|

صنوف، وضعیت روزنامه‌نگاران و هنرمندان را پیگیری می‌کنند

در قریب به 9 هفته از آغاز اعتراضات، افراد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران به دلایل مختلف دستگیر و بازداشت شده‌اند یا برایشان پرونده تشکیل شده است. در این میان، صنوف درصدد برآمدند تا وضعیت اعضای خود را به نحوی پیگیری کنند.

در قریب به 9 هفته از آغاز اعتراضات، افراد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران به دلایل مختلف دستگیر و بازداشت شده‌اند یا برایشان پرونده تشکیل شده است. در این میان، صنوف درصدد برآمدند تا وضعیت اعضای خود را به نحوی پیگیری کنند.

کمیته پیگیری روزنامه‌نگاران

روز پنجشنبه 17 آذر اعلام شد کمیته‌ پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی با حضور بدرالسادات مفیدی، کامبیز نوروزی، الیاس حضرتی و محمد مهاجری و مهدی رحمانیان تشکیل شد. در نخستین جلسه‌ کمیته‌ پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی که روز شنبه برگزار شده بود، پس از بحث و بررسی درباره وظایف، مسئولیت‌ها و نقشه راه کمیته، بدرالسادات مفیدی به‌عنوان دبیر و کامبیز نوروزی به‌عنوان سخنگوی کمیته انتخاب شدند.

این کمیته همچنین از همکاران و‌ خانواده‌هایی که علاقه‌مند به اظهار نکات یا اخبار لازم درباره خود یا عزیزانشان هستند یا آمادگی همراهی در این فرایند را دارند، خواست درخواست خود را به اکانت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ارسال کنند‌. در فراخوانی که در این راستا منتشر شده است، بار دیگر درخواست شد که برای جمع‌آوری اطلاعات و پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران در سراسر کشور ( اعم از اینکه در حال حاضر در بازداشت هستند یا با قرار وثیقه آزاد شده یا احضار شده‌اند) با کمیته «پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی» همکاری شود‌. این همکاری باعث تسریع و هدفمندتر‌شدن اقدامات لازم برای پیگیری‌های (حقوقی، مادی و معنوی) وضعیت روزنامه‌نگاران و همچنین خانواده‌های آنها خواهد شد.

در‌حال‌حاضر بیش از 70 روزنامه‌نگار در سراسر کشور بازداشت شده‌اند که حدود 38 نفر از آنها در زندان هستند و بقیه به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

منتقدان تئاتر و پیگیری وضعیت هنرمندان

انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر با اشاره به چهار هنرمند تئاتر، سهیلا گلستانی، حمید پورآذری که روز گذشته آزاد شدند و  سمیرامیس بابایی و حسین محمدی که همچنان در زندان هستند، اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر در دو ماه گذشته در هم‌گرایی با دیگر تشکل‌ها و صنوف هنری، از مسیر گفت‌وگو و تلاش‌های جمعی صنفی، پیگیر وضعیت همکاران محترم تئاتری و رسانه‌ای خود بوده و هست‌. در بخشی از بیانیه این انجمن آمده است: «مشفقانه باور داریم که صدور حکم اعدام -به هر دلیل و تحت هر عنوان- باعث تشدید چرخه خشونت در جامعه است و در این شرایط حساس، توجه به ریشه‌های وقایع و توسل به راه‌‌های تشفی‌بخش و مسالمت‌آمیز توصیه ماست». همچنین در بخشی از بیانیه خود اعلام کرده است: «به دلیل شرایط حاکم بر جامعه و عرصه فرهنگ و تا آزادی هنرمندان و روزنامه‌نگاران، فعالیت‌ها و برنامه‌های جاری در تقویم سالانه و نیز حضور خود در تمامی جشنواره‌ها و رویدادها و مجامع هنری را به حالت تعلیق در‌می‌آوریم». البته خانه تئاتر پیش‌تر کمیته‌ای برای پیگیری شرایط هنرمندان بازداشتی تشکیل داده بود، اما این انجمن در بخشی از بیانیه خود نوشته است: «این انجمن، حسب وظیفه ذاتی‌اش و در همبستگی کامل با دیگر انجمن‌ها و اصناف فرهنگ و هنر، همچنان و تا حصول نتیجه، پیگیر وظایف صنفی خود در قبال اعضای ارجمندش و دیگر همکاران گرامی تئاتری و رسانه‌ای خواهد بود».

حال مردم و سینما هر دو خوب نیست

پیش از انجمن منتقدان تئاتر، انجمن منتقدان سینمایی نیز در بیانیه‌ای درباره شرایط کشور و عدم حضورشان در جشنواره‌ها اطلاع‌رسانی کرده بود. با توجه به اینکه بیش از 40 سینماگر در بازداشت هستند و بیش از 110 سینماگر دیگر نیز دچار مشکلاتی نظیر ممنوع‌الخروجی یا مسائل دیگر شده‌اند، هیئت‌مدیره انجمن منتقدان سینمایی اعلام کرد فعلا در جشنواره‌ها حضور نخواهد داشت. بعد از بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینما، جعفر گودرزی، رئیس این انجمن، درباره تصمیم گرفته‌شده به سینما‌دیلی گفت: «شأن منتقد فیلم را قلم‌زدن در سینمایی می‌دانیم که تصویر واقعی مردم و غم و شادی‌های آنها را بی‌پرده بر پرده بیندازد و در ترسیم امید دچار تردید نباشد. منتقد کارش چراغ راه بودن و کنشگری است. کارش بهره‌گیری از عقلانیت است و فرایند تفکر را مد‌‌نظر قرار‌دادن؛ و یکی از پایه‌های عقلانیت پرسشگری و روشنگری است‌. انسان به اندازه‌ای که پرسش و نقد می‌کند، خردمند است. اگر مسائل را به چالش نکشیم و از غربال نقد نگذرانیم، مانعی می‌شود برای زندگی عاقلانه و دوراندیشانه. معتقدیم کنشگری معیار انسان‌بودن است». او در بخش دیگری از سخنانش به نحوه برگزاری جشنواره‌ها نیز اعتراض کرد و گفت: «هرگاه درباره افراد ناکارآمد در رأس جشنواره‌ها صحبت و بحث کردیم، جواب درستی نگرفتیم . اما سؤالم این است کسی که تخصص ندارد و کار و مسئولیتی را می‌پذیرد، آیا بی‌تقوا نیست؟! ما سال‌ها نوشتیم و از هر تریبونی صلاح کار گفتیم، اما ظاهرا گوش شنوایی نیست». او همچنین با اشاره به شرایط کنونی گفت‌: «‌وقتی سینماگران ما به دلیل بیان دردها و واقعیت‌ها به حاشیه رانده می‌شوند، دیگر سینما چه کارکردی خواهد داشت؟ ما به سینمایی معتقدیم که صرفا در پی سرگرمی نیست، بلکه آگاهی و روشنگری برای بهتر‌زیستن آدم‌ها را دنبال می‌کند. سینمایی که به مردم خود احترام می‌گذارد... . وقتی حال مردم و سینما هر دو خوب نیست، برگزاری هر جشن و جشنواره‌ای انکار رنج مردم و سینماست. رسالت منتقد فقط نقدنوشتن درباره فیلم‌ها نیست، نقدکردن سینما و مناسباتش هم هست. ما به‌عنوان بخشی از خانواده بزرگ سینما نمی‌توانیم به جشنواره سینمایی برویم، در‌حالی‌که سینما در سوگواره حال پریشان خود و شرایط گرفتار است...».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها