|

در آرزوی مهاجرت امن

کمیساریای عالی زنان سازمان ملل در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی مهاجر منتشر کرده از حقوق زنان و دختران در حال مهاجرت برای رسیدن به زندگی و معیشت جدید حمایت کرده است‌.

در آرزوی مهاجرت امن

کمیساریای عالی زنان سازمان ملل در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی مهاجر منتشر کرده از حقوق زنان و دختران در حال مهاجرت برای رسیدن به زندگی و معیشت جدید حمایت کرده است‌. در این بیانیه آمده است: «در دستور کار 2030 سهم رو به افزایش مهاجران برای رشد فراگیر و توسعه پایدار باید به رسمیت شناخته شود. مهاجرت به‌طور بالقوه می‌تواند مزایای درخور توجهی برای زنان به همراه داشته باشد. نمایشی از عاملیت آنها و ابزاری برای توانمندسازی که مزایای آن مانند حواله، به خانواده‌های آنها می‌رسد. با‌این‌حال، بدون دسترسی به مسیرهای ایمن مهاجرت، بسیاری از زنان چاره‌ای جز روی‌آوردن به سفرهای خطرناک و حتی مرگبار ندارند. سفرهایی که می‌تواند آنها را در معرض خطرات بسیار بالاتری از خشونت، بهره‌کشی جنسی، کار اجباری و قاچاق قرار دهد.

بنابراین بسیار ضروری است که برای مقابله با خطرات مهاجرت غیرقانونی، ادای احترام، حمایت و ایفای حقوق همه زنان و دختران مهاجر، در تمام مراحل و در همه انواع مهاجرت، گام برداشته شود». در این بیانیه همچنین آمده است: «ما همه کسانی را که روی مسائل مهاجرت کار می‌کنند، تشویق می‌کنیم که با زنان و دختران مهاجری مشورت کنند تا تجربیات زندگی آنها بازگو شود و بتوان به بهترین نحو سیاست‌های مؤثر بر آنها را بیان کند تا به قوانین مهاجرت، سیاست‌ها و شیوه‌های واقعا پاسخ‌گوی جنسیتی دست یافته و اجرا شود که مهاجرت ایمن و منظم را امکان‌پذیر می‌کند. برای مثال، در نیجر، به عنوان بخشی از برنامه «ایمن‌سازی مهاجرت برای زنان»، کمیساریای زنان سازمان ملل با سازمان‌های محلی همکاری کرده است تا مجموعه‌ای از جزوات را برای زنان تهیه کند تا آنها را از حقوق خود آگاه و اطمینان حاصل کند که خطرات و واقعیت‌های ناشی از مهاجرت را درک کنند. تخمین زده می‌شود 281 میلیون مهاجر در سراسر جهان وجود داشته باشد که به دلایل مختلف مهاجرت می‌کنند؛ برخی برای فرار از فقر، بی‌کاری، بی‌ثباتی سیاسی یا خشونت، در‌حالی‌که برخی دیگر برای پیداکردن و جست‌وجوی فرصت‌ها، برای تحصیل و توسعه حرفه خود، از بودن در کنار خانواده خود صرف‌نظر می‌کنند. با‌این‌حال، همه مهاجران ممکن است کلیشه‌ها و تعصبات منفی را تجربه کنند، زنان، دختران، افراد دارای تفاوت‌های جنسیتی و ناتوانی جسمی اغلب با فشار قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز مهاجرت مواجه هستند».

در پایان این بیانیه پیشنهاد داده شده است: «بیایید تصمیم بگیریم که از حقوق همه زنان و دختران مهاجر به‌طور کامل حمایت شود و احقاق حقوق آنها ارتقا یابد و از همه کسانی که برای ارائه یک جابه‌جایی امن، انسانی و شایسته به زندگی جدید و معیشت بهتر برای مهاجران تلاش می‌کنند، حمایت کنیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها