|

ترک‌نکردن عادات در فصول سرد

در فصول گرم سال که در بعضی مناطق کشور تا ۱۰ ماه هم به طول می‌انجامد، مردم به علت هجوم خشکی چشم و گرد و خاک و انواع تحریکات سطح چشم، در یک آزمون و خطای درونی به این نتیجه می‌رسند که بهتر است برای بهبود علائم خشکی چشم مصرف آب روزانه خود را بیشتر کنند، تا جای ممکن از عینک آفتابی استفاده کنند و در صورت نیاز از قطره‌های اشک مصنوعی ساده و بی‌ضرر استفاده کنند.

ترک‌نکردن عادات در فصول سرد

در فصول گرم سال که در بعضی مناطق کشور تا ۱۰ ماه هم به طول می‌انجامد، مردم به علت هجوم خشکی چشم و گرد و خاک و انواع تحریکات سطح چشم، در یک آزمون و خطای درونی به این نتیجه می‌رسند که بهتر است برای بهبود علائم خشکی چشم مصرف آب روزانه خود را بیشتر کنند، تا جای ممکن از عینک آفتابی استفاده کنند و در صورت نیاز از قطره‌های اشک مصنوعی ساده و بی‌ضرر استفاده کنند. وقتی اسما پاییز و زمستان فرامی‌رسد کم‌کم این عادات خوب در فقره بهداشت چشم فراموش می‌شود. عینک‌های آفتابی برداشته می‌شود، مصرف اشک مصنوعی قطع می‌شود و مصرف آب کاهش می‌یابد. در یک حساب‌وکتاب سرانگشتی با فراسیدن پاییز و زمستان، حتی اگر از گرمی هوا کاسته نشود، کاهش طول روز و غروب زودتر آفتاب خود یک عامل محافظتی برای بیماران مبتلا به خشکی چشم و متعلقاتش مثل ناخنک است‌. ولی در طول روز و تا زمانی که آفتاب شیفت می‌دهد، اساسا چشم همان چشم است و آفتاب همان آفتاب، پس بهتر است عینک‌های آفتابی مثل فصول گرم در فصول سرد هم استفاده شود. حتی اگر ابر در آسمان باشد باز هم پوشش چشم‌ها امری ضروری است که با استفاده از یک عینک دودی مناسب نیل به این هدف ساده است. در مناطقی که برف باریده و روز بعد، هم‌زمانی حضور آفتاب در بالا و برف نشسته بر زمین در پایین را داریم، این ترکیب برای انعکاس اشعه فرابنفش نهایت قدرت را اعمال می‌کند؛ بنابراین هرچه از آفتاب می‌آید پس از شکستن در سطح برف، یک‌راست تا عمق چشم ناظران نفوذ می‌کند. بدیهی است که در این شرایط هم استفاده از عینک دودی امری ضروری است‌. شاید از زمستان و پاییز بارانش عایدمان نشود، ولی بادش کم و بیش می‌وزد که یک عامل منحصربه‌فرد برای خشکی چشم در فصول سرد است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ ما و مدل خاص مدیریت شهری در کشور ما، اگر احیانا دیدید باد نمی‌آید و خوشحال شدید که امروز خشکی چشمم کمتر است سخت در اشتباه هستید چون باد از در برود آلودگی هوا از پنجره می‌آید و آلاینده‌های سربی و نفتی و سیمانی و خاکی و هر چیز دیگری که به ذهنتان برسد، در کمین شما نشسته است. پس منطقی است اشک مصنوعی برای شست‌وشوی این آلاینده‌ها استفاده شود و مصرف مایعات هم بیشتر باشد.

 خلاصه در جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسیم و برای بهداشت چشم‌ها و مبارزه با خشکی چشم، اساسا فصل با فصل فرقی نمی‌کند و مخاطرات در همه ماه‌های سال وجود دارد، پس این سه روش بی‌خطر بهتر است همیشه اتخاذ شود: عینک آفتابی، اشک مصنوعی با نوع و تجویز درست و افزایش مصرف مایعات.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها