|

سووشون فیلم ارگانی

سیاست‌های جشنواره فیلم فجر هنوز اعلام نشده و تکلیف آن مشخص نیست، برخی ارگان‌ها پیشاپیش برای حضور در جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌اند.

سیاست‌های جشنواره فیلم فجر هنوز اعلام نشده و تکلیف آن مشخص نیست، برخی ارگان‌ها پیشاپیش برای حضور در جشنواره برنامه‌ریزی کرده‌اند. سیدمحمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: «سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار با تم ضدانگلیسی را در دست تولید داریم، همچنین فیلمی با موضوع اجتماعی درباره یک بوکسور را که شیفته شهید ابراهیم هادی شده است، در دست تولید داریم، دو پروژه دیگر که یکی با تم کمدی و طنز و با موضوع خانواده و دیگری نیز با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز را در برنامه‌هایمان قرار دادیم. یکی از مهم‌ترین این آثار فیلم سینمایی «ارس» است؛ فیلمی که دو سال زمان برای تحقیق و نگارش‌ آن صرف شده، این فیلم روایت سه سرباز مرزبانی آذربایجان است که در مقابل ارتش شوروی مقاومت می‌کنند. ما در تلاش هستیم تا پنج فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم». هنوز درباره فیلم‌ها و آثار دیگری که این مقام مسئول اعلام کرده قرار است در جشنواره حضور داشته باشند، اطلاعی منتشر نشده. در‌این‌میان «سووشون» ساخته نرگس آبیار به دلیل آسیب‌هایی که به باغ عفیف‌آباد یا باغ گلشن زده، به‌شدت مورد انتقاد فعالان میراث فرهنگی قرار گرفته است. این باغ که از اموال شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بود، شامل یک کاخ سلطنتی با قدمت قاجاری، یک باغ ایرانی و یک موزه سلاح‌های قدیمی، هم‌اکنون در اختیار ارتش است.

ناو با طعم تتلو

از سوی دیگر در این دیدار و هم‌اندیشی که در بنیاد روایت فتح برگزار شد، اعلام شد هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در خلیج‌ فارس و روی ناو برگزار خواهد شد. از آخرین باری که ناوهای ایرانی به‌عنوان امکانی برای نمایش آثار فرهنگی مورد توجه قرار گرفتند، نماهنگی بود که امیرحسین مقصودلو (تتلو) درباره انرژی هسته‌ای تهیه کرد؛ نماهنگی که بسیار واکنش‌برانگیز شد. در تیرماه 1394 طبق گفته حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، به باشگاه خبرنگاران جوان «وزارت ارشاد از چنین موضوعی بی‌اطلاع بوده و بدون هماهنگی انجام شده است؛ زیرا مقصود‌لو نه‌‌تنها برای انتشار این خبر، بلکه برای کسب‌وکار و ماهیت فعالیتش مجوزی ندارد». این مسئول وقت گفته بود: «بعید می‌دانم که نیروی دریایی چنین موضوعی را به او محول کرده یا حتی سفارش ساخت داده باشد. باید مسئولان فرهنگی-عقیدتی آنها پاسخ دهند و مسئولان ارتش حتما باید موضوع را رسیدگی کنند؛ زیرا اگر قرار بر صدور مجوز بوده، باید با وزارت ارشاد هماهنگی می‌کردند». نحوه ساخت این نماهنگ علامت سؤالی بود که بی‌جواب بود تا اینکه در تاریخ 6 مهر 1395 در روزنامه جام جم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره آهنگی که امیر تتلو روی عرشه ناو ارتش اجرا کرده بود، گفت: «این کلیپ چقدر حاشیه درست کرد. ببینید واقعیت این است که من اصلا نام هنری ایشان را نمی‌دانستم. زمانی که از ما اجازه خواستند ایشان را به نام امیرحسین مقصودلو معرفی کردند و من کاری از ایشان ندیده بودم». او در پاسخ به این سؤال که آقای مقصودلو شخصا برای گرفتن مجوز اقدام کرد؟ گفت: «خیر، درخواست مجوز از سوی مؤسسه فرهنگی-هنری اوج مطرح شد». او همچنین در پاسخ به اینکه مردم می‌گفتند که تتلو روی ناوشکن جماران این کلیپ را اجرا کرده، نیز گفت: «ما برای اجرا در ناو دماوند به آنها مجوز دادیم». به هر حال باید منتظر ماند و دید این جشنواره چه زمانی، با حضور چه کسانی و چه آثاری برگزار خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها