|

فصل بارش برف و باران با وقوع سیل در 5 استان و خسارت‌های مالی شروع شد

تکرار سیلاب‌ها در نبود هماهنگی

تکرار حوادث و خسارت‌های مکرر، تبدیل به یکی از معمولی‌ترین موضوعات در کشور شده است که هر سال در برهه‌های زمانی مشخصی تکرار می‌شوند؛ چه زلزله و حوادثی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند و چه سیل و آب‌گرفتگی و اشکالات زیرساختی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند؛

تکرار سیلاب‌ها در نبود هماهنگی

شرق: تکرار حوادث و خسارت‌های مکرر، تبدیل به یکی از معمولی‌ترین موضوعات در کشور شده است که هر سال در برهه‌های زمانی مشخصی تکرار می‌شوند؛ چه زلزله و حوادثی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند و چه سیل و آب‌گرفتگی و اشکالات زیرساختی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند؛ فرقی ندارد و در همه این موارد هر‌ساله با خسارت‌های مالی و جانی عمده‌ای مواجه هستیم. امسال هم اگرچه با پاییز خشک و کم‌بارشی روبه‌رو هستیم و در نیمه آن هنوز نگرانی از کمبود منابع آبی سدها ادامه دارد، اما هم‌زمان با بارش‌ها در چند استان، با موضوع وقوع سیل، آب‌گرفتگی و آسیب به شهروندان مواجه شده‌ایم.

حسین عرفانی، ‌قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، روز گذشته از امدادرسانی به ۱۵۶ نفر در جریان وقوع سیل و آب‌گرفتگی در پنج استان کشور خبر داد و گفت‌: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و احتمال آب‌گرفتگی و جاری‌شدن سیلاب در استان‌های ایلام، اصفهان، خوزستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و لرستان، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز امدادگران را در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآورده است. او گفته است ظرف امروز و فردا (یکشنبه) حداقل 13 منطقه در این استان‌ها با پیامدهای ناشی از سیل و آب‌گرفتگی مواجه خواهند بود.

عرفانی همچنین گزارشی از مأموریت‌های سازمان امداد و نجات در سه روز پایانی هفته گذشته در کشور را تشریح کرد و گفت:‌ در ۷۲ ساعت گذشته، در مجموع ۳۲۲ مأموریت از سوی امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر انجام شده که در جریان آن به ۴۹۲ نفر امدادرسانی شده است. قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:‌ همچنین ۲۴۴ نفر نیز نجات یافته و ۱۴۸ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. ۱۴۸ نفر نیز خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کردند.

همچنین سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با اشاره به بارش برف و باران در جاده‌های شش استان کشور به رانندگان توصیه کرد حین رانندگی در شرایط بارندگی حتما توجه بیشتری به مسیر مقابل خود داشته باشند، سرعت مطمئنه و فاصله طولی را رعایت کنند و قبل از شروع سفر از سلامت سیستم گرمایش خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها اطمینان حاصل کنند.

از آنجایی که در زمان وقوع سیل یکی از مهم‌ترین موارد ایجاد خطر قرار‌داشتن در مسیر سیلاب‌ها‌ست، مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران، برف و رگبار در برخی مناطق کشور، گفت: با توجه به این هشدار از مردم درخواست می‌کنیم از اتراق و نشستن در حاشیه رودخانه‌ها و نیز صعود به ارتفاعات پرهیز کنند. همچنین لازم است رانندگان به‌ویژه رانندگانی که قصد عبور از گردنه‌های برف‌گیر را دارند، از سفر غیرضروری در این ایام خودداری کرده و در صورت الزام سفر حتما غذا و سوخت کافی و زنجیرچرخ به همراه داشته باشند. رعایت دستورالعمل‌های ایمنی برای پیشگیری از وقوع حوادث فصل سرما نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، با توجه به موارد پیشگیری انجام‌شده در استان‌های مورد تهدید سیل، تاکنون خسارت‌های گسترده را شاهد نبوده‌ایم و مواردی از گرفتارشدن در سیل با ورود نیروهای امدادی در دو روز گذشته رسیدگی شده‌اند. از‌جمله مجید بیگلریان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام، اعلام کرده است به دنبال سیل در «بدره» چند باب منزل مسکونی و تجاری دچار آب‌گرفتگی شده، ۳۰۰ رأس دام تلف و چند دستگاه خودرو نیز دچار خسارت شدند. بیگلریان گفت: پاکسازی منازل و واحدهای تجاری با همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان دره‌شهر انجام شده و دو خانواده گرفتار‌شده در پی بارندگی و طغیان رودخانه در منطقه دربند شهرستان بدره توسط نجاتگران هلال‌احمر نجات پیدا کرده‌اند.

مقابله با خطرات منتظر اطلس خطر

پس از سیلی که ابتدای امسال در استان‌های مختلف و از‌جمله در استان تهران و برخی شهرستان‌های اطراف آن رخ داد، بسیاری از مسئولان یک بار دیگر موضوع آمادگی در مقابل سیل و بسترهای طبیعی‌ای را که در این سال‌ها رها شده‌اند و در معرض خطر هستند، مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار دادند. برای سیل امامزاده داوود و برخی روستاها در کن و فیروزکوه که خسارت جانی و مالی بسیاری را در پی داشت، یک عامل بدون تردید مطرح است و آن هم تجاوز به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و گسترش ساخت‌وساز در حریم رودخانه و رود‌دره‌هاست. پس از وقوع این حوادث، ابوطالب قزل‌سفلو، سرپرست دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی کشور، تأکید کرد که سیل امسال به دلیل ساخت‌وساز و تصرف بستر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها و بی‌توجهی به هشدارها بوده و در نتیجه آن خسارات جانی و مالی زیادی به‌ بار آمده است.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون فکری برای جلوگیری از ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها نشده است؟ گفت: هماهنگی‌ و مدیریت جامع اعمال نمی‌شود و دستگاه‌ها پراکنده کار می‌کنند.

نکته شایان توجه درباره مقابله با حوادثی همچون سیل که از قبل قابل پیش‌بینی و کنترل است، این است که در این مورد هم مسئولان و متولیان اجرائی به دنبال ایجاد و اضافه‌کردن یک ساختار به جای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و مسئول فعلی هستند. از یک سو وزیر کشور به دنبال تهیه «اطلس خطر» کشور است و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از نیاز به تأسیس وزارتخانه‌ای برای رسیدگی به حوادث و بلایا صحبت می‌کند.

مسئله درخورتوجه درباره خسارت‌های متعدد جانی و مالی وقوع سیلاب‌ها، این است که این حوادث در همان استان‌ها و نقاط پر‌حادثه هر سال تکرار می‌شوند و نه‌تنها شاهد اصلاح شرایط زیربنایی و ایجاد زیرساخت و شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و‌... نیستیم، بلکه مسئولان اجرائی به جای درس‌آموزی، اقدام به پیگیری و اقدام پس از وقوع حادثه می‌کنند و پس از رفع موقتی موضوع و خسارت‌ها، پرونده آن سیلاب تا حادثه‌ای جدید دوباره کنار گذاشته می‌شود. به عبارتی پرونده سیلاب هر سال با فصل باران بیرون می‌آید و با پایان آن دوباره کنار می‌رود؛ در‌حالی‌که کابوس وقوع سیل همچنان برای مردم و ساکنان شهرهای مختلف باقی مانده است. محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی، چندی قبل با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، دوباره این موضوع را مطرح کرد که چرا باید بارش باران که رحمت الهی است، به تهدیدی جدی برای مردم تبدیل شده و آرامش را از مردم بگیرد؟ او در تذکری شفاهی بیان کرد: بارش باران که نعمت و رحمت برای کشور است، به ترس و تهدیدی برای مردم تبدیل شده و سیل‌های مکرر و خرابی‌های ناشی از آن آرامش را از مردم گرفته است و راهکاری هم برای آن وجود ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها