|

وزارت نفت در پاسخ به گزارش «شرق»:

نفت ۶۰‌دلاری روسیه تأثیری بر بازار نفت ایران ندارد

وزارت نفت در پاسخ به گزارش «دلار یاغی» منتشر‌شده در تاریخ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ روزنامه «شرق» توضیحاتی ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

نفت ۶۰‌دلاری روسیه تأثیری بر بازار نفت ایران ندارد

وزارت نفت در پاسخ به گزارش «دلار یاغی» منتشر‌شده در تاریخ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ روزنامه «شرق» توضیحاتی ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

1- تعیین سقف قیمت 60 دلار برای نفت صادراتی روسیه ارتباطی با بازارهای نفت ایران نداشته و عرضه نفت ایران به مشتریان خود را دچار اختلال نمی‌کند. موضوع تخفیف یا تسهیلاتی برای جذب مشتریان در بازار رقابتی نیز امر جدیدی نیست که تأثیر معنی‌‌داری بر درآمدهای نفتی کشور بگذارد. 2- درخصوص تأثیر محدودیت گازرسانی به برخی صنایع و پتروشیمی‌ها بر بازار ارز نیز باید گفت بخش عمده‌ای از صنایع که با محدودیت گازرسانی مواجه هستند، سوخت مایع را با همان قیمت گاز دریافت می‌کنند و مشکلی از این نظر ندارند. 3- درمورد پتروشیمی‌هایی که با محدودیت (و نه قطع گاز) مواجه هستند، عمدتا مجتمع‌هایی هستند که سهم عمده در صادرات محصولات پتروشیمی ندارند، سهم عمده محصولات صادراتی ارزآور مربوط به پتروشیمی‌های خوراک مایع می‌شود که هیچ محدودیتی ندارند و فعالیت آنها مطابق برنامه ادامه دارد. 4- اگر توقف فعالیت برخی مجتمع‌های پتروشیمی در فصل سرد به دلیل انجام اورهال ناشی از محدودیت موقت گازرسانی به دلیل جهش در مصرف بخش خانگی مانند سال‌های گذشته باشد، نیز این موضوع نمی‌تواند به‌سرعت باعث بروز چالش در برنامه تزریق ارز شود؛ زیرا در سال‌های گذشته نیز همین برنامه اورهال ناشی از محدودیت گازرسانی انجام می‌شده و تأثیری بر تعهدات ارزی یا تغییر قیمت ارز نداشته است. 5- در‌حال‌حاضر براساس اعلام بانک مرکزی میزان عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از تقاضای آن است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. 6- توقف یا کاهش فعالیت برخی از مجتمع‌های پتروشیمی مانند متانول‌ساز ناشی از اشباع بازار محصول آنها و کاهش قیمت جهانی آن است؛ به طوری که ادامه تولید تا اصلاح شرایط بازار صرفه اقتصادی ندارد؛ لذا بعضی از این مجتمع‌ها به منظور مدیریت شرایط بازار اقدام به کاهش تولید نموده‌اند که این موضوع از جهت ذکرشده ارتباطی با محدودیت گازرسانی ندارد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها