|

‌همچنان به روسیه آنتی‌بیوتیک صادر می‌کنیم؟

چند هفته‌ای است که ایران درگیر مشکلات ناشی از کمبود دارو است و مسئولان وزارت بهداشت و کمیسیون دارو وعده‌های متعددی برای حل مشکل دارو داده‌اند اما همچنان سؤال بدون جواب ماند یا آن‌قدر تعداد جواب‌ها متعدد بود که امکان تحلیل یا فهمیدن جواب درست و علت این مسائل برای مردم و بیماران مشکل بود. سؤال اول اینکه آیا این مشکل پیش‌بینی نشده بود؟ و سؤال دوم اینکه اگر پیش‌بینی شده بود چرا برای حل آن زودتر اقدام نشده است؟

‌همچنان به روسیه آنتی‌بیوتیک  صادر می‌کنیم؟

چند هفته‌ای است که ایران درگیر مشکلات ناشی از کمبود دارو است و مسئولان وزارت بهداشت و کمیسیون دارو وعده‌های متعددی برای حل مشکل دارو داده‌اند اما همچنان سؤال بدون جواب ماند یا آن‌قدر تعداد جواب‌ها متعدد بود که امکان تحلیل یا فهمیدن جواب درست و علت این مسائل برای مردم و بیماران مشکل بود. سؤال اول اینکه آیا این مشکل پیش‌بینی نشده بود؟ و سؤال دوم اینکه اگر پیش‌بینی شده بود چرا برای حل آن زودتر اقدام نشده است؟

دستورات  متعدد

در این مدت تمام مسئولان بلندپایه کشوری نیز به این مسئله ورود کردند به طوری که به گزارش ایرنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه؛ رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسئله پیش‌آمده در حوزه دارو در کشور به مسئولان ذی‌ربط قضائی دستور داد در امر کنترل بازار از هر راهی که ممکن است به دولت کمک و مساعدت کنند و چنانچه افرادی سودجو و نفوذی در حوزه دارو وجود دارند، اقدامات مقتضی قانونی و قضائی را در قبال آنها به عمل آورند.

در این میان البته بقیه دست‌اندرکاران دارو نیز خبرهایی در حل این مسئله داده‌اند اما تا اجرائی‌شدن این وعده‌ها زمان زیادی باید منتظر ماند مثلا ایسنا خبر داده که از آذرماه ظرفیت تولید روزانه سرم در یک کارخانه به ۱۳۰ هزار واحد می‌رسد. این ظرفیت به تدریج افزایش یافته و تا تابستان سال آینده، مجموع تولید ما به شش میلیون واحد سرم در ماه خواهد رسید.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «اطمینان داریم با افزایش ظرفیت داخلی تولید آنتی‌بیوتیک و ورود محموله پشتیبان جدید، بازار این محصول حداکثر تا پایان آبان به نقطه اشباع خواهد رسید».

یا وزیر بهداشت از راه‌اندازی خطوط جدید تولید سرم و آنتی‌بیوتیک خبر داد و گفت: «با اقدامات صورت‌گرفته برای کاهش ارزش‌افزوده گمرکی مواد اولیه دارویی از ۹ به یک درصد و همچنین مصوبات جدید شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان دارو، تولید دارو و سرم افزایش می‌یابد. در کنار آن با واردات مقادیری از این اقلام ظرف یکی دو هفته آینده نیاز بازار به آنتی‌بیوتیک به طور کامل رفع می‌شود». وزیر البته وعده پایان سال را داده و گفته است: «خط جدید سرم‌سازی دارو پخش با استفاده از فناوری جدید و همچنین خطوط سرم‌سازی جدید در تبریز، اهواز و گلپایگان تا پایان سال با هدف اشباع بازار داخلی از سرم و حضور در بازارهای صادراتی راه‌اندازی می‌شود».

شاید باور نکنید اما کمبود شیشه هم به عنوان یکی از دلایل کمبود آنتی‌بیوتیک اعلام شده است. نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در رابطه با کمبودها در حوزه آنتی‌بیوتیک‌های شربتی نیز گفت: «برخی از تولیدکنندگان در تأمین شیشه این شربت‌ها دچار مشکل شده‌اند. من هنوز دلیلی برای این موضوع پیدا نکرده‌ام. برخی می‌گویند که دلیل این موضوع افزایش قیمت شیشه‌ها بوده و برخی هم گفته‌اند که دلیل کاهش تولید، قطعی برق بوده که تولید آنها پایین آمده است. با این حال به دلیل اینکه عمده داروهای مورد استفاده کودکان به صورت شربت است در بازار با کمبود مواجه شده است. اما در داروهایی که به صورت شیاف برای کودکان وجود دارد و مانند شربت نیاز به شیشه ندارند هم دچار کمبود شده‌ایم».

صادرات به روسیه؟

در خبری که ساعت 15:53 دقیقه روز 23 آبان از ورود هیئت بزرگ بازرگانی روسیه به تهران منتشر شد، آمده است: هیئت روسی علاقه‌مندی خود را به واردات مواد غذایی همچون خشکبار، خوراک ماهی و میگو، محصولات پتروشیمی مانند پلی‌استایرن، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سنگ، واردات دارو مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها و داروهای استروئیدی بانداژ، لبنیات مانند خامه یخی، واردات فرش ماشینی، واردات صنایع پلاستیکی مانند ورق فویل، نوار پلیمرهای ونیل کلریدی، پلی‌استال‌ها، رزین‌ها، رنگ‌های پلاستیکی و پایه آب، واردات تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی (های‌تک) در صورت وجود توان صادراتی ایران اعلام کرده است.

در این زمینه پنج روز پیش علی‌رضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت به دیده‌بان ایران گفته بود: «طبق آمارها واردات دارو و تجهیزات پزشکی روسیه در سال ۲۰ میلیارد دلار است. با خروج شرکت‌های غربی از این کشور به علت تحریم‌ها، بازار مناسبی پیش‌روی شرکت‌های ایرانی قرار گرفته که می‌توان از آن بهره برد. کار از چند ماه پیش آغاز شده و اکنون توافقات خوبی درخصوص صادرات داروها انجام شده است. برای رفع مشکلات حمل‌ونقل و گمرکی صادرات دارو و تجهیزات پزشکی می‌توان از ظرفیت کریدور سبز استفاده کرد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها