|

دست بالای جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، رقابت فشرده در سنا

موجی که آرام گرفت

خبری از «موج خروشان قرمز» نبود. موجی ملایم بود که نتوانست جمهوری‌خواهان را به آنچه می‌خواستند برساند، اما نمی‌توان آنها را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شکست‌خورده دانست؛ به‌ویژه آنکه این حزب می‌تواند اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس بگیرد.

موجی که آرام گرفت

خبری از «موج خروشان قرمز» نبود. موجی ملایم بود که نتوانست جمهوری‌خواهان را به آنچه می‌خواستند برساند، اما نمی‌توان آنها را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شکست‌خورده دانست؛ به‌ویژه آنکه این حزب می‌تواند اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس بگیرد. آنچه مسلم به نظر می‌رسد، این است که ضربه مهلک جمهوری‌خواهان به حزب دموکرات که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، رخ نداده است. نکته مهم این است که دموکرات‌ها در رقابت حساس سنا در پنسیلوانیا پیروز شده‌اند. جان فترمن، مردی که همین چند ماه پیش سکته کرده بود، محمت اوز را شکست داد؛ در‌حالی‌که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌داد نامزد حزب جمهوری‌خواه پیروز این رقابت کلیدی خواهد شد. در چند هفته گذشته، این نکته به‌طور گسترده مطرح شده بود که نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی و همچنین نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد تعداد تقریبا بی‌سابقه‌ای از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند کشورشان در «مسیر اشتباه» قرار دارد، به این معناست که جمهوری‌خواهان یک پیروزی بزرگ را کسب خواهند کرد.

با‌این‌حال، به نظر می‌رسد استراتژی دموکرات‌ها -‌تمرکز بر حق سقط جنین در پی رأی دیوان عالی درباره قانون رو علیه وید و ادعای تهدید دموکراسی از سوی دونالد ترامپ‌- توانست رأی‌دهندگان جوان را تهییج و تحریک کند و آنها را به سود نامزدهای این حزب به میدان بکشاند. با‌این‌حال نمی‌توان دموکرات‌ها را هم پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره دانست. جمهوری‌خواهان در مسیر پیروزی در مجلس نمایندگان با اختلافی درخور توجه هستند و رقابت دو حزب در سنا هم بسیار نزدیک و فشرده است. شاید بتوان پیروز رأی‌گیری‌های سه‌شنبه را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، دانست که تقریبا تمام نامزدهای مورد حمایت او پیروز از میدان رقابت خارج شدند. هم‌زمان با درخشش تحسین‌برانگیز جمهوری‌خواهان در فلوریدا، تعدادی از هم‌پیمانان دونالد ترامپ در زمره برندگان اولیه رقابت‌های سه‌شنبه‌شب بودند.

روز سه‌شنبه با پیروزی آسان سناتور مارکو روبیو بر رقیبش وال دمینگز که پول خوبی هم خرج کرده بود و نیز پیروزی ران دسانتیس فرماندار فلوریدا بر چارلی کریست، فرماندار سابق ایالتی که به‌تازگی خانه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شده، این ایالت به‌طور ویژه به سنگر قدرت جمهوری‌خواهان تبدیل شد. مت گائتز نامزد انتخابات کنگره که به اتهام قاچاق جنسی یک خردسال تحت تحقیقات وزارت دادگستری قرار دارد نیز دوباره در انتخابات این ایالت رأی آورد. گائتز بارها هرگونه ارتکاب جرم را رد کرده و مجرم شناخته نشده است. در آرکانزاس نیز برای سارا هاکبی سندرز، یکی از قدیمی‌ترین متحدان ترامپ و دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید، شب خوبی رقم خورد. هاکبی سندرز که اولین بار است با پیروزی در انتخابات دفتر کارش را به چنگ آورده است، حالا فرماندار بعدی این ایالت خواهد شد و پا جای پای پدرش خواهد گذاشت. در رقابت دیگری برای فرمانداری، کرستی نوئم دوباره در انتخابات داکوتای جنوبی رأی آورد که موفقیتی قابل پیش‌بینی در یکی دیگر از سنگر‌های قرمز بود.

دیگر نامزدهای مورد حمایت ترامپ هم به پیروزی‌های اولیه مشابهی دست یافتند. تد باد در انتخابات سنای کارولینای شمالی، چری بیزلی را شکست داد و کتی بریت، نامزد انتخابات آلاباما نیز بلافاصله بعد از بسته‌شدن صندوق‌ها، به پیروزی دست یافت. در اوهایو، جی‌دی ونس، نامزد مورد حمایت ترامپ، بر تیم رایان، نماینده کنگره، پیروز شد و کرسی خالی سنا در این ایالت را به دست آورد.

در جورجیا هم که برایان کمپ در رقابت انتخاب مجدد توانست استیسی آبرامز، رقیب دموکرات خود را شکست دهد، ترامپ به‌نوعی پیروز شد. کمپ با آنکه با تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مخالفت کرده بود، از حمایت رئیس‌جمهوری سابق برخوردار شد؛ منتها در دور مقدماتی یک رقیب مورد حمایت ترامپ را شکست داده بود.

سایر جمهوری‌خواهان مورد حمایت ترامپ برای مجلس نمایندگان مثل اندرو کلاید و جیم بنکس و همچنین مارجوری تیلور گرین جنجالی و پرهیاهو نیز در مناطق به‌شدت قرمز عملکرد خوبی داشتند. اما «موج قرمز» در چند حوزه کلیدی انتخابات مجلس نمایندگان در خارج از فلوریدا تحقق نیافت و پیروزی‌های اولیه حزب جمهوری‌خواه حالت متمرکز داشت. آبیگیل اسپنبرگر در ویرجینیا و ست مگزینر هم در رودآیلند در رقابت برای انتخاب مجدد، به پیروزی دست یافتند. از نظر حزب جمهوری‌خواه، این دو بخش پتانسیل آن را داشتند که کرسی‌ها نصیبشان شود. رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده در سایر رقابت‌های تنگاتنگ شکست‌هایی هم متحمل شد که به رکورد پیروزی‌های افراد تحت حمایت او لطمه زد و ثابت کرد که دست‌کم در برخی موارد، حمایت او به‌رغم یا به بهای روال‌های مناسب رأی‌گیری رخ داده بود. بارزترین مصداق هم کارزار انتخاباتی «محمت اوز» بود و در مهم‌ترین انتخابات سنا دکتر اوز از جان فترمن عقب افتاد؛ در‌حالی‌که در مورد سلامتی فترمن همچنان نگرانی‌هایی وجود داشت. نمایش ناخوشایند دیگر در جورجیا رخ داد؛ جایی که هرشل واکر با فاصله اندکی، پشت رافائل وارناک، سناتور کنونی دموکرات، قرار گرفت و ظاهرا مانند سال 2020 کار به دور دوم می‌کشد. این وضعیت می‌تواند به نفع وارناک باشد؛ چون در چنین رقابتی در آینده، واکر سایر نامزدهای محبوب‌تر حزب جمهوری‌خواه را ندارد که رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را پای صندوق‌ها بکشانند. در سه رقابت برای کسب کرسی فرمانداری هم نامزدهای تحت‌ حمایت ترامپ اندکی بعد از نیمه‌شب از رقبای خود عقب افتادند. در پنسیلوانیا، جاش شاپیرو بر داگ ماستریانو، از طراحان نظریه توطئه درباره انتخابات ۲۰۲۰، پیروز اعلام شد. در میشیگان، تودور دیکسون، از انکارکنندگان نتایج انتخابات، از گرچن ویتمر، فرماندار فعلی، عقب افتاد و در آریزونا نیز به نظر می‌رسد کتی هابز نمایش قوی خیره‌کننده‌ای در برابر کری لیک داشته است. کری لیک با حمایت از ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات مشهور شد و در مبارزات انتخاباتی، با خبرنگاران در ستیز بود. به تأخیر افتادن شمارش آرا در نوادا به معنای آن است که هنوز نمی‌توان پیروزی آدام لاکسالت، نامزد انتخابی ترامپ را قطعی دانست، اما با شمارش هرچه بیشتر آرا در بقیه ایالت‌ها روشن شد نه‌تنها «سونامی قرمزی» که متحدان ترامپ هفته‌ها و حتی تا صبح سه‌شنبه با اطمینان از آن دم می‌زدند، به‌هیچ‌وجه محقق نشده است، بلکه بدتر از آن، بعد از نیمه‌شب و در بامداد چهارشنبه، رقبای دموکراتشان همچنان برای حفظ سنا جایگاه نیرومندی دارند.

دی‌سانتیس رقیب احتمالی ترامپ

ران دی‌سانتیس که یکی از چهره‌های شاخص و محبوب جمهوری‌خواهان است، برای دومین بار به کرسی فرمانداری فلوریدا تکیه زد. اکنون با پشت سر گذاشتن کارزار رقابت برای فرمانداری فلوریدا، او باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد سوار بر این موج موفقیت سیاسی وارد گود رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود؛ تصمیمی که احتمالا او را مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، قرار خواهد داد. ترامپ تاکنون در صدر نظرسنجی‌ها بوده است، اما دی‌سانتیس در صورت شرکت در انتخابات، قوی‌ترین رقیبش خواهد بود. دی‌سانتیس تاکنون از صحبت درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و رقابت با ترامپ اجتناب کرده است؛ هرچند اقدام‌هایش حاکی از آن است که دارد مقدمات را فراهم می‌کند. او در دو سال گذشته، ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده که رکورد نامزدهای فرمانداری را شکسته است. دی‌سانتیس در ماه آگوست، در پاسخ به سؤالی درباره حمایتش از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، با اشاره به انتخابات ۲۰۲۲ برای فرمانداری گفت: «مردم این سؤال را احتمالا به هزار شیوه متفاوت از من کرده‌اند. من فعلا نگاه و تمرکزم اینجا روی فلوریداست». او روز سه‌شنبه نیز از پاسخ به سؤال‌ها در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری طفره رفت، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، احتمالا او در نظر دارد تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۸ صبر کند؛ زیرا اگر ترامپ پیروز انتخابات ۲۰۲۴ باشد، طبق قانون اساسی، دیگر نمی‌تواند در دوره بعد شرکت کند. با وجود این، گمانه‌زنی‌ها در مورد خیز دی‌سانتیس برای کرسی ریاست‌جمهوری، آلینا هابا، وکیل ترامپ را واداشت که در مصاحبه‌ای بگوید: «دی‌سانتیس باید در همان فلوریدا بماند. دی‌سانتیس به‌خاطر ترامپ دی‌سانتیس است». ترامپ پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، در انتخابات فرمانداری از دی‌سانتیس حمایت کرده بود و روز سه‌شنبه هشتم نوامبر نیز به خبرنگاران گفت در انتخابات میان‌دوره‌ای نیز به دی‌سانتیس رأی داده است. ترامپ دی‌سانتیس را «آدم خوبی» توصیف کرد و گفت از یکدیگر «کدورتی» ندارند، اما او در نظرسنجی‌ها خیلی بالاتر از دی‌سانتیس است. ترامپ در ادامه گفت: «اگر او در انتخابات شرکت کند، ناچارم حرف‌هایی بزنم که چندان خوشایند نخواهد بود. من درباره او بیشتر از هر کسی می‌دانم». اقدام‌های دی‌سانتیس اغلب او را در تضاد با دولت بایدن قرار می‌دهد، اما توجه دولت به دی‌سانتیس او را به یکی از چهره‌های مطرح جمهوری‌خواهان تبدیل کرده است. دی‌سانتیس اولین بار در سال ۲۰۱۲ به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت. او دو دوره متوالی انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸، اندکی پس از آنکه نامزد جمهوری‌خواهان برای فرمانداری شد، از دوره سوم حضور در مجلس نمایندگان صرف‌نظر کرد.

 

نتایج انتخابات تا شب گذشته
بر اساس نتیجه شمارش آرا تا ساعت 19 روز گذشته به وقت ایران، با تعیین تکلیف ۳۷۷ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان ۱۹۹ کرسی و دموکرات‌ها ۱۷۸ کرسی کسب کرده‌اند. هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان حداقل نیاز به تصاحب ۲۱۸ کرسی دارد. در رقابت میان‌دوره‌ای «مجلس سنا» برای تعیین تکلیف ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی نیز رقابت نزدیکی میان دو حزب ادامه دارد و هر حزب تا این مرحله توانسته‌ ۴۸ کرسی  به دست بیاورد.

همه‌پرسی‌ ایالتی حق سقط جنین

هم‌زمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، یک همه‌پرسی درباره حق سقط جنین نیز در چهار ایالت کالیفرنیا، ورمونت، کنتاکی و میشیگان برگزار شد. نتایج شمارش آرای ریخته‌شده در صندوق‌ها نشان داد شهروندان در کالیفرنیا به حمایت صریح و واضح‌تر از حق سقط جنین در این ایالت و اصلاح قانون اساسی ایالتی رأی داده‌اند. در میشیگان مردم موافقت خود را با تثبیت حقوق سقط جنین در قانون اساسی ایالتی اعلام کردند؛ اقدامی که مانع از اجرای ممنوعیت‌های پیشین در موضوع سقط جنین خواهد شد. در ایالت ورمونت نیز رأی‌دهندگان اصلاحیه‌ای را تصویب کردند که از «حق هر فرد برای تصمیم‌گیری در مورد باروری خود، از‌جمله بارداری، سقط جنین و کنترل زاد و ولد» محافظت می‌کند.

افت محبوبیت بایدن

نتایج به‌دست‌آمده از آخرین نظرسنجی ملی که هم‌زمان با این انتخابات از سوی بنیاد «ادیسون ریسرچ» انجام شد نیز نشان داد که بیش از دوسوم رأی‌دهندگان به نامزدهای مجلس نمایندگان، نمی‌خواهند جو بایدن بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود. بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، بیش از هفت نفر از هر ۱۰ رأی‌دهنده مستقل و تقریبا ۹ نفر از هر ۱۰ رأی‌دهنده جمهوری‌خواه، همچنین کمتر از شش نفر از هر ۱۰ رأی‌دهنده دموکرات گفته‌اند که نمی‌خواهند بایدن در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حضور  داشته باشد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها