|

چالش‌های پیش‌روی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا

مداخله خارجی، خشونت داخلی

‌در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده باز هم بحث امنیت سایبری و احتمال تأثیرگذاری رژیم‌های چین و روسیه در این انتخابات در رسانه‌ها و محافل سیاسی آمریکا مطرح شده است.

‌در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده باز هم بحث امنیت سایبری و احتمال تأثیرگذاری رژیم‌های چین و روسیه در این انتخابات در رسانه‌ها و محافل سیاسی آمریکا مطرح شده است.

«جن ایسترلی» مدیر سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده می‌گوید بازیگران دولتی از‌جمله رژیم کمونیستی چین، روسیه و احتمالا ایران به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا یا دخالت در فرایندهای دموکراتیک هستند. ایسترلی در جریان سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «ما نگران تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات هستیم. وقتی به این دشمنانی فکر می‌کنید که می‌خواهند ما را به‌عنوان آمریکایی‌ها از هم جدا کنند و تلاش می‌کنند صداقت در انتخابات ما را تضعیف کنند، این امر نگران‌کننده است».

اظهارات ایسترلی پس از چندین افشاگری در ماه‌های اخیر درمورد چگونگی تلاش قدرت‌های خارجی متخاصم برای تضعیف ثبات در ایالات متحده بیان شد. پلتفرم متا که مالک فیسبوک و اینستاگرام است، در ماه سپتامبر اعلام کرد که چندین عملیات نفوذ چین و روسیه را مختل کرده است. این عملیات در فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر رقیب متا انجام شده و به نظر می‌رسد که عمدتا با هدف افزایش تضاد سیاسی در میان آمریکایی‌ها از طریق انتشار پست‌های دروغین و تحریک‌آمیز درباره موضوعات بحث‌برانگیز از‌جمله نژاد، سقط جنین، فاشیسم و کنترل اسلحه انجام شده است.

به‌همین‌ترتیب، گزارشی که در ماه اکتبر از سوی شرکت اطلاعاتی  Recorded Future منتشر شد، نشان داد که بازیگران مستقر در چین با تضعیف اعتماد به قانون‌گذارانی که از حزب کمونیست چین و سیستم دولتی ایالات متحده انتقاد می‌کردند، تلاش کردند بر انتخابات میان‌دوره‌ای آتی تأثیر بگذارند. اپوک تایمز می‌نویسد گزارش دیگری از سوی تیم غیرانتفاعی Global Witness و Cybersecurity for Democracy) C4D) در دانشگاه نیویورک ادعا می‌کند که غول رسانه‌های اجتماعی تیک‌تاک نتوانسته است از ۹۰ درصد تبلیغات سیاسی با اطلاعات انتخاباتی گمراه‌کننده یا آشکارا نادرست جلوگیری کند، با وجود اینکه این شرکت ادعا می‌کند این کار را انجام می‌دهد و به‌هیچ‌وجه اجازه تبلیغات سیاسی را نمی‌دهد.

ایسترلی گفت که نیاز به حفظ دفاع سایبری قوی در برابر چنین عملیاتی حیاتی است و ایالات متحده باید برای فعالیت‌هایی که برای ایجاد بی‌ثباتی طراحی شده‌اند، آماده باشد. «زمان آن نیست که سپرهای‌مان را زمین بگذاریم. ما باید برای فعالیت‌های مخرب بالقوه آماده باشیم. این چیزی است که دشمنان خارجی می‌خواهند. آنها می‌خواهند اختلال ایجاد کنند. آنها می‌خواهند اختلاف‌افکنی کنند. آنها کینه حزبی را دوست دارند. آنها از هم پاشیدن آمریکا را دوست دارند».

ایسترلی که ۲۰ سال به‌عنوان افسر در ارتش ایالات متحده خدمت کرده است، گفت ‌در‌حال‌حاضر هیچ تهدید معتبر یا خاصی برای زیرساخت‌های انتخاباتی وجود ندارد؛ اما انواع عملیات نفوذی که اخیرا مشاهده شده، می‌تواند به افزایش تعداد تهدیدات دیگر علیه آمریکایی‌ها که در تلاش برای برگزاری انتخابات‌اند، کمک کند. از ارعاب فیزیکی گرفته تا تهدید و اطلاعات نادرست، محیط تهدیدآمیزی که مردم عادی آمریکا که در پای صندوق‌های رأی کار می‌کنند، پیچیده‌تر از همیشه است.

به همین منظور، ایسترلی گفت که تأمین امنیت انتخابات یک فعالیت غیرحزبی است و آمریکایی‌ها باید برای حفاظت از سبک زندگی آمریکایی با افزایش سواد انتخاباتی و تضمین شرایط ایمن و انعطاف‌پذیر برای کارکنان نظرسنجی با یکدیگر همکاری کنند. ایسترلی گفت: «دولت فدرال انتخابات را برگزار نمی‌کند. این مسئولان ایالتی و محلی هستند که این انتخابات را برگزار می‌کنند که در خط مقدم حفاظت از دموکراسی قرار دارند. مقامات انتخاباتی بوروکرات‌های ناشناس و بی‌هویت نیستند. آنها خدمتگزاران دولتی متعهد هستند که در شهرستان‌ها و شهرها و جوامع ما زندگی می‌کنند. آنها افرادی هستند که ما در سالن بولینگ، رستوران و کلیسا می‌بینیم».

هشدار نسبت به افراط‌گرایی خشونت‌آمیز

در کنار نگرانی نسبت به مداخله و تأثیرگذاری خارجی در انتخابات این هفته کنگره، هشدارهایی درباره افزایش خشونت و تنش‌های سیاسی در آمریکا هم مطرح شده است. تازه‌ترین نمونه این خشونت حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان بود.

گویی برای تأکید بر این نکته، تنها چند ساعت پس از خبر حمله به پل پلوسی، دولت ایالات متحده بولتنی را برای مجریان قانون در سراسر کشور توزیع کرد. این سازمان نسبت به «تهدید شدید» افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی علیه نامزدها و کارمندان انتخاباتی که از سوی افرادی با «شکایت‌های ایدئولوژیک» هدایت می‌شوند، هشدار داد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که مردی اهل پنسیلوانیا به خاطر چند مورد تهدید به مرگ تلفنی یک عضو کنگره که از او نام برده نشده است، اتهامات خود را پذیرفته است – بنا بر گزارش‌ها این نماینده «اریک سؤال‌ول» نماینده دموکرات کالیفرنیا است. یکی از موارد تهدید این بوده است که به یکی از کارکنان دفتر واشنگتن این عضو کنگره گفته است که با اسلحه به مقر کنگره آمریکا خواهد آمد. براساس گزارشی که بی‌بی‌سی‌نیوز منتشر کرده، این آژیرهای خطر یک نظام سیاسی در خطر زمانی به صدا درآمده‌اند که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها رأی‌گیری میان‌دوره‌ای آتی را که تعیین می‌کند سال آینده چه حزبی بر کنگره تسلط خواهد داشت، در تاریخ آمریکا نقطه عطفی به‌شمار می‌آورند. جمهوری‌خواهان هشدار می‌دهند که این آخرین فرصت برای مهار ریاست‌جمهوری جو بایدن دموکرات است. دموکرات‌ها می‌گویند که نفس دموکراسی آمریکا به دلیل نامزدهای متعدد جمهوری‌خواه که از پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خودداری کرده‌اند، در خطر است. این حملات لفظی درست در اوج موقعیتی بروز کرده است که صدای طبل خشونت – و تهدیدهای خشونت‌آمیز – که تمام سال به‌تدریج جمع‌ شده است، بالا گرفته است.

تهدید به مرگ

در آریزونا، موارد متعددی گزارش شده است مبنی بر اینکه افراد نقاب‌دار با سلاح گرم، ظاهرا با ادعای جلوگیری از تقلب در انتخابات، صندوق‌های رأی‌دهی را محاصره کرده‌اند. آنها عکس‌هایی از افرادی که رأی خود را به صندوق انداخته‌اند، در وب‌سایت‌های راست‌گرای رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند و دیگران را تشویق کرده‌اند که همین کار را انجام دهند. در ماه ژوئن، مردی در نزدیکی خانه برت کاوانا، قاضی دیوان عالی دستگیر شد. او از کالیفرنیا به حومه واشنگتن سفر کرده بود و پس از رسیدن با تماس تلفنی به پلیس گفت که سلاح گرم دارد و قصد دارد این قاضی محافظه‌کار را به قتل برساند. ماه بعد، لی زلدین، نامزد جمهوری‌خواه فرمانداری، در‌حالی‌که در یک گردهمایی تبلیغاتی روی صحنه بود، مورد حمله قرار گرفت. پرامیلا جایپال، نماینده کنگره و یک رهبر لیبرال حزب دموکرات، از سوی مردی با اسلحه در خارج از خانه خود در سیاتل تهدید شد. او متعاقبا به اتهام تعقیب جنایتکارانه متهم شد. پلیس مجبور شده است به خاطر تلفن‌های ناشناس فریب‌دهنده شش بار به خانه خانم مارجری تیلور گرین عضو جمهوری‌خواه کنگره برود. این روش که «سوآتینگ» خوانده می‌شود، برای تلاش جهت تحریک به رویارویی میان فرد مورد تهدید قرار‌گرفته و نیروهای پلیس استفاده می‌شود. او نیز هدف چند مورد تهدید به مرگ بوده است.

البته خشونت حزبی – و تهدید به آن – امر تازه‌ای در سیاست آمریکا نیست. خونین‌ترین حمله اخیر پنج سال پیش رخ داد که مردی با سلاح‌های متعدد به روی سیاست‌مداران جمهوری‌خواه که در پارکی در شهر بیس‌بال بازی می‌کردند، آتش گشود. پنج نفر مجروح شدند و یک نفر از آنها وضعیتی بحرانی داشت – این فرد جمهوری‌خواه نفر دوم در مجلس نمایندگان آمریکا، استیو اسکالیس از لوییزیانا بود؛ اما این مورد، موردی استثنائی بود.

چالش امنیت سیاست‌مداران

داده‌های ارائه‌شده از سوی پلیس کنگره ایالات متحده نشان می‌دهد که یک موج خشونت‌آمیز در‌حال ایجاد است. تعداد پرونده‌های تهدید علیه اعضای کنگره از سال ۲۰۱۷ هر‌ساله افزایش یافته است. در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ این وزارتخانه بیش از هزارو 800 مورد را ثبت کرده است.

پلیس کنگره در واکنش به اینها در ماه جولای اعلام کرد که مبلغ 10 هزار دلار را برای ارتقای امنیت منازل قانون‌گذاران کنگره فراهم خواهد کرد؛ اما کنگره ۴۳۵ عضو دارد. آنها مرتب از خانه‌هایشان در اطراف واشنگتن و از پایتخت کشور به شهرهای خودشان در سراسر کشور سفر می‌کنند. کسی که انگیزه‌ داشته باشد و قصد اقدامی خشونت‌آمیز داشته باشد، خواهد توانست راهی برای حمله به سیاست‌مدار هدف‌‌ - یا خانواده‌شان – پیدا کند.‌ نانسی پلوسی هزاران مایل دورتر از واشنگتن بود و هیچ محافظت پلیسی‌ای برای همسرش در خانه‌شان در سانفرانسیسکو تدارک دیده نشده بود. او هدف این حمله نبود؛ ولی قربانی آن شد. پیش از حمله، گفته می‌شود که مطنون پرسیده است: «نانسی کجاست؟» - و این عبارت یادآور حمله شش ژانویه به کنگره آمریکاست که در آن مردی در میان سالن‌های کنگره می‌چرخید و فریاد می‌زد: «نانسی کجایی؟ دنبالت می‌گردیم». ‌سیاست‌مداران هر دو جناح سیاسی این کشور همدردی‌شان را با پلوسی ابراز کرده‌اند و خواهان آرام‌کردن دعواهای لفظی شده‌اند؛ اما این کار در گفتن آسان‌تر است تا در عمل. در میان جمعیتی که در حباب‌های رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری که باورها و هراس‌های موجود سیاسی‌شان را تقویت می‌کنند، افرادی همچنان وسوسه توسل به تندروی و خشونت را خواهند داشت. و هنگامی که دنبال سیاست‌مدارانی بگردند که در تلویزیون می‌بینند یا مطلبی درباره‌شان می‌خوانند – و به آنها گفته شده که دشمن ملت و تهدیدی برای دموکراسی هستند – می‌توانند آنها را پیدا کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها