امیر قلعه‌نویی است. امیر قلعه‌نویی که با کسب پنج عنوان قهرمانی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ است، به اندازه کافی تا به الان پرسپولیس را به واسطه سال‌ها فعالیت در لیگ برتر شکست داده است. در‌واقع پرسپولیس با ۹ شکست مقابل قلعه‌نویی در لیگ برتر به هیچ مربی‌ای به این اندازه نباخته است. این ماجرا ولی در تقابل یحیی و امیر رویه برعکسی دارد؛ چون حالا امیر قلعه‌نویی با قبول شش شکست از یحیی گل‌محمدی در لیگ برتر به هیچ مربی‌ای بیشتر از او نباخته است. آمار اخیر قلعه‌نویی هم با شکست دیروز مقابل پرسپولیس به اندازه کافی جنجالی شده؛ چون او حالا در هیچ‌کدام از 9 دیداری که به‌تازگی برابر پرسپولیس داشته، به برتری نرسیده است. گو اینکه شرایط هم برای گل‌گهر در تقابل‌های رودررو برابر پرسپولیس اصلا مساعد نبوده و نیست. گل‌گهر در چهار دوره حضور در لیگ برتر، هیچ بردی برابر پرسپولیس نداشته و با دریافت ۱6 گل از هیچ تیمی بیشتر از پرسپولیس گل نخورده است. به هر روی، ثبت شکست جدید در کارنامه سیرجانی‌ها، این تیم را که یکی، دو هفته قبل به رتبه دوم جدول رسیده بود، به رتبه چهارم با همان 24 امتیاز تنزل داد. البته با ذکر این نکته که تیم قلعه‌نویی در مقایسه با سایر تیم‌های بالانشین جدول، هنوز یک بازی کمتر دارد.

در سایر بازی‌های روز گذشته هم برتری پیکان مقابل سپاهان از اهمیت دوچندانی برخوردار بود. پیکانی‌ها که 

10 بازی اخیر خود در لیگ برتر را بدون برد پشت سر گذاشته بودند، دیروز در خانه به دنبال شگفتی‌سازی و عبور از سد سپاهان بودند و در نقطه مقابل، شاگردان ژوزه مورایس با انگیزه رسیدن به صدر جدول به سه امتیاز دیدار نیاز داشتند. سپاهان که با توجه به توقف استقلال و رویارویی گل‌گهر و پرسپولیس به دنبال کسب سه امتیاز بیرون از خانه بود، نهایتا بازی را با یک گل واگذار کرد تا شانس نزدیک‌شدن به پرسپولیس صدرنشین را از دست بدهد. در سوی دیگر ولی پیکان به ناکامی‌ طولانی‌مدتش پایان داد و با 16 امتیاز خودش را به رتبه یازدهم جدول رده‌بندی رساند. مس کرمان و ملوان بندر انزلی هم روز گذشته به مصاف هم رفتند که بازی بدون گل به پایان رسید. ملوانی‌ها برای پنجمین بازی متوالی شکست‌ناپذیر بودند و با تک‌امتیاز بیرون از خانه در جدول رده‌بندی با 12 امتیاز در رتبه سیزدهم باقی ماندند. مس کرمان هم با 11 امتیاز در جایگاه چهاردهم جدول موقعیتش دست‌نخورده ماند. سرانجام دیگر برد مهم روز گذشته را نساجی به نام خودش کرد تا با برتری 2 بر صفر برابر تراکتوری که سرمربی جدیدی بالای سرش می‌دید، با 20 امتیاز به رتبه پنجم جدول رده‌بندی برسد. این نتایج در شرایطی رقم خورد که یک روز قبل، استقلال در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی نتوانست از فرصت میزبانی بهره ببرد و سه امتیاز دیدار برابر مس رفسنجان را به دست بیاورد. شاگردان ریکاردو سا پینتو دوباره به یک تساوی رضایت دادند تا حالا دو امتیاز با پرسپولیس صدرنشین فاصله داشته باشند. نتیجه روز گذشته در حالی به دست آمد که استقلال یک بار دیگر نشان داد در تقابل با تیم‌های بالای جدول ضعف دارد. طبق گزارشی که فوتبال 360 نوشته، استقلال یکی از هفت تیم بالای جدول لیگ است و از بین شش تیم دیگر، فقط با تراکتور بازی نکرده است. بازی‌ای که هفته آخر نیم فصل برگزار خواهد شد. آمار استقلال مقابل دیگر بالانشین‌های لیگ می‌تواند هواداران این تیم را نگران کند. آبی‌پوشان فقط یکی از پنج تقابل مستقیم‌شان با تیم‌های بالانشین را برده‌اند؛ بازی که در دقایق پایانی و با پنالتی که امین قاسمی‌نژاد داد، موفق به شکست گل‌گهر شدند. پرسپولیس، آلومینیوم اراک و مس رفسنجان، با استقلال مساوی کردند و سپاهان در هفته اول موفق شد استقلال را شکست دهد. فولاد، یکی دیگر از تیم‌های پرستاره لیگ که فعلا از بالای جدول فاصله گرفته نیز مقابل استقلال یک امتیاز به دست آورد. استقلالی‌ها در سه بازی از پنج بازی با تیم‌های بالانشین، تیم بهتری هم از حریف‌شان نبوده‌اند. هفته اول لیگ، سپاهان با دو گل استقلال را برد و بر ‌اساس آمار متریکا، امید گل بیشتر از دو‌برابری نسبت به آبی‌پوشان داشت. بازی با پرسپولیس هم تیم یحیی گل‌محمدی، با وجود فرار از شکست در دقایق پایانی، آمار بهتری نسبت به استقلال ثبت کرد. پرسپولیسی‌ها امید گل 1.19 را در دربی داشتند و امید گل استقلال 0.72 بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها