|

دربی پاییزی بدون برنده به پایان رسید

نُت غمگین ارسلان

هفته دوازدهم رقابت‌های لیگ برتر عصر روز گذشته با انجام دربی 99 در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به پایان رسید. این بازی که حساس‌ترین تقابل نیم‌فصل لیگ برتر ایران بود، تا حدودی مخالف گمانه‌زنی‌ها از آب درآمد و در نهایت با نتیجه پرگل 2-2 به اتمام رسید. سودش را پرسپولیس برد که با 25 امتیاز صدر جدول را از گل‌گهر گرفت و استقلال را به رتبه سوم جدول رده‌بندی فرستاد.

نُت غمگین ارسلان

هفته دوازدهم رقابت‌های لیگ برتر عصر روز گذشته با انجام دربی 99 در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی به پایان رسید. این بازی که حساس‌ترین تقابل نیم‌فصل لیگ برتر ایران بود، تا حدودی مخالف گمانه‌زنی‌ها از آب درآمد و در نهایت با نتیجه پرگل 2-2 به اتمام رسید. سودش را پرسپولیس برد که با 25 امتیاز صدر جدول را از گل‌گهر گرفت و استقلال را به رتبه سوم جدول رده‌بندی فرستاد. با وجود گل‌هایی که در این دیدار زده شد، نمی‌توان از کیفیت این دیدار چندان راضی بود؛ شاید قرابت بیش از اندازه این بازی با آخرین دیدار جام جهانی یا شاید غیبت تماشاگران در دربی، باعث بی‌حس‌وحال‌شدن این بازی شده بود. به هر روی،‌ نتیجه همانی شد که بسیاری قبل از این دیدار انتظارش را می‌کشیدند؛ تساوی. در تاریخ لیگ برتر سابقه نداشته رقابتی به اندازه دو تیم استقلال و پرسپولیس با نتیجه مساوی تمام شده باشد. بازی شب گذشته، بیست‌و‌چهارمین تساوی از 99 باری بود که این دو به مصاف همدیگر رفته بودند. جالب آنکه حالا در هشت بازی آخر این دو تیم، هفت بار بازی مساوی شده و فقط بر‌خلاف تقابل‌های اخیر، خاصه در چهار بازی آخر، این دیدار پرگل از آب درآمد.

نکته‌ای که شاید نتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد، میل تقریبی سرمربیان دو تیم به برتری در این بازی بود. این مورد هم شاید برگرفته از قانون جدید لیگ برتر ایران است که می‌گوید در صورت تساوی امتیازات دو تیم در انتهای فصل، ملاک رده‌بندی، بازی رودررو است. پرسپولیس شب گذشته میل به گل‌زنی‌اش را زود به رخ کشید و توسط گولسیانی به گل رسید تا این بازیکن گرجستانی تبدیل به یکی دیگر از خارجی‌های باشگاه پرسپولیس شود که پایش در دربی به گل بازی می‌شود. بازگشت استقلال ولی به این بازی مثال‌زدنی بود و آنها بازی یک بر صفر باخته را درست تا دقایق انتهایی 2 بر یک پیش افتادند. روزبه چشمی گل مساوی را زد و ارسلان مطهری که پیش‌تر هم نشان داده بود متخصص گل‌زنی در دربی است، گل دوم را زد. ارسلان پیش از این بازی سه بار موفق شده بود در دربی دروازه پرسپولیس را باز کند و شب گذشته برای چهارمین بار به این مهم رسید تا حالا نزدیک‌ترین بازیکن به مرحوم صفر ایرانپاک باشد که با زدن هفت گل در دربی‌ها، بهترین آمار را دارد. ارسلان به دلیل اتفاق دیگری هم در این بازی مرکز توجه قرار گرفت؛ او بعد از گل‌زنی، نه‌تنها به دلیل اتفاق‌های اخیر در ایران خوشحالی نکرد، بلکه اشک هم از چشمانش جاری شد تا مورد سانسور صداوسیما هم واقع شود؛ صحنه‌ای که کارگردان تلویزیونی تلاش زیادی برای پنهان‌ماندن آن از روند دربی کرد. ارسلان که پیش‌تر با گیتارنوازی‌اش برای هواداران رقیب کری می‌خواند، شاید پس از گل‌زنی‌ نت شادی برای نواختن نداشت. با‌این‌حال، در شرایطی که استقلالی‌ها مهیا می‌شدند تا با گل ارسلان، بعد از ناکامی در کسب برد در 90 دقیقه، آن‌هم بعد از 11 دربی، جشن پیروزی بگیرند، آسمان‌خراش گرجستانی پرسپولیس بار دیگر به هوا بلند شد و کار را مساوی کرد. گولسیانی حالا بیشتر از بسیاری دیگر از هم‌تیمی‌های کنونی‌اش از‌جمله مهدی عبدی، علی نعمتی، سروش رفیعی، وحید امیری و امید عالیشاه در دربی گل‌زنی کرده است.

این موضوع ولی روی دیگری هم داشت؛ ردوبدل‌شدن این تعداد گل، آن‌هم در یک بازی، در تضاد عجیبی با کارنامه تدافعی دو تیم پیش از دربی نودونهم بود. پرسپولیس در شش هفته اخیر به چهار پیروزی، یک تساوی و یک شکست دست یافته بود و با سه پیروزی متوالی و چهار بازی بدون گل خورده پا به دربی گذاشته بود. آنها پیش از این دیدار با سه گل خورده، بهترین کارنامه را در طول 11 هفته در خط دفاعی داشتند. در سوی دیگر، استقلال هم در شش هفته گذشته به چهار پیروزی و دو تساوی رسیده و بهترین تیم لیگ در این شش هفته بود؛ به طوری که در سه بازی قبلی خود گلی نخورده بود. آنها هم کارنامه بدی در خط دفاعی نداشتند و مجموعا شش گل خورده بودند. حالا ولی کارنامه این دو تیم در خط دفاعی نیز به هم ریخته است؛ هر دو، دو بار در طول 90 دقیقه دروازه‌شان باز شد تا جدال دروازه‌بان‌های ملی‌پوش دو تیم هم برنده‌ای نداشته باشد. حاصل همان‌طور که در بالا عنوان شد، چندان برای پرسپولیسی‌ها بد از آب در‌نیامد؛ این تیم که با شوک خروج یورگن لوکادیا، بهترین گل‌زن خود، از تهران روبه‌رو شده بود، در این بازی اتفاقا آمار خوبی در گل‌زنی ثبت کرد و صدر جدول را از گل‌گهر و امیر قلعه‌نویی پس گرفت. یک روز قبل از دربی، گل‌گهر 21 امتیازی به مصاف هوادار رفت و با برتری در آن، خودش را 24 امتیازی کرد و به لطف تفاضل بهتر در مقایسه با پرسپولیس به صدر رسید. سرخ‌های تهرانی ولی با تک‌امتیازی که روز گذشته به دست آوردند، 25 امتیازی شده و صدر جدول را پس گرفتند. استقلال با 23 امتیاز، یک پله سقوط کرد و در رده سوم ایستاد. به این ترتیب، در هفته سیزدهم و در شرایطی که اختلاف امتیاز در صدر جدول بسیار اندک است، پرسپولیس در تهران به مصاف پیکان می‌رود و استقلال در دیداری خارج از خانه، در آبادان، رقیب صنعت‌ نفت خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها