|

تناقض‌ها در کره شمالی

از تغییر نام تا گوشی هوشمند

چند روز پیش خبری درباره تغییر نام افراد در کره شمالی منتشر شد. طبق گزارش رسانه‌ها رهبر کره شمالی به والدین کره‌ای دستور داده است که از نام‌های میهن‌پرستانه مانند «بمب»، «تفنگ» و «ماهواره» برای نام‌گذاری فرزندانشان استفاده کنند.

از تغییر نام تا گوشی هوشمند

چند روز پیش خبری درباره تغییر نام افراد در کره شمالی منتشر شد. طبق گزارش رسانه‌ها رهبر کره شمالی به والدین کره‌ای دستور داده است که از نام‌های میهن‌پرستانه مانند «بمب»، «تفنگ» و «ماهواره» برای نام‌گذاری فرزندانشان استفاده کنند.

پیونگ‌یانگ استفاده از اسامی‌ای را که بیش از حد مهربانانه و ملایم هستند، ممنوع کرده است. پیش از این، دولت کمونیست کره شمالی به مردم این کشور اجازه می‌داد که از نام‌های احساسی و ملایمی مانند آی‌ ری (محبوب) و سو می‌ (بسیار زیبا) برای نام‌گذاری فرزندانشان استفاده کنند.

کره شمالی به والدین دستور داده است که اسامی میهن‌پرستانه‌ای مانند «بمب»، «تفنگ» و «ماهواره» را به فرزندان خود اختصاص دهند. این محدودیت از این روست که پیونگ‌یانگ استفاده از نام‌هایی که دولت آن را خیلی ملایم می‌داند، ممنوع کرده است.

چندماهی است که دولت دستور داده اسامی ملایم یا شاعرانه به القاب میهن‌پرستانه و ایدئولوژیک تغییر داده شوند.

کیم جونگ اون والدین را تهدید کرده است اگر از این کار پیروی نکنند جریمه می‌شوند. طبق دستورات جدید نام‌های «ضد سوسیالیستی» باید حذف شوند و برخی نام‌های مورد تأیید عبارتند از Pok Il (بمب)، Chung Sim (وفاداری) و Ui Song (ماهواره)!

یکی از ساکنان ناشناس در گفت‌وگو با آر‌اف‌آ گفت: «مردم از اینکه مقامات آنها را مجبور می‌کنند نام خود را مطابق با استانداردهای مورد نیاز دولت تغییر دهند، شکایت دارند».

از ماه گذشته، اخطاریه‌هایی به‌طور مداوم در جلسات ناظران محلات صادر می‌شده است تا همه اسامی تصحیح شود. افراد تا پایان سال فرصت دارند معانی سیاسی به نام خود اضافه کنند و معیارهای انقلابی را رعایت کنند.

یکی از ناظران محلات می‌گوید: «دستور مقام قضائی برای تغییر فوری اسامی ضد سوسیالیستی از اکتبر صادر می‌شده است».

مقامات کره شمالی می‌گویند که اسامی نباید شبیه به اسامی کره جنوبی باشد. کیم جون اون درصدد حذف نام‌هایی است که در کره جنوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحال‌حاضر تنش‌ها بین دو کشور رو به افزایش است، چراکه کره شمالی آزمایش‌های موشکی در امتداد منطقه مرزی موردمناقشه انجام داده است.

یکی از منابع به آراف‌آ گفت که آنها متحیرند که آیا دولت درباره عواقب این قانون جدید اندیشیده است؟ این قانون سبب می‌شود نام نسل جدید به عنوان افرادی از «عصر قحطی و ظلم کنونی» را منعکس کند.

همچنین منبع دیگری به این رسانه گفته که دولت کره شمالی بر این باور است که روند نام‌گذاری در کره جنوبی «نسخه‌ای از فرهنگ منحط یانکی غربی» است و می‌خواهد نام شهروندان خود را با نام‌های نظامی‌تر تغییر دهد.

یک منبع دیگر نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مقامات کره شمالی چندین نسل از خانواده‌ها را سرزنش می‌کنند، چراکه آنها به جای نام‌های رایج کره شمالی، بر فرزندانشان نام‌های چینی، ژاپنی و کره جنوبی قرار داده‌اند».

شکل‌های‌ جدید گوشی‌های هوشمند در کره شمالی به نشانه بازگشت تجارت تلقی شده است

تصاویر رسانه‌های دولتی همچنین نشان می‌دهد که کیم یو جونگ و سایر اعضای خانواده کیم از مدل‌های گوشی‌های هوشمند وارداتی استفاده می‌کنند. از طریق تجزیه و تحلیل رسانه‌های دولتی مشخص شده که سه طرح جدید گوشی هوشمند اخیرا در دستان ساکنان پیونگ‌یانگ دیده شده است که آخرین نشانه از نقض تحریم‌ها و رشد مجدد بازار فناوری داخلی این کشور با وجود محدودیت‌های تجاری مرتبط با بیماری همه‌گیری است.

هر سه مدل شبیه مدل‌هایی است که توسط تولیدکنندگان چینی مانند شیائومی و هوآوی طی چهار سال پیش ساخته شده‌اند. این گوشی‌ها با سایر گوشی‌های جدیدی که در اوایل سال جاری در کره شمالی به نمایش درآمدند، متفاوت به نظر می‌رسند، البته هیچ‌یک از طرح‌های فوق هنوز در خیابان‌های کره شمالی یا دست ساکنان این کشور دیده نشده است. به نظر می‌رسد هنوز به سختی می‌توان این گوشی‌ها را تهیه کرد یا احتمال زیاد برای مصرف‌کنندگان معمولی بسیار گران است.

این احتمال وجود دارد که این گوشی‌ها توسط شرکت‌های داخلی کره شمالی برای مصرف‌کنندگان از چین وارد شده باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها